رد شدن به محتوای اصلی

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

Link to لابی ایران سوئد Iran & Sweden

کاکائوی تلخ از پوست در برابر تاثیرات پیرکننده نور خورشید محافظت می کند

Posted: 08 Nov 2010 02:14 AM PST

نتایج یک تحقیق جدید نشان داد: کاکائوی تلخ از پوست محافظت می کند .
دانشمندان در پژوهش جدیدی دریافتند: اثرات نور خورشید که می تواند باعث ایجاد چین و چروک و پیری در پوست شود، با مصرف کاکائوی تلخ کاهش می یابد. این دانشمندان تحقیقات خود را در مرکز درماتولوژی اروپایی لندن انجام داده اند.
این مرکز، یک کلینیک تخصصی پوست است که در این زمینه مطالعات مفیدی انجام داده است. دانشمندان این کلینیک هم چنین تاکید کردند، مصرف روزانه کاکائوی تلخ خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می دهد.

در این گزارش تاکید شده است که تاثیرات فوق فقط مربوط به کاکائوی تلخ (نه معمولی) می شود، چون این نوع کاکائو حاوی مقادیر بسیار بالایی از فلاوانول ها است.
فلاوانول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که به طور طبیعی در دانه های کاکائو وجود دارند.
(کاکائوی تلخ نسبت به کاکائوی معمولی دارای پودر کاکائوی بیشتری است، یعنی هر چه درصد کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد، تلخ تر و تیره رنگ تر است.)
در این تحقیق، دانشمندان دریافتند: افرادی که کاکائوی غنی از فلاوانول مصرف می کنند، در برابر اشعه ی ماورا بنفش خورشید که باعث بروز چین و چروک های پوستی می شود، مقاوم ترند و کمتر یا دیرتر دچار پیری پوست می شوند.
محققان می گویند مکانیسم اصلی این تاثیر، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این مواد است. البته شکلات های معمولی تاثیر مشابه را به هیچ وجه ندارند.

آشنایی با خواص درمانی گیاه بامبو

Posted: 08 Nov 2010 02:05 AM PST

فقط تزئینی نیست .
با اینکه بامبو یک گیاه بومی آسیا است اما امروزه در سرتاسر نقاط دنیا می‌توان آن را به راحتی پیدا کرد. بامبو به رغم قد بسیار بلندی که دارد به عنوان یک درخت در نظر گرفته نمی‌شود؛ در حقیقت این گیاه دائمی چوبی شکل، متعلق به خانواده گیاهان علفی است و بلندترین علف جهان محسوب می‌شود. از زمان‌های قدیم، قسمت‌های مختلف گیاه بامبو برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است؛ چرا که دارای خاصیت درمانی متفاوتی بوده است.
بامبو برای درمان اختلالات معده

گفته می‌شود که برگ‌های بامبو به کشیدگی طبیعی ماهیچه‌های معده و پیشرفت و بهبود فعالیت معده کمک می‌کند. از این رو برگ‌های بامبو برای درمان سوءهاضمه و دیگر مشکلات گوارشی سودمند است. علاوه بر این، خاصیت آنتی اسپاسمودیک (ضد انقباض و تشیج) بامبو می‌تواند به تسکین اسپاسم‌ها و انقباضات روده و معده کمک کند و به موجب آن اسهال را نیز درمان نماید.

بامبو برای درمان اختلالات مربوط به قاعدگی
خاصیت قاعدگی آوری بامبو می‌تواند به بهبود و تنظیم دوران عادت ماهیانه کمک کند. در نتیجه بامبو ممکن است به درمان دوره‌های نامنظم قاعدگی کمک کند.

بامبو برای درمان اختلالات ریوی
خاصیت آنتی اسپاسمودیک برگ‌های بامبو می‌تواند به درمان انقباضات لوله تنفسی کمک کند. از این رو این گیاه برای بیماران مبتلا به آسم مفید است. بامبو انقباضات مربوط به نایژه‌ها و همچنین تنگی تنفس را درمان می‌کند.

بامبو برای درمان کرم‌های روده‌ای
این باور وجود دارد که خاصیت میکروب‌کشی بامبو می‌تواند به کشتن کرم‌ها و انگل‌های روده کمک کند. جوشانده برگ بامبو برای تخلیه انگل‌ها و کرم‌ها مفید است.

بامبو برای درمان زخم‌ها
بامبو می‌تواند به تمیز کردن و التیام بخشیدن زخم‌ها به وسیله تقویت سیستم گردش خون کمک کند. از این رو برای درمان زخم‌ها مفید است.

با خواص قارچ آشنا شویم

Posted: 08 Nov 2010 02:03 AM PST

هزاران سال است که قارچ هم بعنوان ماده غذایی مناسب و هم برای اهداف و مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.این گیاه اغلب در گروه سبزیجات طبقه‌بندی می‌شود در حالی که در واقع به طبقه خاص خود موسوم‌ به قارچ‌ها تعلق دارد.



به گفته متخصصان؛ قارچ‌ها منبع غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند که به کاهش فشار خون بالا و نیز کاهش خطر سکته مغزی کمک می‌کند.

قارچ‌ها برای تقویت استخوان‌ها مفید هستند، خستگی را رفع و کمبود ویتامین د را جبران می‌کند.

علاوه بر این، برای اینکه تمام مواد مغذی از مواد غذائی به بهترین صورت جذب شوند، بدن نیاز به ویتامین‌های گروه ب دارد و قارچ یک دسته از این ویتامین‌ها را می‌تواند، تامین کند.

به گزارش سایت "تغذیه‌ گیاهخواری"، قارچ‌ها منبع سرشاری از ریبوفلاوین، نیاسین و سلنیوم هستند. سلنیوم آنتی اکسیدانی است که با همکاری ویتامین «ای» سلول‌ها را از تاثیرات آسیب‌رسان و مخرب رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد.

همچنین مصرف سلنیوم در مردان مسن خطر بروز سرطان پروستات را تا ۶۵ درصد کاهش می‌دهد.

