رد شدن به محتوای اصلی

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

Link to لابی ایران سوئد Iran & Sweden

سوت و کور

Posted: 24 Oct 2010 11:59 AM PDT

زندگی سوت و کور

خونه سوت و کور

قلبم...

نقاش ارغوانی هم سوت و کور....



وب سایت خانم صونا نوری (مدیر بخش ادبیات لابی)
http://naghashearghavani.blogfa.com/post-48.aspx

بشر در انتظار نسل جديد روبات‌ها

Posted: 24 Oct 2010 11:55 AM PDT

مارك جانت*
بشر در انتظار نسل جديد روبات‌ها
نگاهي به خبرهاي علمي و فناورانه‌اي كه هر روز در نشريات كاغذي و الكترونيكي و تصويري منتشر مي‌شود نشان مي‌دهد روبات‌ها خيلي زودتر از آنچه كه تا چند‌دهه پيش تصور مي‌شد وارد زندگي انسان‌ها شده‌اند. اين ماشين‌آلات الكترونيكي كه برخي از آنها از قابليت‌هاي خاص‌تري برخوردار بوده و عنوان هوشمند را يدك مي‌كشند سر از اتاق عمل‌ها، مراكز خريد و حتي مراكز نگهداري از سالمندان نيز درآورده‌اند.

آنها براساس برنامه‌ريزي‌هاي قبلي كه از سوي محققان و سازندگانشان انجام شده تصميمات محدودي مي‌گيرند. البته اين دوران را مي‌توان به عنوان عصر گذار به سوي نسل آتي ماشين‌آلات هوشمند و تصميم‌گيرنده به شمار آورد. به نظر مي‌رسد بشر تصميم دارد تكيه زيادي بر روبات‌ها داشته باشد. بتازگي نيز نخستين روبات انسان نما توسط ناسا رونمايي شد تا راهي ايستگاه فضايي بين‌المللي شود. اين روبات ساكن هميشگي اين ايستگاه فضايي خواهد بود. روبات‌ها به اعماق اقيانوس‌ها نيز راه يافته و مهندسان از آنها براي شناسايي بقاياي كشتي‌هاي غرق شده و كشف گونه‌هاي جديد گياهي و جانوري نيز استفاده مي‌كنند.

با اين حال بشر دوست دارد آنها را هر چه بيشتر به ساختاري هوشمندتر نزديك كند تا بتوانند در شرايط خاص و غير قابل پيش‌بيني نظير وقوع زمين‌لرزه‌هاي مخرب يا نظاير آن، تصميم‌گيري‌هاي درستي داشته باشند. اين نگرش موجب شده تا در بيش از يك دهه گذشته قدرت‌هاي نوظهوري در كنار چند قطب اصلي علوم روباتيك دنيا از جمله ژاپن قد علم كنند.

در اروپا كار روي پروژه روبات‌هاي نسل جديد عمدتا با همكاري چند كشور انجام مي‌شود. در آسيا نيز كشورهايي همچون هند و چين حرف‌هاي تازه‌اي در اين زمينه براي گفتن دارند. تلاش جهاني كه روز به روز ابعاد جدي‌تري به خود مي‌گيرد نشان‌دهنده اين است كه روبات‌ها فراتر از آنچه كه از پيش تصور مي‌شده است قابليت‌هاي اجرايي و تاثيرگذار بر زندگي انسان‌ها دارند. يكي از مهم‌ترين اهدافي كه در زمينه توسعه علوم روباتيكي مطرح شده به استفاده از آنها به عنوان همنشيناني قابل اطمينان براي افراد مسن و سالخورده بازمي‌گردد.

در ژاپن كه يكي از قطب‌هاي برتر علم روباتيك دنيا به شمار مي‌آيد نمونه‌هايي از اين روبات‌ها ساخته شده و حتي برخي از آنها راهي خانه‌ها نيز شده‌اند. اما شايد قضاوت كردن درباره آنها كمي زود باشد. بايد همچنان منتظر ماند و طي يك تا 2 دهه آينده شاهد شكوفايي نسل جديد و ارتقاء يافته اين ماشين‌آلات همه فن حريف بود.

* مقاله‌نويس نشريه Popular Science

مترجم: سعيد حسيني

معلمان روباتيک درس مي‌دهند

Posted: 24 Oct 2010 11:54 AM PDT

نفوذ روبات ها در مدارس
معلمان روباتيک درس مي‌دهند
جام جم آنلاين: دبستان هاي کره جنوبي از معلمهايي غير عادي براي تدريس زبان به دانش آموزان استفاده مي کنند، معلم هايي پلاستيکي و مملو از مدارهاي الکترونيکي که با اتصال به يک معلم در نقطه اي ديگر از جهان به دانش آموزان انگليسي درس مي دهد.

به گزارش مهر، کره جنوبي در حال تبديل شدن به يکي از متفاوت ترين کشورهاي جهان است، با داشتن چنان سرعت پهناي باند و پيشرفت در زمينه هاي علمي و تکنولوژيکي متفاوت حتي کلاس هاي درسي نيز در اين کشور رنگ و بويي ديگر به خود گرفته اند.

