رد شدن به محتوای اصلی

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

Link to لابی ایران سوئد Iran & Sweden

تاملی بر رفتارشناسی دموکراتیک ازدیدگاه علم اعصاب

Posted: 05 Nov 2010 01:00 PM PDT

1- آدمی در درجه اول و پیش از همه مسائل اطراف آن یک ارگانیسم زنده و فیزیولوژیک است بنابراین هرنوع انسان شناسی و رفتارشناسی انسانی باید بر پایه فیزیولوژی آن باشد تا شناخت دقیقی از فیزیولوژی، رفتار و تفکرآدمی نداشته باشیم انسان شناسی ما ناقص و ابتر است. پیشرفتهای مدرن در شناخت رفتار آدمی را مدیون توسعه در علوم فیزیولوژی اعصاب و علم روان کاوی هستیم. بیوشیمی مغز و علم ژنتیک پایه های این شناخت رافراهم می کنند.
در چند دهه اخیر رشد نوروسایکولوژی، شناخت رفتار و روان آدمی براساس فیزیولوژی اعصاب ابهامات بسیاری را از چگونگی و تحلیل شیوه رفتار و اندیشیدن انسان برای ما روشن کرده است. هر چند باید از ارائه یک نظریه کلی که قادر به تحلیل تمامی ابعاد رفتاری و فکری آدمی باشد پرهیز کرد اما برای اندیشه ورز و دانش پژوهی که سودای تحلیل رفتارهای انسان به طور کلی را دارد نمی تواند خیال خامی باشد که تلاش خود را در این زمینه نکند. باشد که این نوشته کوتاه و غیر تخصصی، محرکی برای متخصصان و صاحبان نظر باشد که تحلیلی علمی و دقیق از رفتارهای شهروندان در جامعه خودمان داشته باشند که گاهی اسباب تعجب فرهیختگان را فراهم می كند.

2- شکی نیست که جایگاه احساسات، هیجانات و رفتارهای ما آدمیان از مغزمان سرچشمه می گیرد(1) تعبیر قلب در ادبیات عرفانی ما شاید قرینه همان قسمتی از مغز باشد که بیشتر درگیر واکنش های هیجانی و احساسی ما هستند که در علم اعصاب همان سیستم لیمبیک (Limbic system) و ضمائم آن می باشد. سیستم هیجانی و احساسی آدمی نیز تقریبا شبیه سیستم لیمبیک بیشتر حیوانات پیشرفته از جمله ... داران است (با کمی تفاوتهای فیزیولوژیک و آناتومیک) به عنوان مثال واکنش های هیجانی و تغییرات فیزیولوژیک انسان و گربه در موقع ترس شبیه به هم هستند. تغییرات فشارخون نبض و رنگ پوست و مو که ناشی از افزایش فعالیت سیستم سمپاتیک می باشد درانسان و دیگر حیوانات پیشرفته یکسان است. مطمئنا پیوستگی آناتومیک و فیزیولوژیک بین تمام قسمت های سیستم هیجانی شامل تالاموس، هیپوتالاموس و سیستم لیمبیک است نیاز می باشد تا واکنش هیجانی مورد نظر طبیعی باشد. اختلال در هر یک از قسمتهای فوق باعث واکنش هیجانی نابهنجار می شود که از حوصله این نوشته خارج است.



۳- براساس این مدل، شکل گیری رفتار و یا یک حرکت با فعالیت قسمتهایی از مغز می باشد که سایر قسمتهای مغز تاثیر یا تاثیرات بخصوصی روی آن رفتار دارند.

قبل از اینکه مدل مربوط را توضیح بدهم راجع به آناتومی و فیزیولوژی آن قسمتهایی از مغز که در رفتار ما دخیل هستند توضیحاتی ارائه می نمایم. از نظر رفتاری دو قسمت از مغز انسان در توضیح بروز یک رفتار یا واکنش نیز فعال می شوند: قسمت اول قسمتهای مربوط به سیستم هیجانی Lymbic system و قسمتهایی که مربوط به تصمیم گیری و یا مهار واکنش های هیجانی که قسمتهای پیشین مغزهستند (Prefrontal cortex)

متخصصان نوروسایکولوژی ثابت کرده اند که این دو قسمت از مغز انسان در هنگام بروز یک رفتار فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند. سیستم لیمبیک بیشتر مربوط به رفتارهای حیوانی می باشد مثل رفتارهای جنسی، رفتارهای مربوط به خوردن رفتارهای پرخاشگرانه و واکنشهای هیجانی، از طرف دیگر قسمتهای پیشینی مغز(Prefrontal cortex) فعالیت مهاری دارند. همچنین این قسمتها مسئول تصمیم گیری برای شروع رفتارهای بخصوص، مثل حل مسئله (Problem solving) و (Processing) و تفکر انتزاعی انسان می باشد. یکی از دانشمندانی که عمده فعالیت تحقیقاتی خود را روی این قسمت از مغز متمرکز کرد لوریا نورولوژیست روسی بود که چند مقاله و کتاب در مورد فعالیت قسمتهای پیشینی مغز دارد. فعالیتهای روشنفکرانه، رفتارهای اخلاقی و مدنی روند اجتماعی شدن انسان توسط این قسمت از مغز صورت می گیرد. مطالعات مختلف ثابت کرده است که بیمار انیکه این قسمت از مغزشان چه به واسطه ضربه و یا به واسطه عمل جراحی خارج شده است اختلالات شخصیت به صورت شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial) و یا اختلال شخصیت وسواسی (OCD) پیدا می کنند. چنین افرادی دچاراختلال در روابط اجتماعی می شوند.