قارچ‌ها همچنین منبع مهمی از اسید فولیک هستند که ویتامین مهمی برای زنان بویژه در دوران بارداری محسوب می‌شود.

معمولا قارچ را بایستی فقط به صورت پخته مصرف کرد زیرا قارچها آلوده به موادی هستند که فقط در اثر طبخ از بین می روند.

ولی قارچ‌هایی را که در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند، می‌توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

با وجود خواص سرشاری که این خوردنی دارد متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند؛ اشخاصی که نمی‌خواهند از گوشت استفاده کنند برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان نمی‌توانند قارچ را جایگزین آن کنند چون قارچ جای گوشت را نمی‌گیرد.

نکاتی برای زیبا شدن با عسل

Posted: 08 Nov 2010 01:58 AM PST

بر طبق فرهنگ لغت عسل ماده‌ای شیرین و زرد رنگ است که زنبورهای مختلف از شهد گل‌ها تهیه می‌کنند . اما جدا از اینکه عسل به عنوان یک ماده غذایی به شمار می‌آید، آیا می‌دانستید که عسل یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین مواد برای کمک به زیبایی است؟
عسل شامل موم و شکر و مواد معدنی است و یک مرطوب کننده طبیعی به شمار می‌آید و همانند یک ماده ضد سوزش برای پوست‌های حساس عمل می‌کند.
عسل می‌تواند در خیلی از محصولات زیبایی یافت شود، شما می‌توانید این محصولات را در مغازه‌های محلی یا مغازه‌هایی که دارای محصولات زیبایی مطلوب هستند بیابید. جالب اینکه خیلی از این محصولات می‌توانند بسیار گران قیمت باشند اما تعدادی از این محصولات هم می‌توانند در منزل ساخته شوند.

اگر می‌خواهید به راز و رمز زیباسازی عسل پی ببرید مواردی که درباره عسل می‌گوییم را امتحان کنید. اما قبل از استفاده عسل روی پوستتان مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.
۱) ماسک عسل:
عسل خالص را روی صورت‌تان ب... و اجازه دهید که مدتی روی پوست‌تان باشد تا زمانیکه خشک شود. تقریبا پانزده دقیقه برای خشک شدن عسل برروی پوستتان کافی است. وقتی که خشک شد صورتتان را با آب گرم بشویید.
۲) پوستی روشن با حمام عسل:
برای رطوبت، نرمی و داشتن پوستی روشن، در حمام بعدی‌تان از یک شیشه عسل استفاده کنید. عسل را به پوستتان ب... و برای مطمئن شدن از خشک شدن عسل برروی پوست از دست‌تان کمک بگیرید، در این حالت با اینکه عسل پوست شما را چسبناک کرده است اما به نرمی و راحتی دست شما روی پوست‌تان حرکت می‌کند. سپس بدنتان را با آب بشویید. نتیجه این کار گردش خون عالی، زیبایی و روشنی پوست خواهد بود.
۳) وان عسل:
برای خوش بویی و نرمی پوست‌تان، یک چهارم تا یک دوم فنجان عسل به آب وان اضافه کنید.
۴) ماساژعسل:
یک قاشق چای خوری عسل به همراه کمی پودر بادام را در کف دستان مخلوط کنید و به آرامی روی صورت‌تان ب.... سپس این معجون عسل و بادام را با آب گرم بشویید.
۵) تمیز‌کننده روزانه صورت:
مخلوطی از یک قاشق چای خوری عسل با پودر شیر تهیه کنید، از این محلول به عنوان تمیزکننده مواد آرایش و زدودن کثیفی پوست صورت می‌توانید استفاده کنید و بعد با آب گرم صورت‌تان را بشویید.
۶) موهای درخشان:
برای براق کردن موهایتان می‌توانید مخلوطی از یک قاشق چای خوری عسل به همراه آبلیموی تازه فشرده شده و یک لیتر آب گرم تهیه کنید. طبق معمول با شامپوی همیشگی موهایتان را بشوید و بعد از مخلوط عسل برروی موهایتان بریزید. اجازه دهید موهایتان به صورت نرمال خشک شود، نیازی به شستن مخلوط عسل از روی موهایتان نیست.
۷) نرم‌کننده مو:
برای داشتن موها و پوست سری سالم می‌توانید از مخلوط یک دوم فنجان عسل و دو قاشق سوپخوری روغن زیتون استفاده کنید. موهایتان را با مخلوط عسل آغشته کنید، سپس پوششی روی سرتان بگذارید و اجازه دهید برای سی دقیقه روی سرتان بماند. بعد از سی دقیقه شامپو بزنید و طبق معمول موهایتان را بشویید.
۸) جوهرپوست:
برای سفتی، نرمی و مرطوب بودن پوست‌تان می‌توانید مخلوطی از هسته پوست گرفته شده یک سیب و یک قاشق سوپخوری عسل که در ماشین مخلوط کن تهیه کرده‌اید استفاده کنید.
آنقدر مخلوط عسل را هم بزنید تا نرم شود و به آرامی روی پوست صورت ب... و اجازه دهید برای پانزده دقیقه باقی بماند. بعد پانزده دقیقه مخلوط عسل روی صورتتان را با آب گرم بشویید.
با نکات زیبایی گفته شده در بالا می‌توانید محصولات زیبایی سودمندی را در منزل تهیه کنید. عسل یک محصول فوق‌العاده در زیبایی است چراکه شامل آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، و موادمعدنی زیادی است. برای تهیه محصولات زیبایی ابتدا مطمئن شوید عسل خریداری شده‌تان صددرصد خالص باشد.

چای منگنز و روی بدن را تأمین می‌کند

Posted: 08 Nov 2010 01:56 AM PST

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور گفت: نوشیدن روزانه پنج فنجان چای ۲۵ درصد نیاز بدن به منگنز و ۶۰ درصد نیاز به روی را تأمین می‌کند.