در يک کلاس درس معمولي در کره جنوبي، دانش آموزان پشت نيمکت هاي خود مشغول مطالعه هستند و معلم نيز در حال اعلام کردن دستور العمل ها است اما بر خلاف معلم هايي که در ذهن داريد، معلم اين کلاس از پلاستيک و مدارهاي الکتريکي و رايانه اي ساخته شده است. اين يک فيلم علمي تخيلي نيست اين يک کلاس زبان انگليسي در شهر ساحلي ماسان در کره جنوبي است که تدريس در آن به عهده روباتي به نام Engkey گذاشته شده است.

دانش آموزان دو دبستان کره جنوبي به منظور عملي شدن بخشي از پروژه اي آزمايشي که توسط دولت کره جنوبي آغاز شده، با معلماني روباتيک سر و کار داشته و از آنها زبان مي آموزند.

در کره جنوبي مملو از تکنولوژي، روباتها خدمات آموزشي متعددي ارائه مي کنند و دولت نيز در تلاش است برنامه تدريس روبات ها يا R-Learning را هرچه بيشتر توسعه دهد به گفته «مان-تيک چوي» از مهندسان ارشد تحقيقاتي در موسسه علوم و تکنولوژي کره جنوبي، ارزيابي هاي دولت اين کشور نشان داده که سيستم هاي آموزشي روباتيک در بالابردن علاقه و ايجاد انگيزه آموختن زبان انگليسي و بهبود دادن مهارتهاي زبان انگليسي در دانش آموزان بسيار تأثير گذارند.

بر همين اساس ، قرار است تا پايان سال جاري حدود 36 دستگاه معلم روباتيک Engkey در 18 دبستان شهر «ديگو»ي کره جنوبي به منظور آموزش زبان انگليسي به دانش آموزان به کار گرفته شوند.

Engkey به يک معلم غير روباتيک در خارج از کلاس اتصال داشته و توسط وي از راه دور کنترل مي شود، به شکلي که صورت او بر روي نمايشگر روبات ديده مي شود. در واقع اين روبات مي تواند دانش آموزان را به معلماني متصل کند که در نقاطي به دور دستي استراليا باشند.

در کنار محبوبيت بيش از اندازه در ميان کودکان ، روبات هاي تدريس از راه دور مي توانند در جبران کمبود نيروي معلم خبره و محلي انگليسي زبان به کره جنوبي کمک کند. روبات ها در کره جنوبي جايگزين معلم هاي واقعي نشده اند، بلکه تنها به عنوان دستيار به آنها کمک مي کنند.

نوعي ديگر از Engkey که رابط ميان معلم و دانش آموزان به شمار نمي رود، با استفاده از تکنولوژي شناخت صوت به دانش آموزان کمک مي کند تا تلفظ و مکالمه انگليسي را تمرين کنند. اين روبات تنها نوع روباتي نيست که در مدرسه ها به آموزش کودکان مي پردازد.

Genibo نام سگ روباتيکي است که در پيش دبستاني در شهر ديژئون به معلم در آموزش دادن به کودکان کمک مي کند. اين روبات با استفاده از برنامه تشخيص چهره از کودکان درباره حالات روحي آنها سئوال مي کند، اين روبات که در اصل به عنوان يک حيوان خانگي روباتيک ساخته شده بود، براي آموزش دادن حرکات موزون و ژيمناستيک به کودکان دوباره برنامه ريزي شده است.

کره جنوبي در نظر دارد 830 دستگاه از اين نوع روبات را تا پايان امسال در پيش دبستاني ها به کار بگيرد و در برنامه اي بزرگتر تمامي مهدکودک هاي کشور کره تا پايان سال 2013 به اين روبات تجهيز خواهند شد.

به گفته «چوي» به دليل وجود محدوديت هاي تکنولوژيکي در سيستم روبات ها ، اين ساخته هاي هوشمند نمي توانند در حال حاضر جايگزين انسان ها شوند و گمان نمي رود هرگز از چنين قابليتي برخوردار شوند.

گوگل ايرت هم چيني شد

Posted: 24 Oct 2010 11:51 AM PDT


جام جم آنلاين: هيئتي دولتي در چين پايگاه خدمات آنلاين نقشه جهان را با هدف رقابت با خدمات نقشه برداري و مکان يابي ماهواره اي گوگل ايرت ارائه کرد. رويدادي که مي تواند براي ادامه ارائه خدمات گوگل در اين کشور مشکلات بيشتري به وجود آورد.

به گزارش مهر، گوگل و چين از سال گذشته تا به حال، زماني که حمله شديد سايبري از سوي چين گوگل را بر انگيخت تا خدمات جستجوي خود را در اين کشور متوقف کند با يکديگر درگير بوده اند.

نقشه جهان توسط هيئت دولتي اکتشاف و نقشه برداري ارائه شده و از طريق آدرس www.tinditu.cn قابل دسترس است. صفحه اول اين وب سايت نمايي وسيع از ديوار چين است که بر فراز آن ابرهايي به شکل قاره ها قرار گرفته اند.