لرمیت ثابت کرد بیمارانی که قسمت پیشینی مغز خود را به واسطه عمل جراحی از دست می دهند دچار رفتاری مقلدانه و تکراری و مکانیکی می شوند. (utilizatian behaviour)

همچنین ممکن است چنین افرادی رفتارهای غیر کنترلی مثل تخلیه ادرار یا مدفوع در انظار عموم داشته باشند. Disinhibition behaviourبعضی از ما در کنارمان بیماران آلزایمری زندگی می کنند. چنین بیمارانی با توجه به اینکه شناختی از بیماری خود ندارند ((in sight دچار چنین مشکلاتی می شوند.

همچنین قسمتهای پشینی مغز اثر مهاری بر قسمتهای هیجانی یا سیستم لیمبیک دارند این اثر مهاری باعث می شود که رفتارهای هیجانی انسان مثل رفتارهای جنسی و یا رفتارهای پرخاشگرانه کنترل میشود. مطالعه بیمارانیکه به علت عفونت ویروس تب خال (Herpes Encephalitis) دچار تخریب ارتباطات بین این دو قسمت می شود ثابت کرده است که چنین بیمارانی بعداز فروکش کردن بیماری دچار رفتارهای جنسی و پرخاشگرانه بیش از حد می شوند. از نظر نوروشیمی، واسطه هریک از از ارتباطات فوق یک ماده شیمیایی است که اصطلاحا نوروترانسمیتر نام دارد هریک از اعمال مهاری و یا تحریکی مغز انسان به واسطه همین نوروترانسمیترها صورت می گیرد.

یک بیماری زمینه ای مغز با اثر گذاشتن و تخریب محل تولید یک نوروترانسمیترخاص عوارض خاصی ایجاد می کند. در مغزانسان عموما دوپامین نوروترانسمیتر تحریکی و گابا (GABA) نوروترانسمیتر مهاری می باشد. مطالعات مختلف ثابت کرده است که در افرادی که رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند سطح دوپامین افزایش و سطح گابا کاهش یافته است. بیماریهایی مثل آلزایمر، اسکیزوفرنی، افسردگی، پارکینسون و بسیاری دیگر از بیماریهای مغز و اعصاب اختلالی درسیستم نوروترانسمیترها دارند.



۴- از نقطعه نظر آناتومی، در انسان آن قسمتهایی از مغز رشد بیشتری پیدا کرده اند که مربوط به فعالیتهای اجتماعی و مدنی و فعالیتهای پیچیده مغزی هستند. در صورتی که قسمتهایی از مغز با دیگر ...داران مشترک است متخصصان این دوقسمت را Neocerebrum وPalle cerebrum نامگذاری کرده اند. قسمتهای پیشینی مغز (Neocerebrum) درجریان تکامل موجودات در انسان حجم بزرگتری دارد و از لحاظ تاریخی و تکاملی مرحله پیشرفته تری از تکامل را می رساند. هرچند از لحاظ آناتومی قسمت پیشینی مغز (Prefrontal) در هر انسانی بوجود آمده است ولی فعالیت و کارکرد این قسمت بیشتر تحت تاثیر آموزش و یادگیری است. مطالعات مختلف نشان داده اند هرچه این آموزشها در مراحل اولیه رشد انسان باشد ارتباطات مغزی سریعتر وراحتتر بوجود می آیند. مثال معروفی که همه از آن مطلعند یادگیری زبان بیگانه است که آموزش و یادگیری آن در سنین اولیه خیلی آسان تر از سالهای انتهایی عمراست. احساس مسئولیت، روند اجتماعی شدن، فعالیتهای انتزاعی، رفتارهای مدنی و اخلاقی پیچیده معطوف به حل مسئله همگی از کارکردهای این قسمت از مغزمی باشد. برخلاف نظر بسیاری از فیلسوفان اخلاق، که رفتارهای اخلاقی را فطری انسان می دانند، مشخص است که چنین رفتارهایی کاملا آموزشی می باشند. یعنی چنین رفتارهایی برخلاف رفتارهای لیمبیکی مثل رفتار جنسی و رفتار خوردن، جزرفتارهای اولیه انسان نیست. رفتارهای دموکراتیک نیز جز این گروه از رفتارها می باشد. بنابراین رفتارهای دموکراتیک، رفتارهایی نیستند که به طور غریزی در مغز انسان وجود داشته باشند. چنین رفتارهایی نیاز به یادگیری و آموزش دارند.



۵- از نظر تحلیل نوروسایکولوژی، رفتارهای مذهبی به دو دسته رفتارهای لیمبیکی که بیشتر رفتارهای هیجانی و مقلدانه مذهبی می باشد و نیز رفتارهای مذهبی فرونتالی که ناشی از مهار رفتارهای هیجانی است تقسیم می شود. از نقطه نظر دین، رفتارهای یک انسان مومن یا رفتارهای عبادی است و یا رفتارهای اخلاقی. آن رفتاری ازنظر دین کامل محسوب می شود که آگاهانه و در نهایت معطوف به اخلاقی برخورد کردن یک مومن باشد. در واقع آن مسئله ای که در ادبیات دینی رفتار پرهیزگارانه نام دارد همان رفتار مهاری انسان بر خواسته های لیمبیکی می باشد. بنابراین آرمان پرهیزگاری در یک مذهب ظهور رفتارهای اخلاقی در یک فرد مومن است. از آنجا که چنین رفتارهایی از نوع مهاری هستند (منظور مهار رفتارهای هیجانی) رفتارهای عبادی نیز باید در نهایت باعث تقویت اخلاق دریک فرد مومن شود. حال اگر رفتارهای عبادی یک فرد مومن باعث تقویت رفتارهای مهاری در او نشود به زعم دین ارزشی ندارد و صرفا اعمالی تکراری و تقلیدی محسوب می شود.