فاطمه پارسا امروز در گفتگو با فارس در لاهیجان با اشاره به کاربرد ضایعات چای در صنایع مختلف اظهار داشت: قبل از میلاد در کشور چین چای مصرف دارویی داشت تا اینکه در قرن ششم پس از میلاد چای ارزش روحانی و معنوی پیدا کرد و به عنوان یک نوشیدنی عمومی پذیرفته شد.

وی افزود: این نوشیدنی به تدریج عامه‌پسند شده به طوری که در حال حاضر دو سوم از جمعیت جهان آن را به عنوان یک نوشیدنی خوش طعم با خاصیت برطرف کنندگی خستگی، تحریک کننده و افزایش دهنده نیرو می‌شناسند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور علت متفاوت بودن مقدار ترکیبات چای را به دلیل نوع گونه، شرایط آب و هوایی، روش فرآوری و طریقه دم کردن آن بیان کرد.

پارسا با اشاره به ترکیبات برگ سبز چای افزود: این ترکیبات شامل ۲۹ درصد پروتئین، ۳۵ درصد کربوهیدرات ، سه درصد چربی ، ۳۳ درصد پلی‌فنل، چهار درصد کافئین و هفت درصد مواد معدنی و ویتامین‌های E، C، B، A و K است. نوشیدن پنج فنجان چای ۲۵ درصد از نیاز روزانه بدن به منگنز و ۶۰ درصد نیاز روی را تأمین می‌کند ضمن اینکه آهن، مس و فلوراید نیز در چای وجود دارد.چای اثر سودمندی بر هضم غذا ، سیستم اعصاب ، رگ‌های خونی ، تسهیل فعالیت قلبی و عروقی ، کاهش فشار خون و افزایش نیرو دارد.

به گفته وی آلکالوئیدهای چای با افزایش قطر رگ‌های خونی سبب کاهش خستگی فکری و کاهش تب در هنگام سرماخوردگی می‌شود. کافئین موجود در چای نقش دارویی داشته و با فعالیت تحریکی ملایمی که دارد سبب تحریک سیستم اعصاب مرکزی و تنفسی بدون اثر جانبی می‌شود.

پارسا افزود: چای همچنین با گشاد کردن رگ‌های خونی در کلیه‌ها و افزایش تعداد گلومرول فعال خاصیت دفعی دارد و رنگ‌دانه‌های چای فیبروژن موجود در پلاسمای خون بیماران قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

به گفته وی تئوفیلین موجود در چای با گشاد کردن نایژه‌ها سبب تسکین آسم می‌شود و دم کرده چای گاهی برای شستن و تمیز کردن زخم نیز به کار می‌رود.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور خاطرنشان کرد: پلی‌فنل‌های چای سبب ایجاد یکی از مهم‌ترین خواص سلامتی‌بخش در چای یعنی خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن می‌شود.

پارسا ، ترکیبات شیمیایی موجود در ضایعات چای را نیز مشابه برگ سبز چای و با ترکیبات موجود در چای سیاه یکسان دانست که به لحاظ مقدار با آن متفاوت است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور این ترکیبات شیمیایی را شامل کربوهیدارت‌ها ، پروتئین‌ها ، لیپیدها ، پلی ‌فنل‌ها ، کافئین ، مواد معدنی ، ترکیبات معطر ، ویتامین‌ها ، کلروفیل و رنگ‌ دانه‌ها عنوان کرد.این خواص دارویی بیشتر به دو ترکیب آلی پلی‌فنل و کافئین نسبت داده می‌شوند که سبب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

به گفته وی پلی‌فنل‌ها مهم‌ترین گروه از ترکیبات شیمیایی چای هستند که در ماده برگ سبز بین ۳۰ تا ۳۵ درصد وجود دارند و کیفیت نوشابه چای را تعیین می‌کنند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور مقدار پلی‌فنل‌ها در بوته چای را بستگی به ژنتیک گیاه چای و فاکتورهای محیطی مانند آب و هوا ، نور ، بارندگی ، دما ، خاک و سن برگ دانست.

پارسا گفت: پلی‌فنل‌ها، مخلوطی جامد از پلی‌فنل به همراه مواد دیگر مانند کافئین و کلروفیل هستند و با توجه به مقدار پلی‌فنل‌ها و نوع آنها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در پزشکی برای درمان سرطان‌های روده و مری ، آنفلوآنزا ، ناهنجاری‌های عروقی، کاهش چربی خون، کاهش قند خون و… کاربرد دارند.

وی افزود: این ماده برای تهیه اسپری‌های کشنده حلزون، قرص گیرنده بوی بد دهان، تخم مرغ و صابون کتچینی، وسایل آرایشی، شکلات کتچینی و… استفاده می‌شود. سین کتچین‌ها محلولی از پلی‌فنل هستند که با آب یا روغن رقیق شده است و در صنایع غذایی برای نگه‌داری و حفظ توده‌های غذا به عنوان آنتی‌اکسیدان، آنتی باکتریال و ضدرنگ‌بری استفاده می‌شوند.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور گفت: زمانی که این مواد با آب رقیق شوند برای نگه‌داری محصولات غذایی و فرآوری تولید ماهی کاربرد دارند و زمانی که با روغن رقیق شوند برای حفظ و نگه‌داری روغن استفاده می‌شوند.پروتئین چای به لحاظ داشتن اسیدهای آمینه ضروری در جیره غذایی حیوانات و ماکیان استفاده می‌شود و به عنوان کف کننده و آنتی‌اکسیدان در صنایع غذایی و محیط کشت برای حفظ و نگه‌داری سلول از جهش ژنی در برابر نور به کار برده می‌شود.فیبر نیز یکی دیگر از ترکیبات آلی موجود در چای است که در صنایع کاغذسازی، داروسازی و مصالح ساختمانی کاربرد دارد.

به گفته وی در تولید چای سیاه، برگ‌های چای به عنوان مواد اولیه و چای سیاه به عنوان محصول تولیدی شناخته می‌شود.