شرکت گوگل براي کسب امتياز ارائه خدمات نقشه آنلاين در چين اقدامي نکرده بود اما خدمات نقشه آنلاين اين شرکت از رايانه هاي کاربران چيني قابل دسترسي است.

مقرراتي که به واسطه هيئت اکتشاف و نقشه برداري چين اعلام شده شرکت هاي اين کشور را موظف مي کند براي تهيه و ارائه خدمات آنلاين نقشه مجوز کسب کنند و پس از کسب مجوز، شرکت ها مي توانند سرورهاي نقشه را در وضعيت ذخيره سازي اطلاعات در اختيار داشته باشند.

وب سايت اشتراک فايل هاي ويديويي گوگل، يعني يوتيوب و وب سايت اشتراک تصويري اين شرکت، پيکاسا هر دو در چين مسدود هستند و گاه دسترسي به خدمات اسناد گوگل نيز در اين کشور دشوار است. جستجوهاي اينترنتي در اين کشور در حال حاضر به موتور جستجويي در هنگ کنگ هدايت شده اند.

برنامه نقشه هاي آنلاين چين تصاويري از ارتفاع بالا را از کشورهاي خارجي ارائه مي کند و امکان بزرگنمايي بر روي تصاوير آن بسيار محدود است، يعني با بزرگنمايي بيش از اندازه تنها صفحه اي خالي و سفيد در برابر چشمان کاربران ظاهر خواهد شد.

سيستم نقشه برداري در چين تحت نفوذ مستقيم محدوديت هاي مخفيانه دولتي است که اين نفوذ براي بسياري از شرکت هاي معدني که در جستجوي نقشه هاي دقيق و با کيفيت از مناطق مختلف زمين هستند، دردسرهاي فراواني را به وجود آورده است.

وقتي‌كليه‌ها‌ ‌پروتئين ‌‌دفع‌ مي‌كنند

Posted: 24 Oct 2010 11:50 AM PDT


جام جم آنلاين: كليه يكي از مهم‌ترين اندام‌هاي دروني بدن انسان است. اكثر اعضاي بدن براي عملكرد مطلوب وابسته به كليه‌ها هستند، بنابراين عملكرد مناسب اين عضو حياتي بدن براي ما بسيار مهم است. يكي از مشكلاتي كه برخي افراد با آن روبه‌رو هستند دفع پروتئين است.

دكتر امير ايجادي، فوق‌تخصص جراحي كليه در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: «كليه‌ها در بدن وظايف بسيار مهمي بر عهده دارند. ازجمله شركت در فعاليت خون‌سازي بدن، تنظيم متابوليسم ويتامين D و دخالت در متابوليسم كلسيم و سيستم استخواني. كنترل سيستم اسيد و باز بدن كه يكي از مهم‌ترين سيستم‌هاي بدن براي حفظ تعادل داخلي است نيز از ديگر كارهاي كليه است، اما يكي ديگر از وظايف كليه كه تقريبا مردم عادي اين عضو را با آن مي‌شناسند، دفع سموم بدن است.»

دفع سموم در كليه

وي در مورد دفع سموم بدن توسط كليه‌ها توضيح مي‌دهد: «براي دفع سموم در كليه، خون بدن از گلومرول‌ها كه نقش صافي دارند، عبور مي‌كند. اين صافي باعث مي‌شود مواد ضروري براي اعضاي مختلف بدن، بازجذب شده و در عين حال، سموم و مواد زائد دفع شوند.»

دكتر ايجادي مي‌افزايد:در حالت عادي پروتئين‌ها نبايد از اين صافي بگذرند. البته در حدي كم ـ‌ زير 150 ميلي‌گرم در 24 ساعت ـ‌ برخي مولكول‌هاي خاص پروتئين، مي‌توانند در ادرار ديده شوند. بنابراين در يك حجم خيلي محدود، وجود بعضي از انواع پروتئين‌ها در ادرار غيرطبيعي نيست.

وي با اشاره به زماني كه عملكرد طبيعي كليه مختل مي‌شود مي‌افزايد: «زماني كه كليه دچار اختلال شود، موادي كه در حالت عادي نبايد از صافي گلومرول‌ها رد شوند، از آنها عبور كرده و برعكس بازجذب مواد لازم مختل مي‌شود.»

دكتر ايجادي با اشاره به اهميت مراجعه به پزشك و انجام آزمايشات و معاينات لازم، يادآور مي‌شود: «فردي كه پروتئين‌آوري (دفع پروتئين در ادرار) دارد، دفع پروتئين در ادرارش به طور غيرعادي انجام مي‌شود.

پروتئين‌آوري مي‌تواند يك نشانه خيلي مهم از بيماري‌هاي زمينه‌اي كليه باشد. در واقع بهتر است بگوييم پروتئين‌آوري، بيماري نيست بلكه نشانه‌اي مهم است كه ممكن است به دليل سوءاثر برخي داروها بر كليه يا در جريان برخي بيماري‌هاي عفوني به وجود آيد. در اثر ديابت و فشار خون هم ممكن است پروتئين‌آوري پيدا شود. به طور كلي پروتئين‌آوري موردي است كه نبايد به راحتي از كنارش گذشت.»