۶- از دیدگاه نوروآنالیز، جایگاه رفتارهای دموکراتیک و رفتارهای اخلاقی در مغزانسان یکی هستند. ناگفته نماند بسیاری از واکنشهای اخلاقی انسان مثل صبر، راست گویی، رعایت عدالت و پرهیز از عصبانیت همگی رفتارهایی مهاری هستند. پیداست که بسیاری از امر به معروفها و نهی از منکرها که در دین آمده است نوعی رفتارهای کنترلی و مهاری هستند و اصولا وقتی در دین صحبت از مهار نفس می آید در واقع به زبان نوروآنالیز مهار سیستم هیجانی و لیمبیک می باشد.



نتیجه:

از نقطه نظر نویسنده، آنچه جهت استقرار دموکراسی شرط لازم می باشد استقرار رفتار دموکراتیک است. نوروآنالیز ثابت می کند که رفتارهای دموکراتیک جز رفتارهای کنترلی و مهاری (Inhibition behaviour می باشد. شان اموراخلاقی و رفتارهای عبادی که به استقرار امور اخلاقی در انسان کمک می کنند نیز از همین نوع است. بنابراین یک انسان مذهبی به معنای واقعی نمی تواند رفتار غیر دموکراتیک داشته باشد. از طرف دیگر رفتارهای اخلاقی و دموکراتیک رفتارهایی هستند که باید با آموزش و یادگیری در انسانها بوجود آیند. ماندگاری و بقا چنین رفتارهایی منوط به شکل گیری ارتباطات مغزی آن است که ممکن است سالها طول بکشد ولی آموزش این رفتارها در سنین پایین تر آسان تراست. بنابراین شکل گیری دموکراسی که در یک زمینه اخلاقی بوجود می آید شاید به گذشت چند نسل نیاز داشته باشد.



برگرفته از :نوروآنالیز

بار هستی

Posted: 05 Nov 2010 12:58 PM PDT



بار هستی

میلان کوندرا

332 صفحه
7 بخش

ترجمه دکتر پرویز همایون پور

نشر قطره

بار هستی نام رمانی از میلان کوندرا است که در سال ۱۹۸۴ نوشته شدهاست. این کتاب که در سال ۱۹۶۸ در پراگ در دورهٔ زمانی موسوم به بهار پراگ میگذرد، با مفاهیم فلسفی فراوانی سر و کار دارد. ترجمه لغوی نام اصلی آن سَبُکیِ تحملناپذیر هستی است. کتاب به شرحی از وضعیت زندگی هنرمندان و روشنفکران چکسلواکی پس از بهار پراگ، یعنی پس از حملهٔ اتحاد شوروی به چکسلواکی، میپردازد. شخصیت اصلی کتاب «توماس» نام دارد. توماس که جراحی معروف است انتقادات فراوانی به کمونیستهای چک دارد و این موجب میشود که او شغلاش را از دست بدهد. دیگر شخصیتهای مهم داستان «ترزا» (همسر توماس)، «سابینا» (نقاش، معشوقهٔ توماس )، و «فرانز» (استاد دانشگاه، معشوق سابینا ) هستند.
بار هستی در خلاصه دربارهٔ درک این موضوع است که تشخیص راه درست از راه غلط برای انسان غیرممکن است. بههمین دلیل راه غلطی وجود ندارد و انسان مبرا از اشتباه است.
در سال ۱۹۸۸ فیلمی انگلیسی از روی این کتاب ساخته شد. دانیل دی-لوئیس در نقش توماس، ژولیت بینوش در نقش ترزا، و لنا الین در نقش سابینا در این فیلم بازی کردند. کارگردان این فیلم فیلیپ کوفمان است.


نوشته پشت جلد:


بار هستی اثر میلان کوندرا، نویسنده چک، تفکر و کاوش درباره زندگی انسان و فاجعه تنهایی او در جهان است...
چگونه بار هستی را به دوش می کشیم؟ آیا «سنگینی» بار هول انگیز و «سبکی» آن دلپذیر است؟...
برداشت فلسفی و زبان نافذ کتاب، از همان آغاز خواننده را با مسائل بنیادی هستی بشر رو به رو می کند و به تفکر وامی دارد...
اگر چه شخصیت های کتاب واقعی نیستند، از انسان های واقعی، بهتر درک و احساس می شوند. کوندرا در توصیف قهرمانان خود می نویسد: «شخصیت های رمانی که نوشته ام، امکانات خود من هستند که تحقق نیافته اند. بدین سبب تمام آنان را هم دوست دارم و هم هراسانم می کنند. آنان هر کدام از مرزی گذر کرده اند که من فقط آن را دور زده ام. آنچه مرا مجذوب می کند، مرزی است که از آن گذشته ام - مرزی که فراسوی آن خویشتن من وجود ندارد.»
کلودروا نویسنده مشهور فرانسوی، رمان کوندرا را «کتابی عظیم» توصیف می کند که چشم به آینده بشر دارد و می نویسد:«در بهشت رمان نویسان بزرگ، هنری جیمز _ با اندکی حسادت_ رمان همکار چک را ورق می زند و سر را به علامت تأئئد تکان می دهد.»


به نظرم این رمان برای کسانی که علاقه ای به رمان های فلسفی دارند واقعا ارزش خوندن رو داره و حتی میشه بهش صرفا به دید یه رمان نگاه کرد.

سرماخوردگی برای همیشه درمان می‌شود

Posted: 05 Nov 2010 03:36 AM PDT

این کشف بزرگ می‌تواند منجر به تولید نسل جدیدی از داروهای ضدویروسی شود که با عفونت‌ها از طریق تقویت و حمایت از سیستم دفاعی بدن فرد مبارزه می‌کنند.

سرماخوردگی که اغلب در این ایام معمول است، به زودی به خاطره‌ای متعلق به گذشته تبدیل خواهد شد، زیرا دانشمندان روش جدیدی را یافتند که سیستم ایمنی بدن از آن برای مبارزه با ویروس‌ها استفاده می‌کند.