پارسا اظهار داشت: در بیشتر کشورها ضایعات کارخانه‌های چای نیز جزو محصولات جانبی مورد ارزیابی و استفاده قرار می‌گیرند و با بهره‌وری مناسب از این ضایعات می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخلی و ایجاد اشتغال از خروج مبالغ هنگفتی ارز جلوگیری کرد.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات چای کشور بهره‌وری از ضایعات چای را سبب ذخیره‌سازی و صرفه‌جویی در هزینه‌های آن ذکر کرد و گفت: بهره‌وری از ضایعات چای از میزان آلودگی زیست‌محیطی نیز جلوگیری می‌کند.

درمان یبوست با لوبیا سبز

Posted: 08 Nov 2010 01:55 AM PST

لوبیا سبز خنک استفصل گرما، فصل وفور لوبیا سبز است و تا زمانی که لوبیا، سبز و تازه است بیشتر خانم‌های ایرانی از آن کوکو یا خوراک تهیه کرده یا آن را با برنج مخلوط می‌کنند البته برخی خانم‌های باسلیقه نیز حجم زیادی از این سبزی را تهیه کرده و برای زمستان آنها را در فریزر ذخیره می‌کنند.به طور کلی لوبیا دارای انواع سفید، قرمز، چشم بلبلی و چیتی است و تا وقتی که لوبیا، سبز و تازه است از دار و دسته سبزیجات به شمار می‌رود، ولی وقتی غلاف و دانه‌های آن خشک شود از گروه حبوبات یا بهتر بگوییم جزو بنشن‌ها محسوب می‌شود.در کل لوبیا سرشار از ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی آهن، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. البته بد نیست بدانید لوبیا خشک فاقد ویتامین C بوده اما از نظر پروتئین و ویتامین E غنی‌تر است.لوبیا سبز طبع خنکی دارد. بنابراین از گرمازدگی جلوگیری می‌کند و به جهت مدر بودن به دفع سموم بدن کمک می‌نماید. این سبزی ارزشمند به دلیل دارا بودن مقدار زیاد اسیدفولیک و آهن قادر است تا حدودی در رفع کم‌خونی و پیشگیری از بروز حملات قلبی موثر باشد. همچنین لوبیا سبز به جهت مواد فیبری از افزایش قند و کلسترول بد خون جلوگیری می‌کند.یبوست و بواسیر را درمان می‌کند. فشار خون را کاهش می‌دهد و به دلیل غنی بودن از ویتامین‌های گروه B تقویت‌کننده فوق‌العاده سیستم اعصاب به شمار می‌آید. به طور کلی لوبیا از باقالی بهتر و نفخ آن کمتر بوده ولی از نخود نفاخ‌تر است. لوبیا سبز را همه سنین می‌توانند بخورند، اما کسانی که معده‌های ضعیف دارند یا بچه‌های کوچک به علت نفاخ بودن باید آن را کمتر مصرف کنند.خوب است بدانید لوبیا سبز در مقایسه با لوبیا خشک بسیار کالری دارد به طوری که در ۱۰۰ گرم آن تنها ۳۰ کالری انرژی نهفته است، در حالی که در ۱۰۰ گرم لوبیا قرمز و سفید خشک ۳۴۰ کالری و لوبیا چشم‌بلبلی ۱۳۰ کالری انرژی نهفته است. البته ناگفته نماند هنگام طبخ از مقدار کالری انواع لوبیا اندکی کاسته می‌شود.توصیه‌‌ها
۱ ـ مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی که آن را در کیسه محبوس نکنیم ۳ تا ۴ روز است و در فریزر به صورت وکیوم ۱ تا ۶ ماه است. البته انجماد طولانی می‌‌تواند تا حدودی از ویتامین C و اسیدفولیک این سبزی بکاهد و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند سازد. لذا بهتر است در هر فصلی از سبزی‌های تازه آن فصل استفاده کنیم و مصرف سبزی‌‌های منجمد را به حداقل برسانیم.۲ ـ بهترین روش طبخ لوبیا سبز، بخارپز کردن آن است و لذیذترین غذایی هم که می‌توانید از آن تهیه کنید، لوبیا پلو است. در اثر مخلوط کردن لوبیا با برنج پروتئین آن کامل شده و قدرت جذب آن در بدن بالا می‌رود. از سوی دیگر افزودن دارچین و گوجه فرنگی تازه را به این غذا توصیه می‌کنیم.

درمان آسیب های پوستی با مصرف هندوانه

Posted: 08 Nov 2010 01:53 AM PST

یک متخصص تغذیه گفت: «هندوانه» میوه ای شیرین و آبدار است،مصرف آن موجب رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود، ضد سرطان و ضد آسیب های پوستی است که بر اثر تابش مستقیم نور خورشید ایجاد شده است. به گزارش فارس مرتضی صفوی افزود: «هندوانه» از میوه های فصل تابستان و دارای آنتی اکسیدان های طبیعی مانند بتاکارتن، لیکوپن، ویتامینC ، ویتامین A (به شکل بتاکاروتن) است که این میوه را از سایر میوه ها متمایز می کند. وی گفت: «هندوانه» میوه ای شیرین و آبدار است، موجب رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود.«هندوانه» ضد سرطان و ضد آسیب های پوستی است که بر اثر تابش مستقیم نور خورشید ایجاد شده است. «هندوانه» سرشار از آب است و می تواند نیازهای روزمره انسان برطرف کند. این متخصص تغذیه اضافه کرد: «هندوانه» سرشار از پتاسیم است. خوردن «هندوانه» برای افراد دیابتی مفید نیست زیرا قند موجود در هندوانه در افراد دیابتی سبب می شود قند خون به سرعت بالا رود. بنابراین از خوردن هنداونه پرهیز کنند. صفوی گفت: آنتی اکسیدان های موجود در «هندوانه» نقش فعالی در واکنش های شیمیای بدن دارند. آرژنین یکی از موادی است که در «هندوانه» وجود دارد و باعث می شود اکسید نیتریک در بدن افزایش پیدا کند. اکسید نیتریک بازکننده عروق خونی است.