اين پزشك فوق‌تخصص مي‌گويد: «اولين قدم در معاينات اين است كه ثابت شود بيمار پروتئين‌آوري دارد يا نه. اين مورد با آزمايش ادرار معمولي مشخص مي‌شود. پس از آن بايد مشخص كنيم كه ميزان دفع پروتئين در 24 ساعت چقدر است و نوع آن را مشخص كنيم.»

اگر فرد پروتئين‌آوري پيدا كند و حجم پروتئين دفعي زيادتر از حد مشخص باشد، جايگزيني اين پروتئين براي بدن مشكل مي‌شود.

خوب است بدانيم پروتئين‌ها مولكول‌هايي هستند كه در داخل رگ‌ها ايجاد فشار اسمزي مي‌كنند و با اين كار باعث مي‌شوند كه آب از درون رگ به درون بافت‌ها نشت پيدا نكند.

دكتر ايجادي در اين باره مي‌گويد: «به همين دليل يكي از نشانه‌هاي پروتئين‌آوري، نشت آب به خارج از عروق است كه اين مورد را به صورت ورم مي‌توانيم ببينيم. اين حالت (اِدِم) در قسمت‌هايي كه پوست شل است، مانند زير چشم، سريع‌تر ايجاد مي‌شود. در اين شرايط ادم اندام‌ها به وجود مي‌آيد به صورتي كه اگر فرد انگشتر دست مي‌كند، برايش تنگ مي‌شود.»

وي تاكيد مي‌كند هر ورمي نشانه بيماري كليوي نيست و مي‌افزايد: «دقت داشته باشيد؛ اين مساله خيلي مهم است كه هر ورم دست و پا پروتئين‌آوري نيست. خيلي از بيماران هنگام مراجعه به پزشك به دليل ورم دست و پا نگران بيماري كليوي هستند. ولي اين طور نيست كه هر كسي با وجود ورم زير چشم لزوما پروتئين‌آوري داشته باشد.

دكتر ايجادي تاكيد مي‌كند: «افراد بايد حتما هر 6 ماه يك بار مراجعه به پزشك و انجام آزمايشات را انجام دهند، اما چنانچه فردي دچار علائمي نظير پرادراري، سوزش ادرار، تكرر ادرار و خون ادراري شد بايد فورا به پزشك مراجعه كند.»

مصرف پروتئين راه حل نيست

گاهي مردم تصور مي‌كنند به دليل دفع پروتئين مي‌توانند با مصرف پروتئين اين مشكل را رفع كنند. اما قضيه اين گونه نيست. دكتر ايجادي در اين باره مي‌گويد: «پروتئيني كه در ادرار دفع مي‌شود مي‌تواند در بافت‌هاي گلومرول ايجاد تغييرات برگشت‌ناپذير كند و موجب از بين رفتن عملكرد كليه‌ها شود. بنابراين خوردن پروتئين كاري اشتباه بوده و بايد براي درمان به دستورات پزشك متخصص عمل شود.»

اين پزشك يادآور مي‌شود: «مواردي مانند عفونت ادراري و سنگ كليه علائمي دارند ولي پروتئين‌آوري نشانه‌اي است كه بيمار در مراحل اوليه متوجه آن نمي‌شود. نشانه‌هاي اوليه ممكن است پرادراري، بيدار شدن شب براي دفع ادرار و ادم اندام‌ها باشد. پس از تشخيص بيماري ممكن است توسط پزشك رژيم غذايي خاصي تجويز شود. البته ممكن است براي تشخيص دقيق بيماري نياز به نمونه‌برداري از كليه نيز وجود داشته باشد. اين كار به دليل تشخيص دقيق بيماري انجام مي‌شود؛ چراكه هر بيماري كليه، درمان و داروي خاص خود را دارد.»

نيلوفر اسعدي‌بيگي
گروه سلامت

پايان 14 سال انتظار حفاري در دل آلپ

Posted: 24 Oct 2010 11:49 AM PDT

جام جم آنلاين: «كارگران متشكريم. شما تنها يك تونل نساخته‌ايد، شما تاريخ را نوشته‌ايد.» اين عبارت هيجان‌انگيز و غرورآفريني بود كه رئيس شركت سازنده بزرگ‌ترين تونل دنيا خطاب به كارگرانش گفت تا به پاس 14 سال تلاش بي‌وقفه، انگيزه آنها را براي تكميل نهايي اين تونل دوچندان كند.