به گزارش تلگراف، محققان سال‌های زیادی را برای یافتن درمانی برای سرماخوردگی شایع صرف کرده‌اند و به نظر می‌رسد هم‌اکنون موفق شده‌اند.

برای نخستین بار،
" طی پژوهشی که نتایج آن روز گذشته منتشر شده است، محققان امریکایی دریافته‌اند انجام فعالیت‌های منظم ورزشی به صورت روزانه، احتمال بروز سرماخوردگی را در افراد تا 50 درصد کاهش می‌دهد و می‌تواند شدت عوارض آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش دهد. "
دانشمندان موفق شدند آنتی‌بادی‌هایی را بیابند که حتی پس از ورود ویروس به سلول‌های سالم نیز می‌توانند فعالیت کنند.

این کشف بزرگ می‌تواند منجر به تولید نسل جدیدی از داروهای ضدویروسی شود که با عفونت‌ها از طریق تقویت و حمایت از سیستم دفاعی بدن فرد مبارزه می‌کنند.

محققان امیدوارند این دارو در اشکال مختلف قرص و پودرهای دارویی کمتر از یک دهه آینده در بازار در دسترس باشد و ده‌ها میلیون نفر را از ویروس‌هایی که منجر به ابتلا به نوع شایع سرماخوردگی می‌شود و برخی دیگر از بیماری‌های زمستانی به دور نگه دارد.

دکتر لئو جیمز، رئیس این تیم تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج دراین‌باره می‌گوید: پزشکان داروهای زیادی را برای درمان بیماری‌های باکتریایی در اختیار دارند اما تعداد داروهای ضدویروسی موجود بسیار کم است.

وی می‌افزاید: البته علیرغم آن‌که در مراحل اولیه هستیم و هنوز نمی‌دانیم آیا تمامی ویروس‌ها با این مکانیزم از بین رفته‌اند یا خیر اما از این‌که یافته‌هایمان راه‌های جدیدی را برای تولید داروهای جدید می‌گشایند، بسیار خرسندیم.

البته برای افرادی که نمی‌خواهند تا 10 سال آینده صبر کنند راه‌حل دیگری نیز وجود دارد.

طی پژوهشی که نتایج آن روز گذشته منتشر شده است، محققان امریکایی دریافته‌اند انجام فعالیت‌های منظم ورزشی به صورت روزانه، احتمال بروز سرماخوردگی را در افراد تا 50 درصد کاهش می‌دهد و می‌تواند شدت عوارض آن را نیز به میزان چشمگیری کاهش دهد.

محققان امریکایی می‌گویند، ورزش و فعالیت روزانه به‌صورت موقتی تعداد سلول‌های سیستم ایمنی بدن که با جریان خون در بدن جریان دارند را افزایش می‌دهد.

آسیب قلبی با مصرف یکی از داروهای هموفیلی

Posted: 05 Nov 2010 03:36 AM PDT

محققان علوم پزشکی اعلام کردند: مصرف یکی از داروهای بیماری هموفیلی، خطرات قلبی در پی دارد.

به گفته دانشمندان در بوستون؛ داروی نوو سون (NovoSeven) از داروهای بیماری هموفیلی، ممکن است خطر صدمات قلبی را افزایش دهد.

داروی "نوو سون" مشتق تغییریافته به روش مهندسی ژنتیکی از فاکتور هشتم انعقاد خون است و در شرکت نوردیسک تولید می‌شود.

هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی و فاکتور هشت، عامل اساسی در بروز این بیماری است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا نبود پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای انعقادی قادر به متوقف کردن خونریزی نیست.

هموفیلی انواع مختلفی دارد كه شایع و شناخته شده‌ترین آنها هموفیلی A – کمبود فاکتور هشت و هموفیلی B – کمبود فاکتور 9 است كه از طریق ژن موجود بر روی کروموزوم X منتقل می‌شوند.

زن‌ها دارای دو کروکوزوم X هستند در حالی‌که مردها دارای یک کرموزوم X و یک کروموزوم y می‌باشند.

یک زن حامل هموفیلی، به احتمال 50 درصد این ژن معیوب را به فرزندان پسر خود منتقل می‌کند و مردان مبتلا به هموفیلی ژن را به دختران خود منتقل می‌کنند.

شایع‌ترین علامت هموفیلی خونریزی غیرقابل کنترل و بیش از حد به علت کمبود یا عدم وجود فاکتورهای انعقادی در خون است.

کبودی حاصل از صدمات کوچک، خونریزی از بینی، دهان و لثه‌ها، با یک صدمه کوچک نظیر مسواک زدن، خونریزی درون‌مفصلی، خونریزی داخل عضلانی، خونریزی ناشی از صدمات یا خونریزی خودبخودی مغز كه از شایع ترین علت مرگ در کودکان مبتلا به هموفیلی و شدیدترین عوارض این بیماری است و وجود خون در ادرار یا مدفوع از دیگر علائم شایع هموفیلی هستند.

همچنین شایع‌ترین علت ناتوانی ناشی از هموفیلی بیماری‌های مفصلی مزمن یا آرتروپاتی‌ها هستند.

درمان اختصاصی هموفیلی با توجه به سن، وضع سلامتی عمومی و شرح حال طبی، وسعت بیماری، نوع و شدت هموفیلی، تحمل بیمار نسبت به داروهای اختصاصی و روش‌های درمانی، توجه به مرحله بیماری و عقیده و ترجیح بیمار، با تزریق خون و درمان پیشگیری کننده با تزریق فاکتورهای انعقادی است.