مصرف سبزی موجب کاهش چربی و قند خون می‌شود

Posted: 08 Nov 2010 01:52 AM PST

سبزی‌ها در تنظیم دستگاه گوارش نقش اساسی دارند.جذب چربی و مواد قندی را کاهش می‌دهند و در پیشگیری از دیابت و امراض قلبی – عروقی موثر هستند.یک متخصص تغذیه گفت: سبزی‌ها در تنظیم دستگاه گوارش نقش اساسی دارند.جذب چربی و مواد قندی را کاهش می‌دهند و در پیشگیری از دیابت و امراض قلبی – عروقی موثر هستند.زهرا عبداللهی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: سبزی‌ها و میوه‌ها نیز از گروه‌های اصلی غذایی هستند که مصرف حداقل ۳ تا ۵ واحد در روز آنها توصیه می شود. عمده ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن از طریق مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها برطرف می‌شوند.وی گفت: علاوه بر این مواد آنتی اکسیدان موجود در سبزی‌ها و گیاهان در پیشگیری از امراض قلبی- عروقی و سرطان‌ها نقش دارند و از آن جا که منبع غنی از فیبر هستند در تنظیم دستگاه گوارش نقش اساسی دارند و جذب چربی و مواد قندی را کاهش می‌دهند، در پیشگیری از دیابت و امراض قلبی – عروقی موثر هستند.این متخصص تغذیه افزود: البته این خواص در سبزی تازه است و سبزی‌ها و میوه‌ها هر قدر مانده‌تر باشد از ارزش غذایی آن کاسته می‌شود. ضمن اینکه سبزی خام ارزش غذایی بیشتری نسبت به سبزی پخته دارد.عبداللهی گفت: هم اکنون با روند فزاینده و هشدار دهنده بیماری‌های مزمن در کشور مثل بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان‌ها مواجه هستیم که یکی از دلایل آن قطعاً تغذیه نامناسب است.وی افزود: بنابراین برای جلوگیری از این بیماری‌ها باید رعایت ۲ اصل تنوع و تعادل را در برنامه غذایی خود بگنجانند و تلاش کنند با هر اندازه درآمدی که داریم از مواد غذایی که در دسترس است استفاده بهینه کنیم. همچنین سعی کنیم مصرف مواد قندی، چربی و نمک را در برنامه غذایی خود کنترل کنند.

دم کرده گل گاوزبان آرام کننده اعصاب و تصفیه کننده خون است

Posted: 08 Nov 2010 01:49 AM PST

گل‌های آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آرام بخشی نیز دارد. یک متخصص تغذیه گفت: گل گاوزبان آرام کننده اعصاب، تصفیه کننده خون، عرق آور و ادرار آور است، کلیه‌ها را تقویت و سرماخوردگی را برطرف می‌کند.مرتضی صفوی در گفت‌‌و‌گو با فارس، افزود: گاوزبان گیاهی است که برگ‌های آن ساده و پوشیده از تارهای خشن و گل‌های آن به رنگ آبی، سفید و بنفش است و از نظر طب قدیم ایران طب سرد دارد.وی گفت: گل‌های آبی این گیاه را خشک کرده و دم کرده آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. در سرماخوردگی به عنوان معرق و کاهش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت آرام بخشی نیز دارد.این متخصص تغذیه اضافه کرد: گل گاوزبان را همراه با لیمو امانی دم کرده و مصرف می‌کنند و مصرف آن باعث آرامش اعصاب می‌شود

زنجبیل و ترب‌کوهی خاصیت ضد سرماخوردگی دارند

Posted: 08 Nov 2010 01:47 AM PST

زنجبیل و ترب‌کوهی خاصیتی دارویی دارند و می‌توان از آنها بر ضد سرماخوردگی و آبریزش بینی استفاده کرد. موادی که طعم تند زنجبیل از آنها است، خاصیت ضد گلودرد دارند. این مواد توان بدن در مقابله با بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.مجله‌ی آلمانی «داروخانه‌های جدید»، در گزارشی که در شماره اخیر خود (اول فوریه) به چاپ رسانده، از خاصیت زنجبیل و ترب‌کوهی برای مبارزه با سرماخوردگی نوشته است.از این رو به کسانی که سرما خورده‌اند یا آبریزش بینی دارند، توصیه می‌شود که روزانه چای زنجبیل بنوشند. طرز تهیه‌ی چای زنجبیل برای تهیه‌ی این نوع چای باید ریشه‌ی زنجبیل تازه را پوست کند و سپس آن را به قطعات ریز برش داد.آب را جوش آورد و قطعه‌های زنجبیل را به آن افزود و چند دقیقه گذاشت تا دم بکشد. برای یک فنجان چای یک قاشق چای‌خوری زنجبیل ریز شده اضافه می‌کنند. برخی نیز به جای خرد کردن زنجبیل آنرا رنده می‌کنند. می‌توان چای را با عسل شیرین کرد.به این ترتیب که پس از افزودن قطعه‌های زنجبیل مقداری عسل نیز به آب افزود. نکته‌ای که باید در هنگام خرید زنجبیل دقت کرد، سفت بودن آن است. می‌توان زنجبیل را با دست گرفت و امتحان کرد که آیا به اندازه‌ی کافی سفت است یا نه.ترب کوهی ترب کوهی که در ایران به ترب سمنانی معروف است، از نوع سفید و شکل ‌آن دراز است.این ترب به دلیل اینکه حاوی انواع مؤثر روغن‌ خردل است، ضد‌ باکتری‌ها، قارچ‌‌ها و ویروس‌هایی عمل می‌کند که عفونت‌ راه‌های تنفسی و مجاری ادراری را موجب می‌شوند. طرز مصرف یک ترب‌کوهی به اندازه‌ی تقریبا سه سانتی‌متر را شسته، پوست کنده و رنده می‌کنیم. ترب کوهی بسیار تند است و کندن پوست و خرد کردن آن باعث اشک‌ریزش چشم می‌شود. ترب رنده شده را داخل یک لیوان یا ظرف دردار می‌ریزیم و بقیه‌ی لیوان را با عسل پر کرده و در آن را سفت می‌بندیم و می‌گذاریم یک ساعت بماند.این مخلوط را باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر،‌ به مدت دو روز مصرف کرد.در آلمان داروهای حاوی ترب‌کوهی را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این داروها بر ضد عفونت مسری مجاری تنفسی و ادراری تجویز می‌شوند.