اكنون در زير كوهستان‌هاي مملو از برف و يخ آلپ در سوئيس تونلي عظيم به طول بيش از 57 كيلومتر و عرض 5‌/‌9 متر ساخته شده است كه تا چند سال آينده محور اصلي تردد ريلي ميليون‌ها اروپايي در مسير جنوب به شمال و به عكس قاره سبز خواهد بود. اما اين 14 سال چگونه سپري شده است؟

اسطوره‌اي به نام گوتارد

تونل گوتارد در حقيقت حفره عظيمي در دل كوهستان‌هاي يخ زده و مملو از برف آلپ است كه همين چند روز پيش آخرين 5‌/‌1 متر آن حفاري شد تا كارگراني كه در دو سوي تونل از مدت‌ها پيش براي ديدن يكديگر لحظه شماري مي‌كردند با چشماني مملو از اشك يكديگر را در آغوش بگيرند. اين تونل متشكل از دو تونل دوقلوست كه به موازات يكديگر پيش رفته‌اند. كار حفاري اين پروژه عظيم از 14 سال پيش آغاز شده است، يعني زماني كه خبري از بسياري از فناوري‌هاي فوق‌مدرن امروزي نبود و جهان هنوز رخدادهاي سياسي و اقتصادي دامنگير امروز را به چشم نديده بود. به سال 1996 ميلادي باز مي‌گرديم. در آن موقع كارگراني كه اكنون گرد پيري بر چهره‌شان نشسته، بازنشسته شده‌ يا از دنيا رفته‌اند مي‌دانستند كه نزديك به 2 دهه از زندگي خود را بايد در اعماق يكي از سردترين نقاط زمين سپري كنند. حتي تصور چنين مأموريتي نيز سخت و دشوار بود اما هيجان ذاتي كه در دل چنين پروژه‌هاي عظيم و تاريخ‌سازي نهفته است بيش از 2 هزار كارگر را طي بيش از 14 سال گذشته سر پا نگاه داشته است. البته آنها خاطرات تلخ و شيرين زيادي در اين سال‌هاي طولاني داشته‌اند. ريزش خاك و صخره‌ها و جاري شدن جريان‌هاي تند آب سرد و از همه مهم‌تر از دست دادن 8 تن از دوستان كارگرشان در حين انجام كار لحظات سخت و تاريك اين پروژه عظيم بوده است. حتي در يك مقطع زماني به دليل ريزش انبوهي از شن عمليات حفاري براي حداقل 6 ماه تعطيل شد. با اين حال اكنون و با حفاري آخرين بخش از تونل تمامي اين مصائب به خاطرات سپرده شده‌اند تا اسطوره‌اي به نام گوتارد شكل بگيرد.

مهندسي سخت در دل سرما

تكنيكي كه مهندسان اين پروژه براي حفاري تونل به كار گرفته‌اند در نوع خود جالب توجه بوده است. آنها در ابتدا و با توجه به نقشه‌برداري‌هاي دقيقي كه طي چندين سال انجام داده بودند، از ميانه مسيري كه قرار بود بعدها تونل از زير آنجا عبور كند تونل عمودي به عمق 800 متر در دل كوهستان آلپ حفاري كردند و در ادامه عمليات حفاري دو تونل در جهت‌هاي مخالف را آغاز كردند. اما اين تازه آغاز يك ماجراي سخت و دشوار بوده است. آنها در حقيقت4 تونل حفاري مي‌كردند به طوري كه در هر جهت دو تونل به موازات يكديگر حفاري مي‌شد و اكنون هر جفت تونل مقابل هم به يكديگر متصل شده‌اند تا دو تونل موازي به طول بيش از 57 كيلومتر در دل آلپ آماده نصب و راه اندازي سايز تجهيزات مورد نياز باشد. طي روزهاي گذشته حفاري نهايي در تونل شرقي اين پروژه انجام شده و قرار است حفاري نهايي بخش غربي نيز تا آوريل سال 2011 به اتمام برسد. با اين حال هم‌اكنون نيز مي‌توان تونل گوتارد را طولاني‌ترين تونل جهان ناميد.

فقط 6 سال ديگر

بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تونل گوتارد در سال 2016 يا 2017 كاملا نهايي شده و آماده بهره‌داري مي‌شود. نكته جالب توجه اين است كه اين پروژه هم اكنون جلوتر از زمان‌بندي از پيش تعيين شده پيش مي‌رود. در آن زمان اين تونل بخش جنوبي آلمان را به بخش‌هاي شمالي ايتاليا متصل مي‌كند. البته تونل گوتارد يكي از سه تونلي است كه از مدت‌ها پيش براي كوهستان‌هاي آلپ برنامه‌ريزي شده است. دو تونل ديگر ليون فرانسه را به تورين ايتاليا و اتريش را به ايتاليا متصل مي‌كنند كه البته گفته مي‌شود تقريبا در سال 2020 به بهره‌داري خواهند رسيد.

دلايل ساخت تونل

پروژه ساخت تونل گوتارد از جنبه‌هاي مختلفي قابل بحث و بررسي است. اين‌كه چرا اصولا اين تونل ساخته شده است با دلايل زيادي همراه بوده است كه دو دليل اقتصادي و زيست محيطي مهم‌تر از ساير دلايل به چشم مي‌آيند. گرچه اين تونل در زمان راه‌اندازي نهايي سفر از جنوب آلمان به شمال ايتاليا را تنها حدود يك ساعت كاهش مي‌دهد با اين حال زماني كه صحبت از حمل بار و ترانزيت مي‌شود مزاياي آن به روشني به چشم مي‌خورد.
تونل گوتارد در حقيقت حفره عظيمي در دل كوهستان‌هاي يخ زده و مملو از برف آلپ است كه همين چند روز پيش آخرين 5‌/‌1 متر آن حفاري شد