چين به دنبال بازار آفيس مايكروسافت

Posted: 05 Nov 2010 03:35 AM PDT


شرکتي چيني مجموعه نرم‌افزاري جديدي را بر پايه وب عرضه کرده است که رقيب نرم‌افزار Microsoft Office محسوب مي‌شود.
اين شرکت که Evermore Software نام دارد و در شرق چين واقع شده است، براي سال‌هاي طولاني مجموعه نرم‌افزاري را در اختيار کاربران قرار داده بود که شباهت زيادي به مجموعه Microsoft Office داشت و با قيمت ارزان‌تر فروخته مي‌شد. اما هم‌اکنون بسته نرم‌افزاري خود را به صورت آنلاين عرضه کرده است و با برنامه‌هاي Google Docs و Office Web apps مايکروسافت رقابت تنگاتنگي دارد.
"وانگ يوانبينگ"(Wang Yuanbing) مديرعامل شرکت Evermore گفت: هم‌اکنون همه کاربران منتظر خدمات آنلاين مجموعه‌هاي نرم‌افزاري هستند.
مجموعه نرم‌افزاري شرکت Evermore که با نام‌هاي Evermore Integrated Office طي سال‌هاي گذشته عرضه مي‌شد، بر پايه فناوري جاوا و به صورت آفلاين بوده است. تمامي آيکون‌ها و شکل‌هاي به کار رفته در اين مجموعه نرم‌افزاري شبيه Office مايکروسافت است. البته اين برنامه‌، نرم‌افزارهاي معادل Word، Excel و PowerPoint مايکروسافت را به جاي چند پنجره، در يک پنجره واحد ارايه مي‌دهد. در اين مجموعه نرم‌افزاري کاربران به سادگي مي‌توانند فعاليت‌هاي مورد نظر خود را در بخش‌هاي مجزا انجام دهند، بين فايل‌هاي ايجاد شده در هر يک از اين بخش‌ها ارتباط برقرار کنند و فايل‌هاي مشترک توليد شده بين بخش‌هاي مجزا را به صورت مشترک ذخيره کنند.

پست بانك براي ورود به بورس آمادگي داشت؟

Posted: 05 Nov 2010 03:34 AM PDT

سرانجام بعد از بحث‌هاي فراوان درباره ورود پست‌ بانك به بورس و اينكه آيا آمادگي ورود به بورس را دارد يا خير، روز سه‌شنبه، 28 ميليون و57 هزار و150 سهم از سهام پست بانک (معادل 5 درصد)، به عنوان دومين شركت دولتي قابل واگذاري در سال جاري در بورس اوراق بهادار عرضه و مبادله شد.

به گزارش خبرنگار ارتباطات ايسنا، ارزش کل معامله 650 ميليارد ريال بود که در 6 دقيقه و 30 ثانيه مورد داد و ستد قرار گرفت، اين سهام در644 ايستگاه كارگزاري و40 صندوق سرمايه‌گذاري مورد معامله قرار گرفت.

اقلام مهم مالي بانك در سال 88 نشان مي‌دهد كه ميزان كفايت سرمايه پست بانك در سال گذشته 06/8 درصد بوده و تسهيلات اعطايي اين شركت 41 و سپرده‌ها 46 درصد در سال گذشته رشد داشته است. همچنين بازده دارايي‌هاي اين شركت در سال 88 ،9/0 درصد و بازده حقوق صاحبان سهام 8/17 درصد بوده است.همچنين سود خالص هر سهم در سال 88 ،221 ريال و ارزش دفتري هر سهم هزار و 245 ريال بوده است.

به گفته مدير عمليات بازار با اشاره به اينكه اين تعداد از سهام توسط 640 ايستگاه معاملاتي در سراسر کشور عرضه شد گفت: هر سهم اين شرکت با قيمت 2301 ريال خريداري شد.

علي صحرايي با اشاره به اينكه پست بانك آخرين بانك مشمول اصل44 است گفت: پس از اين واگذاري دولت بانك ديگري براي واگذاري در راستاي اصل 44 نخواهد داشت، با معامله اين سهم 13 ميليارد تومان به ارزش كل بازار سرمايه اضافه شده است.

اما عضو هيات مديره پست بانك كه در جريان عرضه سهام شركت در تالار بورس حضور داشت به كشف قيمت230 توماني پست بانك اشاره كرد و گفته بود: كشف قيمت اين سهم مناسب بود ولي ارزش ذاتي اين سهم بالاي 300 تومان در نظر گرفته شده بود، 20 درصد از سهام پست بانك در دست دولت و وزارت اقتصاد است كه سازمان خصوصي در مورد عرضه آن تصميم‌گيري مي كند.

خدارحمي با بيان اينكه 65 درصد ديگر از سهام اين شركت تا پايان سال عرضه مي‌شود به مطالبات معوق پست بانك اشاره كرد و افزود:ه بود پست بانك از نظر مطالبات معوق بانكي بعد از بانك مسكن قرار دارد و پنج درصد مطالبات معوق دارد؛ براساس ضوابط جديد بانك مركزي سرمايه پست بانك بايد به 400 ميليارد تومان افزايش يابد كه اين موضوع به زودي انجام مي‌شود.

گفتني است؛ در حال حاضر پست بانك 376 شعب فعال دارد كه اين شعب در آينده نزديك به400 شعبه مي‌رسد همچنين اين شركت 13 هزار باجه شهري و روستايي دارد.

اما چندي پيش در خبري اعلام شد در حالي که وزارت ارتباطات، در حال بررسي و کارشناسي ابعاد مختلف واگذاري سهام شرکت دولتي پست بانک ايران بود، اخباري مبني بر عرضه سهام اين شرکت دولتي در بورس بدون هماهنگي با اين وزارت‌خانه منعکس شده که به هيچ وجه مورد تأييد وزير و مجموعه وزارت ارتباطات نيست.