تاثیر مصرف گوجه فرنگی در کاهش بیماری های مردان

Posted: 08 Nov 2010 01:47 AM PST

میوه ای برای آقایان در تمام سنینتاثیر مصرف این میوه در کاهش بیماری های مردانه بسیار مفید است ، آیا این میوه را می شناسید؟
لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بر پروستات مردان اثر مستقیمی دارد و لوتئین و زیگزانتین که در اسفناج، ذرت و دیگر سبزی‌های با برگ سبز و زرد وجود دارد در کاهش آب مروارید اثر مستقیمی می‌گذارد.
یک متخصص تغذیه گفت: مصرف گوجه فرنگی اثر مستقیمی بر سلامت مردان و کاهش اختلالات غده پروستات آنان دارد و گوجه فرنگی پخته از این نظر بهتر از خام است.مرتضی صفوی افزود: افراد مسن برای فعالیت حیاتی بدنشان باید کالری مورد نیاز خود را از فیبر، میوه‌ها، سبزی‌ها و مقدار کمی چربی تأمین کنند.در حالی که امروزه افراد با پرخوری کالری بدن خود را تأمین می‌کنند.وی گفت: مقادیر کم میان وعده‌هایی مانند بادام زمینی، چیپس و کلوچه نسبت به مقادیر زیاد سبزی انرژی بیشتری تولید می‌کنند که می‌توان در میان وعده‌ها از مواد غذایی مانند سبزی‌ها، میوه‌ها و مواد غذایی با مواد غذایی با ارزش استفاده کنند.این متخصص تغذیه اضافه کرد: همه میوه‌ها و سبزی‌ها از نظر خواص به یکدیگر مشابه نیستند و برخی از سبزیجات خصوصیات منحصر به فردی دارند که به عنوان مثال می‌توان به لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و محصولات آن را اشاره کرد.صفوی گفت: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بر پروستات مردان اثر مستقیمی دارد و لوتئین و زیگزانتین که در اسفناج، ذرت و دیگر سبزی‌های با برگ سبز و زرد وجود دارد در کاهش آب مروارید اثر مستقیمی می‌گذارد.این متخصص تعذیه افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها اثرات سودمندی برای بدن دارند ولی خوردن تنها ۵ واحد میوه و سبزی در روز کافی نیست و برای تحریک متابولیک ژن‌ها در ارگان‌های مختلف باید مقدار کافی از مواد استفاده شود.وی اضافه کرد: یک واحد میوه و سبزی برابر با نصف فنجان میوه و سبزی پخته و یک لیوان میوه و سبزی خام است.صفوی اضافه کرد: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته نسبت به خام بیشتر است و در رژیم غذایی باید از منابع اولیه لیکوپن استفاده شود.این متخصص تعذیه گفت: لیکوپن در گوجه فرنگی، گریپ فورت صورتی، هندوانه به مقدار زیاد یافت می‌شود.