حمل انبوهي از بار (كه با زمان فعلي قابل مقايسه نيست) آن هم در بالاترين سطح كيفيت و امنيت مقامات اروپايي را متقاعد كرده است كه هزينه‌هاي نجومي براي نهايي شدن اين پروژه در نظر بگيرند. گفته مي‌شود هزينه كلي اين پروژه رقمي در حدود 7 ميليارد يوروست. در حال حاضر قطارها و كاميون‌هاي ترانزيتي كه در سراسر آلپ به جابجايي مسافران و حمل بار مشغول هستند آسيب‌هاي جدي به اكوسيستم‌هاي طبيعي اين منطقه منحصربفرد وارد مي‌كنند. لطمات جدي كه گونه‌هاي جانوري و گياهي ساكن منطقه آلپ در چند دهه اخير از اين بابت متحمل شده‌اند نگراني‌هاي زيادي براي دانشمندان ايجاد كرده است و اكنون همين افراد از جمله خوشحال‌ترين كساني هستند كه پروژه تونل گوتارد را دنبال مي‌كنند. مسافريني كه بنا به دلايل مختلف هر از چند گاهي ناچار به سفر از كشورهاي مختلف اروپايي از جمله سوئيس، آلمان، ايتاليا و اتريش مي‌شوند نيز تا چند سال آينده ديگر شاهد ترافيك‌هاي بعضا سنگين و چندين كيلومتري در جاده‌هاي كوهستاني و يخ زده آلپ نخواهند بود.

آمار و ارقام نجومي

حفاري اين تونل يكي از منحصربه‌فردترين پروژه‌هاي راهسازي تاريخ است. بر اساس آمار و ارقام موجود حجم سنگ و صخره‌اي كه از دل كوهستان آلپ خارج شده تا تونل راه خود را ادامه دهد براي 13 بار پر كردن آسمان‌خراش‌هايEmpire State آمريكا كافي است. در حقيقت آنها حدود 13 ميليون مترمكعب سنگ صخره منفجر كرده اند تا اين پروژه به راه خود ادامه دهد. البته خارج كردن صخره‌ها از تونل پايان كار نبوده است. مهندسان پروژه از اين حجم عظيم نخاله استخراج شده براي ترميم درياچه‌هايي استفاده كرده‌اند كه پيش از اين ممكن بوده است به دليل حفاري و نشست زمين دچار آسيب‌هايي شده باشند.

تونل گوتارد تنها براي مردم اروپا از اهميت برخوردار نيست. زنجيره به هم پيوسته اقتصاد و نگراني‌هاي زيست محيطي كه اكنون گستره جهاني پيدا كرده است موجب شده تا بسياري از كشورهاي جهان از راه‌اندازي اين تونل عظيم استقبال كنند. وزير امور حمل و نقل سوئيس معتقد است تونل گوتارد يكي از تاريخي‌ترين پروژه‌هاي زيست محيطي است كه تاكنون در قاره سبز رقم خورده است. اكنون بايد تا سال 2017 منتظر ماند و در آن زمان شاهد حركت قطارهايي با سرعت حتي بيش از 260 كيلومتر بر ساعت بود. اين تصور اكنون يك رويا نيست بلكه به دليل استفاده از انبوهي از فناوري‌هاي نوين و تجهيزاتي كه حتي برخي از آنها صرفا براي پيشرفت اين پروژه طراحي و ساخته شده‌اند در آستانه تبديل شدن به يك واقعيت هيجان‌انگيز است.

مهدي پيرگزي / جام جم

کمربندهاي پرخطر ايران را بشناسيد

Posted: 24 Oct 2010 11:48 AM PDT

4 استان روي نوار سرطان
کمربندهاي پرخطر ايران را بشناسيد
جام جم آنلاين: مجري طرح زمين شناسي پزشکي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني با تاکيد بر اينکه کمربند سرطان مري و دستگاه گوارش در ايران شامل استان هاي اردبيل ، گيلان ، مازندران و گلستان مي شود ، گفت: علاوه بر اين ، ايران بر روي کمربند آرسنيک نيز قرار دارد.

فرح رحماني در گفتگو با مهر به بيان جزئيات مطالعات اين سازمان در زمينه بررسي ريسک فاکتورهاي محيطي و موثر بر سرطان مري پرداخت و افزود: استان گلستان يکي از استان هايي است که سرطان مري در آنجا بيشترين شيوع را در کشور دارد از اين رو تحقيقات زمين شناسي پزشکي در اين منطقه به عنوان پروژه اي مشترک ميان سازمان يونسکو و سازمان زمين شناسي با همکاري مرکز تحقيقات کبد و گوارش بيمارستان دکتر شريعتي تعريف و اجرايي شد.