همچنين رييس هيات مديره و مدير عامل شرکت دولتي پست بانک ايران - در اين باره اظهار كرده بود: سال گذشته اقداماتي از سوي سازمان بورس و بدون هماهنگي اين شرکت در خصوص عرضه سهام پست بانک ايران انجام شده بود؛ مستندات ارائه شده از جمله اميدنامه به امضاء اينجانب به عنوان مدير عامل شرکت دولتي پست بانک ايران نرسيده و مورد تأييد نيست.

دکتر محمود افضلي با بيان اين که امضاي اينجانب اسکن شده است، تصريح کرده بود: اين موضوع طي يک نامه رسمي به اطلاع مسوولان شرکت بورس اوراق بهادار تهران رسيده است، بر همين اساس، در تاريخ چهارم آبان‌ماه سال جاري طي نامه‌اي به مدير پذيرش اوراق بهادار شرکت بورس اعلام شده است که اميدنامه پست بانک ايران که در سال گذشته به آن سازمان ارسال شده و ظاهرا در سايت آن سازمان اخيراً به روز شده است، بايد توسط اينجانب به عنوان رييس هيات مديره و مدير عامل شرکت دولتي پست بانک امضاء مي‌شد که اين امر اتفاق نيفتاده است.

او اظهار كرد: در اين نامه تأکيد شده است استفاده از مهر يا اسکن، به معناي تأييد مندرجات توسط رئيس هيات مديره و مدير عامل پست بانک ايران نيست؛ پيش از اين رييس جمهور طي دستور توقف، خصوصي‌سازي شرکت دولتي پست بانک را تا سال 93 صادر کردند.

به گفته وزير ارتباطات شرکت دولتي پست بانک طبق نظر رياست جمهوري، روال عادي خود را براي خصوصي شدن طي و در سال 93 در بورس عرضه مي‌شود.

تقي‌پور دراين باره گفته بود: از نظر ما مواردي وجود دارد و پست بانك هنوز آمادگي ورود به بورس را ندارد، سازمان بورس يكسري برنامه‌هايي را در ارتباط با خصوصي‌سازي دارد و ما نيز عنوان كرده بوديم كه از نظر ما مواردي وجود دارد و هنوز پست بانك آمادگي ورود به بورس را ندارد.

رضا تقي‌پورافزوده بود: از نظر ما بعضي موارد آماده نيست، ولي اگر اين سازمان تشخيص مي‌دهد كه اين آمادگي وجود دارد مي‌تواند روند را پيگيري كند.

اما او پس از چند روز در سخنان ديگري در روز هشتم آبان‌ماه گفت كه سازمان بورس يكسري برنامه‌هايي را در ارتباط با خصوصي‌سازي دارد و ما نيز عنوان كرده بوديم كه از نظر ما مواردي وجود دارد و هنوز پست بانك آمادگي ورود به بورس را ندارد و برابر برنامه‌اي كه اعلام كرده بودند؛ امروز مشخص مي‌شود كه آيا آن موارد از نظر سازمان خصوصي‌سازي پذيرفته شده و شركت پست‌بانك مي‌تواند وارد بورس شود يا خير.

وي تاكيد كرد كه از نظر ما بعضي موارد آماده نيست، ولي اگر اين سازمان تشخيص مي‌دهد كه اين آمادگي وجود دارد مي‌تواند روند را پيگيري كند.

تا اينكه روز نهم آبان‌ماه، مديرعامل شركت بورس در مورد موضع وزيرارتباطات در خصوص صحيح نبودن اخبار خصوصي سازي شركت پست بانك و خصوصي شدن اين شركت در سال 93، اعلام كرده بود كه سهام پست بانك بر اساس درخواست سازمان خصوصي سازي آماده عرضه است و بورس براي واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي سازمان خصوصي سازي را مي شناسد.

دكتر حسن قاليباف اصل ـ مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا در مورد مخالفت وزارت ارتباطات با واگذاري پست بانك گفت: اقدامات لازم براي عرضه سهام پست بانك در بورس انجام شده و بورس بر اساس درخواست سازمان خصوصي سازي آماده عرضه سهام اين شركت است، ما براي واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي در بورس سازمان خصوصي سازي را مي شناسيم و بر اساس درخواست اين سازمان آمادگي عرضه پست بانك را داريم.

وي با بيان اينكه واگذاري شركت‌هايي كه در مسيرواگذاري هستند براساس در خواست سازمان خصوصي سازي انجام مي شود، تصريح كرد: طبق قانون سازمان خصوصي سازي براي واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي را در اختيار دارد و بر اساس اين اختيار نسبت به واگذاري آنها اقدام مي كند، اقدامات نهايي براي عرضه اين شركت در حال انجام است و اميدواريم سهام پست بانك در هفته جاري وارد بورس شود.

به گزارش ايسنا در هر حال، پست بانك ايران در تاريخ 25 مهرماه در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد و با توجه به احراز موارد تعيين شده در مصوبه‌ مزبور، از تاريخ سوم آبان 1389 به عنوان چهارصد و پنجاه و هفتمين شركت پذيرفته شده با نماد «وپست(Vapost)» در فهرست نرخ‌هاي تابلوي فرعي بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

نامرئی کردن اشیا امکان‌پذیر شد

Posted: 05 Nov 2010 03:33 AM PDT

محققان ماده‌ای تولید كردند که قراردادن لایه نازکی از آن روی اشیا می‌تواند به نامرئی شدن آنها کمک کند.

گروهی از محققان در انگلیس، ورقه‌ای نازک و قابل انعطاف تولید کردند که با قرار دادن آن روی اشیا می‌توان آنها را نامرئی کرد.

این ورقه نازک "متافلکس" نام دارد و بافت بسیار ریز آن طوری طراحی شده است که تابش‌های نور را به جای جذب، به اطراف منحرف می‌کند و از بازتاب آن به چشم فرد جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه، جسم نامرئی می‌شود.

این ماده هنوز در مراحل آزمایشی است.