بامیه ارزش غذائی، خواص و فرآوری

Posted: 08 Nov 2010 01:43 AM PST
















همان طور که توجه به افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح امری مهم و الزامی به شمار می رود، روش بهره گیری، استفاده بهینه، نحوه ترکیب مواد، تهیه رژیم غذائی مفید و مناسب و برنامه ریزی مصرف براساس امکانات موجود در هر منطقه نیز حائزاهمیت می باشد.
امروزه به منظور جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از غذاهای فانتزی و پروتئینی خالص و بدون فیبر و عدم رعایت بهداشت سیستم گوارشی، نقش بعضی از محصولات مفید از جمله بامیه، به عنوان یک ماده غذائی قابل هضم و ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است. اهمیت این گیاه به سبب کاربردهای وسیع آن و تأثیری که در تناوب زراعی دارد انکارناپذیر است و لازم است توجه خاصی به آن شود. علی رغم مزایا و خواص بی نظیری که این محصول دارد، متأسفانه کشت آن در ایران مورد توجه قرار نگرفته و شناخت جامعی از همه ویژگی های و کاربردهای آن به عمل نیامده است.
بدون تردید خواص داروئی و ویژگی های منحصربه فرد این محصول در بهداشت غذائی و سلامت افراد مؤثر خواهد بود. دلیل اصلی این است که این که این سبزی دارای ماده لزجی می باشد که کمک فوق العاده ای به دفع مواد زاید در سیستم گوارشی می کند.
● خواص و ارزش غذائی بامیه
میوه بامیه با داشتن موادغذائی با ارزش مانند ویتامین های گروه آ، ث، ب ۲، ب ۵ و ب ۶ و عناصر منگنز، کبالت، لکسیم، فسفر، پتاسیم، و همچنین پروتئین و فیبر و ماده لزج، اثر مثبت در جیره غذائی انسان دارد. بامیه در تنظیم دفع سیستم گوارشی بدن و تندرستی بسیار سودمند می باشد. لعاب و الیاف سلولزی موجود در جداره میوه، علاوه بر کمک در پاک کردن دستگاه گوارش، موجب هضم غذا در بدن می شود. کلسترول و قند خون را تنظیم می نماید. ترکیبات موجود در صد گرم ماده خام بامیه شامل آب ۹۰-۹/۸۸ درصد، انرژی ۲۲ کالری؛ پروتئین ۸۶۹/۱ گرم، چربی ۳/۰-۱۷۵/۰ گرم، کلسیم ۳/۶۳ میلی گرم، فسفر ۵۶ میلی گرم، آهن ۴۵/۰ میلی گرم، روی ۵۵/۰ میلی گرم، پتاسیم ۹/۳۲۱ میلی گرم، سدیم ۵ میلی گرم، منیزیم ۵۷ میلی گرم، کربوهیدرات ۱۸۸/۷ گرم، فیبر خوراکی ۲۵/۱ گرم، می باشد.
● خواص داروئی بامیه
۱) پوستهٔ فوقانی بامیه، قند خون را تثبیت و آن را در حد غیرقابل جذب از طریق روده نگه می دارد.
۲) تعداد کثیری از متخصصین بهداشت معتقد هستند که منشاء اکثر بیماری ها از روده آغاز می شود. بافت بامیه باعث جذب آب و جمع شدن مواد قابل دفع داخل روده شده و عمل دفع را تسهیل می کند. فیبرها عمدتاً بر دفع مواد زاید از روده مفید هستند و فیبرهای موجود در بامیه یکی از بهترین آنها است، بامیه به دلیل خاصیت لزج بودن و لغزندگی موجب تسهیل و راحتی دفع می شود و یکی از ملین های بسیار مفید به شمار می آید. به عبارت دیگر این گیاه فوق العاده باارزش نه تنها از بالا رفتن کلسترول و توکسین ها در اسیدهای صفراوی جلوگیری می کند، بلکه موجب عبور آنها نیز می شود و بدن به آن عادت نمی کند، عوارض سوء و جانبی ندارد و مملو از موادغذائی می باشد و از نظر اقتصادی نیز ارزان و در دسترس همهٔ افراد قرار دارد.
۳) به منظور کمک در هضم غذا، در بین مسهل ها و روا نسازهای گیاهی، بافت بامیه بهترین موادغذائی برای باکتری های مفید روده می باشد.
۴) بامیه سرشار از آنزیم های هضم کنندهٔ موادغذائی می باشد.
● خاصیت صنعتی بامیه (مصرف بامیه در صنعت)
بامیه به عنوان ماده ضدزنگ در صنعت مصارف زیادی دارد. آب بامیه نیز در صنعت کاغذسازی مصارف و اهمیت بسیاری دارد. به طوری که برای تهیه کاغذ از کلش برنج به نسبت ترکیب زیر برای ورقه کردن خمیر استفاده می شود:
خمیر کلش برنج ۱ کیلوگرم، آب ۵۰ لیتر (تهیه کاغذ ضخیم به آب کمتری نیاز دارد و کاغذ نازک به آب بیشتر)، آب بامیه یک لیوان، نشاسته ۱۰۰ گرم، صمغ جامد ۱۰۰ گرم، پودر زاج سفید ۴۰ گرم.
● استفاده از بامیه در صنایع دستی و تزئینات
منابع علمی و مآخذ بیانگر این واقعیت است که میوهٔ بامیه علاوه بر مغذی بودن و داشتن خواص داروئی و شیمیائی، در صنایع دستی و تزئینات هم کاربرد دارد. برای تهیه صنایع دستی ابتدا بامیه را در داخل ژلاتین سیلیسیوم، در کوره خشک کرده و آنرا رنگ آمیزی می کنند و به اشکال موردنظر درمی آورند.
به منظور حداکثر استفاده از خواص بامیه لازم است به نکات زیر توجه شود:
۱) بامیه به صورت تازه مصرف شود.
۲) از بامیه های با سایز کوچک و مناسب استفاده شود (حداکثر طول ۸ سانتی متر)
۳) به دلیل آلودگی فلزات سنگین، از پختن بامیه در ظروف آهنی، برنجی و مسی اجتناب شود چون ظروف فلزی باعث تغییر رنگ بامیه شده و آن را تیره رنگ می کنند.
● نحوه مصرف بامیه
قبل از ورود به بحث نحوهٔ مصرف بامیه ذکر این نکته ضروری است که به منظور حفظ مواد غذائی و آنزیم های هضم کننده موجود، بامیه باید حتی الامکان با حرارت کم یا بخار ملایم در مدت کوتاه به صورت نیم پخت آماده و مصرف شود.
الف) مصرف خام
بامیه خام در تهیه سالاد با سایر محصولات گیاهی نظیر نخود فرنگی، هویج، کاهو، خیار، کلم، گوجه فرنگی، پیاز و غیره مصرف می شود. بامیه هائی که برای سالاد انتخاب می شوند بهتر است ریز به طول ۳-۲ سانتی متر و از رقم های بدون کرک باشند.
ب) مصرف پخته و سرخ شده
میوهٔ تازه بامیه را با سایر سبزی ها به خصوص بادمجان، کدو، گوجه فرنگی، نخودفرنگی، لوبیا، هویج و سیب زمینی پخته و یا به صورت خورش همراه با برنج مصرف می کنند و یا به عنوان تزئین اطراف دیس غذاهای گوشتی سرو می کنند.
در سایر کشورها و مناطق مختلف دنیا از جمله مراکش، ایالات متحده، لیبی، افغانستان، هندوستان، مصر، سوریه و ایران و در استان های مختلف ایران از جمله کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و غیره روش مصرف با توجه به سلیقه، ذائقه، عادات و رسوم محلی با هم فرق دارد. براساس گزارش موجود بامیه را می توان با سایر مواد غذائی مصرف کرد که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود.
۱) بامیه با سیب زمینی
۲) بامیه با پیاز
۳) بامیه با گوجه فرنگی
۴) گیپای بامیه
۵) بامیه رنده شده با گوجه فرنگی رنده شده (به صورت خوراک)
۶) بامیه خرد شده با بادمجان و گوجه فرنگی (به صورت خوراک)
۷) بامیه سرخ نشده با کدو و گوجه فرنگی سرخ شده (به صورت خوراک)
۸) سالاد ماست بامیه (مانند بورانی اسفناج)
۹) آبگوشت بامیه
۱۰) خورش بامیه
۱۱) بامیه با جوجه یا مرغ
۱۲) بامیه با میگو
۱۳) بامیه با گوشت بره یا گوشت گاو
۱۴) سوپ بامیه
● روش های نگهداری بامیه
در فصل برداشت (زمان برداشت در مناطق سردسیر، معتدل و گرمسیر متفاوت است) و هنگامی که بامیه به وفور یافت می شود و قیمت مناسبی دارد تبدیل و ذخیره سازی آن برای مصرف در غیرفصل، مقرون به صرفه می باشد.
نکات مهمی که باید حتماً مدنظر قرار گیرد مرغوب و تازه بودن میوه بامیه است که به کیفیت آن ارزش می بخشد. روش های مختلفی برای نگهداری موادغذائی بامیه وجود دارد که به اختصار شرح داده می شود.
الف) روش شور
- بامیه ها را انتخاب و آنها را شسته، ته آنها به طور خیلی سطحی می بریم و در ظرف، در شرایط غیرهوازی نگهداری می کنیم.
- روش تهیهٔ محلول آب نمک
در یک لیتر آب جوشانده، ۱۵۰ گرم نمک را حل کرده و سپس یک استکان سرکه به آن اضافه می کنیم و محلول آب نمک سرکه را به مدت چند دقیقه می جوشانیم. پس از سرد شدن مخلوط آب نمک و سرکه آن را روی بامیه های چیده شده در ظرف می ریزیم تا ظرف کاملاً پر شود؛ سپس مقداری برگ های معطر مثل نعناع، ترخون، برگ بو و چند حبه سیر در ظرف قرار داده و در آن را طوری محکم می بندیم که هوا به داخل آن نفوذ نکند. برای تهیه شور از ظروف یا گالن های پلاستیکی سفیدرنگ استفاده می کنیم. استفاده از گالن های بازیافتی مشکلات بهداشتی را همراه خواهد داشت.
ب) روش ترشی بامیه
در تهیه ترشی بامیه رعایت نکات زیر ضروری است:
۱) انتخاب بامیه مناسب از نظر رنگ و اندازه
با توجه به اینکه رنگ و اندازه مناسب بامیه به زیبائی ترشی می افزاید بهتر است بامیه هائی با رنگ سبز روشن مایل به سفید و بدون کرک انتخاب شود. بامیه ها کاملاً شسته و در سبدی قرار گیرند تا سطح آنها خشک شود.
۲) انتخاب سرکه خالص (مرغوب)
سرکه خالص و مرغوب در کیفیت و مزه ترشی بامیه خیلی مؤثر است سعی شود از سرکه خالص انگور استفاده شود. هرگاه به خالص بودن سرکه اطمینان نداشتید، بهتر است آن را به مدت کوتاهی جوشانده و پس از سرد شدن مصرف نمائید.
۳) انتخاب ظرف مناسب
ظرف نگهداری ترشی بامیه باید با مقدار بامیه نسبت مناسب داشته باشد و دارای در محکم باشد؛ پس از ریختن بامیه و سرکه در ظرف، نباید فضای خالی در آن وجود داشته باشد. انتخاب گالن یا دبه های پلاستیکی سفید با درهای پیچ دار مناسب است.
۴) انتخاب مکان مناسب برای نگهداری ترشی
- به منظور جلوگیری از کپک زدن و نرم شدن بامیه ها باید آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کرد.
- در موقع استفاده ترشی، از فرو بردن قاشق آلوده به داخل ظرف ترشی اجتناب شود.
- همچنین باقی ماندهٔ ترشی مورد استفاده را مجدداً به داخل ظرف اصلی نریزید بلکه آن را در ظرف کوچکتری نگه داشته و مصرف کنید تا به این وسیله مدت زمان بیشتری ترشی شما قابل استفاده بماند.
- بهترین محل نگهداری ظرف ترشی طبقات پائین یخچال است.