وي با تاکيد بر اينکه در اين مطالعات اقدام به بررسي کاني ها و فاکتورهاي زمين شناسي موثر کرديم اظهار داشت: نتايج اين تحقيقات نشان داد که ارتباطي ميان شيوع سرطان مري با ريسک فاکتورهايي مربوط به کاني شناسي محيطي و نوع کاني هاي تشکيل دهنده و شرايط و سيستم تبلوري کاني ها وجود دارد به گونه اي که اين کاني ها مي توانند اثرات مخربي بر دستگاه گوارش و کبد داشته باشند و در طي نسل ها باعث بروز مشکلات عديده اي در سيستم دستگاه گوارش و موجب بيماري شوند از اين رو به عنوان يکي از عوامل موثر در بروز سرطان مورد شناسايي قرار گرفت. بررسي افزايش و کاهش برخي عناصر و ترکيبات شيميايي نيز مي تواند در بروز و يا عدم بروز برخي بيماري ها با منشاء محيطي نقش موثري داشته باشد.

مجري طرح زمين شناسي پزشکي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني، اين پژوهش را طرح تحقيقاتي ميان سازمان زمين شناسي، يونسکو، سازمان جهاني بهداشت و مرکز تحقيقات گوارش و کبد دانست و افزود: از آنجا که سازمان زمين شناسي ايران از سوي انجمن بين المللي زمين شناسي پزشکي به عنوان نماينده بخش تحقيقات خاورميانه معرفي شده است از اين رو يکي از اقداماتي که در اين راستا انجام داد تهيه و تدوين اولين اطلسهاي زمين دامپزشکي و زمين شناسي پزشکي کشور با همکاري سازمان دامپزشکي و معاونت سلامت وزارت بهداشت بوده است.

وي افزود: اين اطلس به عنوان اولين اطلس زمين شناسي پزشکي در دنيا از سوي انجمن بين المللي زمين شناسي پزشکي به کشورهاي فعال در اين حوزه ارسال شده است.

کمربندهاي پرخطر ايران

رحماني با تاکيد بر اينکه کمربندهاي فلز زايي در ايران وجود دارد که بخشي از کمربند متالوژني خاورميانه است ، گفت: بر اين اساس در برخي از مناطق توزيع عناصر سمي چون سرب، روي، ارسنيک، جيوه، طلا، نقره و کادميوم از فراواني بيشتري برخوردار است.

وي افزود: اين عناصر به طور طبيعي در آب، خاک، گياه و چرخه و سيکل طبيعي حيات وارد مي شود و در صورتي که اين مناطق، مناطق مسکوني باشند تاثير مستقيمي بر سلامت سکنه دارد به گونه اي که برخي بيماري ها را به دنبال خواهد داشت لذا ايجاد نگاه مشترک ميان زمين شناسان و پزشکان اين امکان را به جامعه خواهد داد که با نگاهي کامل و دقيق تر به مسئله سلامت پرداخته شود.

مجري طرح زمين شناسي پزشکي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني به بيماري هاي شايع در کشور اشاره کرد و با بيان اينکه ايران کمربند سرطان مري و دستگاه گوارش است ، گفت: اين کمربند استان هاي اردبيل، گيلان، مازندران و گلستان را شامل مي شود که از طرف شرق و شمال شرقي و غرب و شمال غربي ايران کشورهاي ديگر را نيز شامل مي شود. از اين رو در فاز اول تحقيقات، مطالعات زمين شناسي پزشکي معطوف به سرطان مري و دستگاه گوارش در کشور خواهد شد.

وي بيماري هاي متابوليکي مانند گواتر ، فلورسيس (ضايعات ميناي دندان) و بيماري هاي ناشي از کمبود مواد مغذي، کمبود آهن و «روي» را از ديگر بيماري هاي شايع در کشور نام برد و گفت: علاوه بر اين کمربند ارسنيک از ديگر کمربندهاي مهم کشور است که عاملي براي ايجاد بيماريهاي پوستي و برخي سرطان ها است که در حال انجام مطالعات درباره آنها هستيم.

به گفته رحماني اين کمربند از شمال تا غرب کشور را در برمي گيرد که شناسايي دقيق اين مناطق نياز به همکاري ارگان هاي مربوط دارد.

اين محقق ، ژئوميکروبيولوژي را از ديگر مسائل مهم در حوزه زمين شناسي پزشکي ذکر کرد و گفت: يکي ديگر از موارد مهم در زمينه بررسي هاي زمين شناسي پزشکي بحث ژئوميکروبيولوژي است که اين مهم نيز در زمره کارهاي در دست اقدام مرکز است.

آغاز مطالعات زمين پزشکي در مناطق نفت خيز

مجري طرح زمين شناسي پزشکي سازمان زمين شناسي و اکتشافات معدني با بيان اينکه تاکنون در مناطق نفت خيز تحقيقات زمين شناسي پزشکي اجرايي نشده است، گفت: از آنجايي که مطالعات ژئو شيمي مناطق نفت خيز در حوزه سياست هاي وزارت نفت بوده تاکنون مطالعات زمين شناسي پزشکي در اين مناطق صورت نگرفته است.