پزشکان آلمانی از پیشرفت بی‌سابقه در جراحی پیوند قرنیه چشم خبر دادند

Posted: 05 Nov 2010 03:32 AM PDT

پزشکان آلمانی اعلام کرده‌اند که در جراحی پیوند قرنیه چشم برای بهبود بینایی در بیمارانی که بر اثر نوعی بیماری ارثی نابینا شده‌اند، به پیشرفت چشمگیری دست یافته‌اند.

در گزارشی که در نشریه انجمن سلطنتی بریتانیا انتشار یافته، این موفقیت، پیشرفتی بی‌سابقه در پیوند قرنیه مصنوعی توصیف شده و گفته می‌شود که 3 بیمار پس از این عمل جراحی، توانایی دیدن اشکال و اشیاء را به‌دست آورده‌اند و یکی از آنها توانسته است بدون کمک در اتاق راه برود، اطرافیان را تا حدی تشخیص دهد و 7 رنگ در گروه رنگ‌های خاکستری را تمیز داده، و صفحه ساعت را تا حدی بخواند.

این قرنیه مصنوعی به بیمارانی کمک خواهد کرد که چشمان‌شان به‌تدریج از دریافت نور عاجز می‌شود.

تراشه براي استفاده از چهار سيم‌كارت در گوشي ساخته شد

Posted: 05 Nov 2010 03:32 AM PDT

تراشه‌اي توسط يك شركت چيني ساخته شده كه به سازندگان تلفن همراه امكان مي‌دهد دستگاه‌هايي با امكان پشتيباني از چهار سيم‌كارت را كه همگي فعال خواهند بود، بسازند.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تراشه SC6600L6 شركت Spreadtrum Communications كار كردن هم‌زمان چهار سيم‌كارت GSM را كه در حالت استندباي قرار دارند، برروي يك بيس باند و فركانس راديويي، امكان‌پذير مي‌كند.

اين تراشه موتور پردازشگر و كنترلر يكپارچه شده براي پشتيباني از چهار سيم‌كارت و رابط كاربري بهبود يافته‌اي براي چهار سيم‌كارت دارد.

اين محصول از گزينه‌هاي چند سيم‌كارته مختلفي از جمله دو سيم‌كارت، سه سيم‌كارت و چهار سيم‌كارت در يك بيس باند و تراشه فركانس راديويي پشتيباني كرده و انتخاب‌هاي بيش‌تري را براي طراحان گوشي فراهم كرده و نياز كاربران مناطق مختلف را برآورده مي‌كند.

از ميان پنج سازنده بزرگ، تنها سامسونگ و نوكيا دستگاه‌هايي براي بازار گوشي‌هاي چند سيم‌كارته مي‌فروشند كه در كشورهايي مانند چين، روسيه، هند و آفريقا كه افراد درآمد پاييني دارند، اهميت زيادي دارد.

كمك 31 ميليون دلاري اتحاديه اروپا به سيمبيان

Posted: 05 Nov 2010 03:32 AM PDT

سيمبيان كه محبوب‌ترين سيستم عامل تلفن همراه اروپا است، 31 ميليون دلار از ابتكار آرتميس جوينت تكنولوژي كه مورد حمايت كميسيون اروپا است، دريافت مي‌كند.

به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيمبيان از سوي كنسرسيومي از شركت‌ها و كشورهاي اروپايي كه موافقت كرده‌اند در مجموع 22 ميليون يورو (31 ميليون دلار) كه 11 ميليون يوروي آن مستقيما از سوي كميسيون اروپا داده خواهد شد، براي اين نرم‌افزار سرمايه‌گذاري كنند، به عنوان سيستم عامل تعبيه شده براي اروپا اعلام شده است.

به گفته ريچارد كالينز، مدير فن‌آوري بنياد سيمبيان، اين نرم‌افزار به عنوان فن‌آوري منحصري شناخته شده كه كانون اصلي براي توسعه نرم‌افزار تلفن همراه اروپايي محور است.

با وجود ناديده گرفته شدن سيمبيان در آمريكا، اين نرم‌افزار هم‌چنان بزرگ‌ترين سيستم عامل تلفن هوشمند جهان است. با اين همه سال‌هاست كه با رشد تلفن هوشمند در آمريكا با كمك آيفون، بلك بري و تلفن‌هاي آندرويدي كه طراحان را به سمت خود جلب كرده‌اند، در حال تنزل مداوم است.

نوكيا تصميم گرفت براي تحكيم موقعيت سيمبيان، بنياد سيمبيان را در سال 2008 ايجاد كند اما ظاهرا اين اقدام موثر نبوده و گزارش‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه اين بنياد در معرض فروپاشي است.

افزایش روند ابتلا به «ام اس» و کاهش متوسط سن مبتلایان در ایران

Posted: 05 Nov 2010 03:31 AM PDT

نایب رییس انجمن ام اس با بیان اینکه این بیماری در ایران رو به افزایش است، گفت:‌ متوسط سن مبتلایان به ام اس در ایران کاهش پیدا کرده است و علاوه بر آن کودکان بیشتری مشاهده شده‌اند که مبتلا به این بیماری هستند.

دکتر محمد علی صحراییان در هفتمین کنگره بین‌المللی ام اس اظهارکرد:‌ در حال انجام پروژه‌ای تحقیقاتی درباره استفاده از سلول‌های بنیادین در ام اس هستیم که از پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ کشور است؛ البته در سال گذشته توانستیم ایپدمیولوژی ام اس را در تهران مشخص کنیم که نتایج این پژوهش تا دو ماه آینده چاپ می‌شود. براساس یافته‌های این تحقیق حدود 52 نفر از هر 100 هزار نفر مبتلا به ام اس هستند که این آمار به تعداد مبتلایان به ام اس در کشورهای اروپایی نزدیک است.

وی با بیان اینکه شرایط ایران به گونه‌ای است که فرصتی طلایی برای پژوهشگران به منظور بررسی بیماری ام اس فراهم می‌کند، ادامه داد: در ایران قومیت‌های مختلف زندگی می‌کنند که می‌توان آنها را از نظر ژنتیک بررسی کرد.علاوه بر آن ایران موقعیت جغرافیایی بسیار متنوعی دارد به گونه‌ای که در استانی خشک مانند کرمان تعداد مبتلایان به ام اس در حال افزایش است و از سوی دیگر پژوهشگران و متخصصان با استعدادی در ایران فعالیت می‌کنند که با وجود امکانات کم، مقالات خود را به چاپ می‌رسانند.

نایب رییس انجمن ام اس با اشاره به داروهای مبتلایان به ام اس اظهارکرد: طی سه سال گذشته داروهای مختلفی برای کنترل این بیماری در مجامع بین المللی به ثبت رسیده است؛ اما به دلیل ثبت نشدن و زیر پوشش بیمه قرار نگرفتن این داروها نتوانسته‌ایم در ایران از آنها استفاده کنیم البته یک نوع داروی خوراکی در ایران به ثبت رسیده است که امیدواریم بتوانیم در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشیم.

صحراییان در پایان درباره فعالیت‌های انجمن ام اس گفت:‌ با بدتر شدن شرایط اقتصادی و افزایش بار درمانی، وظیفه این انجمن افزایش یافته است و در این شرایط برخی خیرین نیز نمی‌توانند مانند گذشته از بیماران حمایت کنند، این در حالیست که تعداد مراجعان افزایش یافته است.

دکتر حسین پاکدامن رییس انجمن مغز و اعصاب ایران نیز گفت: ام اس یک بیماری شایع ناتوان کننده و پیش رونده در بین جوانان است و بیشتر مبتلایان به آن در جهان را افراد بین20 تا40 سال تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: پیشرفت بیماری ام اس باعث بروز مشکلات زیاد فیزیکی و روانی آنان می‌شود.

رییس انجمن مغز واعصاب ایران ادامه داد: با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در کشورهای غربی، این کشورها سرمایه زیادی را برای تحقیق ثبت کردند؛ اما متاسفانه پس از گذشت150 سال از شناسایی ام اس هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد، چرا که بسیاری از فاکتورهای این بیماری هنوز ناشناخته است.

وی با اشاره به تنوع وضعیت جغرافیایی ایران تاکید کرد‌: این شرایط فرصتی برای تحقیق درباره ام اس درایران فراهم می‌کند؛ اما متاسفانه امکانات پژوهشی ما بسیار کم است به گونهء‌ای که در برخی موارد بودجه تحقیقاتی برخی پروژه‌ها، یک هفتصدم ژاپن است.

پاکدامن در پایان اظهارکرد:‌ باید در صدد فراهم کردن شرایط برای استفاده بیماران از داروهای جدید باشیم البته لازم است در این زمینه دقت کنیم و وسواس به خرج دهیم چون به مرور زمان میزان کارایی این داروها مشخص می‌شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! گفت و گوی من و خدا تست آلزایمر دختر فداکار کفر دخترا رو در بیارید! داستان جالب امتحان داماد ها! ( انده خنده! ) تصاویری شگفت انگیز و جالب راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! Posted: 31 Jan 2011 11:09 AM PST فرهنگ > تجسمی - محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه نقاشی معروف لئوناردو داوینچی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سر دربیاورند. به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «سفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد. آنها به نتیجه رسیده‌اند داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌هایش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است. این لایه‌های نازک رنگدانه‌های هم‌خانواده نوعی سایه دور دهان مونالیزا ا

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 2 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 1 تارنگار : زيبا ترين كلام ها Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Posted: 19 Oct 2011 08:07 AM PDT رمز جذابیت برخی افراد چیست؟ یکی از مهمترین رازهای رسیدن به آن جذابیت است و قبل از هر چیز باید بدانیم که جذابیت چیزی غیر از زیبایی است‌. شخص می‌تواند صورت زیبایی نداشته باشد اما بسیار جذاب باشد و هم چنین می‌تواند بسیار زیبا باشد اما اصلاً جذابیت نداشته باشد. جذابیت و گیرایی یک ویژگی کاملاً اکتسابی است و به راحتی می‌توانیم صاحب آن باشیم‌: ظاهری آراسته داشته باشید. تمیز و مرتب باشید، هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب می‌کند. بعضی از افراد براساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی می‌افتند و خود را به شکل‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند. مهمترین مسئله این است که مرتب

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ داستان : قلب هدیه... Posted: 27 Jan 2011 11:39 AM PST پسر به دختر گفت اگه یه روزی به قلب احتیاج داشته باشی اولین نفری هستم که میام تا قلبمو با تمام وجودم تقدیمت کنم.دختر لبخندی زد و گفت ممنونم تا اینکه یک روز اون اتفاق افتاد..حال دختر خوب نبود..نیاز فوری به قلب داشت..از پسر خبری نبود..دختر با خودش میگفت :میدونی که من هیچوقت نمیذاشتم تو قلبتو به من بدی و به خاطر من خودتو فدا کنی..ولی این بود اون حرفات..حتی برای دیدنم هم نیومدی…شاید من دیگه هیچوقت زنده نباشم.. آرام گریست و دیگر چیزی نفهمید چشمانش را باز کرد..دکتر بالای سرش بود.به دکتر گفت چه اتفاقی افتاده؟دکتر گفت نگران نباشید پیوند قلبتون با موفقیت انجام شده.شما باید استراحت کنید..درضمن این نامه برای شماست..! دختر نامه رو برداشت.اثری از اسم روی پاکت دیده نمیشد. بازش کرد و درون آن چنین نوشته شده بود : سلام عزیزم.الان که این نامه رو میخونی