وي اضافه کرد: بر اساس طرح سراسري همسان سازي داده هاي ژئو شيمي کشور، مطالعات زمين شناسي پزشکي 6 استان را در دستور کار قرار داديم که يکي از اين استانها، استان خوزستان است. در فاز اول اين مطالعات ، تحقيقاتي را در زمينه جمع آوري اطلاعات کلي ژئوشيمي زمين شناسي پزشکي در منطقه انجام شد که در صورت دريافت اطلاعات از سوي وزارت نفت ، امکان تحقيقات زمين شناسي پزشکي نيز دراين زمينه فراهم خواهد شد و در غير اين صورت فعلا امکان پذير نخواهد بود.

رحماني به جزئيات طرح همسان سازي داده هاي ژئو شيمي کشور اشاره کرد و گفت: در اين طرح اقدام به استخراج داده هاي ژئوشيمي ، آنومالي ها و ناهنجاري هاي ژئوشيمي کل کشور خواهد شد و سعي بر اين است که اين داده ها در بعد يکصد هزارم ديده شود هر کدام از اين برگه ها وضعيت هر منطقه را از نظر شيوع بيماري ها نيز نشان خواهد داد.

وي با تاکيد بر کاربردي شدن اطلس هاي زمين پزشکي در توسعه شهري افزود: وجود پتانسيل معدني در يک منطقه احتمال شيوع برخي بيماري هاي ژنتيکي را موجب مي شود که با تدوين اطلس هاي زمين شناسي پزشکي مي توان ريسک فاکتورهاي بيماري زا و نوع بيماري ها را شناسايي کرد.

رحماني ، شناسايي کردن ريسک فاکتورها و شيوع بيماري ها را گامي در جهت شناسايي عوامل بيماري زا معرفي کرد و افزود: با توجه به اهميت داده هاي زمين شناسي پزشکي در توسعه شهري ، اين اطلاعات به مسئولان مربوط چون معاونت سلامت وزارت بهداشت و مراکز تحقيقات پزشکي ارسال خواهد شد.

ژئوميکروبيولوژي با تاکيد بر لزوم همکاري ساير ارگان ها با سازمان زمين شناسي در زمينه ارائه اطلاعات و آمار اظهار داشت: اطلاعات و آمار مناطق مهم با شيوع برخي از بيماري ها (بروز بالا يا Hot point) در اختيار مراکز تحقيقاتي و وزارت بهداشت است که در صورتي که اين مراکز اطلاعات خود را به اين سازمان ارائه دهند ما مي توانيم بر اساس اين اطلاعات، مطالعات و تحقيقات زمين پزشکي مفصل و کاربردي تري اجرايي کنيم.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! گفت و گوی من و خدا تست آلزایمر دختر فداکار کفر دخترا رو در بیارید! داستان جالب امتحان داماد ها! ( انده خنده! ) تصاویری شگفت انگیز و جالب راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! Posted: 31 Jan 2011 11:09 AM PST فرهنگ > تجسمی - محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه نقاشی معروف لئوناردو داوینچی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سر دربیاورند. به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «سفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد. آنها به نتیجه رسیده‌اند داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌هایش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است. این لایه‌های نازک رنگدانه‌های هم‌خانواده نوعی سایه دور دهان مونالیزا ا

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 2 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 1 تارنگار : زيبا ترين كلام ها Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Posted: 19 Oct 2011 08:07 AM PDT رمز جذابیت برخی افراد چیست؟ یکی از مهمترین رازهای رسیدن به آن جذابیت است و قبل از هر چیز باید بدانیم که جذابیت چیزی غیر از زیبایی است‌. شخص می‌تواند صورت زیبایی نداشته باشد اما بسیار جذاب باشد و هم چنین می‌تواند بسیار زیبا باشد اما اصلاً جذابیت نداشته باشد. جذابیت و گیرایی یک ویژگی کاملاً اکتسابی است و به راحتی می‌توانیم صاحب آن باشیم‌: ظاهری آراسته داشته باشید. تمیز و مرتب باشید، هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب می‌کند. بعضی از افراد براساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی می‌افتند و خود را به شکل‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند. مهمترین مسئله این است که مرتب

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ داستان : قلب هدیه... Posted: 27 Jan 2011 11:39 AM PST پسر به دختر گفت اگه یه روزی به قلب احتیاج داشته باشی اولین نفری هستم که میام تا قلبمو با تمام وجودم تقدیمت کنم.دختر لبخندی زد و گفت ممنونم تا اینکه یک روز اون اتفاق افتاد..حال دختر خوب نبود..نیاز فوری به قلب داشت..از پسر خبری نبود..دختر با خودش میگفت :میدونی که من هیچوقت نمیذاشتم تو قلبتو به من بدی و به خاطر من خودتو فدا کنی..ولی این بود اون حرفات..حتی برای دیدنم هم نیومدی…شاید من دیگه هیچوقت زنده نباشم.. آرام گریست و دیگر چیزی نفهمید چشمانش را باز کرد..دکتر بالای سرش بود.به دکتر گفت چه اتفاقی افتاده؟دکتر گفت نگران نباشید پیوند قلبتون با موفقیت انجام شده.شما باید استراحت کنید..درضمن این نامه برای شماست..! دختر نامه رو برداشت.اثری از اسم روی پاکت دیده نمیشد. بازش کرد و درون آن چنین نوشته شده بود : سلام عزیزم.الان که این نامه رو میخونی