آموزش های علمی کاربردی

آشنایی با خواص درمانی گلابی

Posted: 08 Nov 2010 01:39 AM PST

گلابی یکی از میوه های تابستانی است ، آیا از خواص درمانی این میوه اطلاعی دارید؟



گلابی درختی است که بلندی آن به حدود ۱۰ متر می رسد و بیشتر در مناطق سردسیر و کوهستانی می روید. این درخت بومی مناطق جنوبی دریای خزر است.
ریشه گلابی عمیق است برگ های آن صاف و دندانه دار است. گل های گلابی سفید رنگ مایل به صورتی و به صورت خوشه ای است. میوه درخت گلابی مخروطی شکل، گوشتدار، شیرین و یا ترش و شیرین است. از تمام قسمت های گلابی مانند برگ های جوان، پوست و ساقه و میوه آن استفاده طبی می شود.

ترکیبات شیمیایی
برگ های جوان درخت گلابی دارای موادی مانند تانن، گلوکزید و هیداروکسنون است. برگ های خشک درخت گلابی دارای اسید اورسولیک است. دانه گلابی دارای ماده ای به نام آمیگدالین و مقداری روغن است.

خواص داروئی
گلابی از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
سنگ مجاری ادرار را دفع می کند. آرام بخش و تب بر است. مقوی بدن است. تشنگی را برطرف می کند. سوزش مثانه و مجرای ادرار را رفع می کند. برای دفع سموم بدن بسیار موثر است. شکوفه درخت گلابی مقوی معده است و خونریزی و اسهال را بند می آورد. تخم گلابی ضد کرم معده و روده است. دم کرده برگ گلابی برای رفع اسهال مفید است.

مضرات

اسراف در خوردن گلابی برای سرد مزاجان و اشخاصی که معده ضعیف دارند موجب نفخ معده می شود و این گونه اشخاص باید آنرا با مربای زنجبیل بخورند

آشنایی با آرتیشو (کنگر فرنگی) Artichoke و خواص درمانی آن

Posted: 08 Nov 2010 01:37 AM PST

خواص کنگر فرنگی

آرتیشو گیاهی است چند ساله درای ساقه‌ای راست که ارتفاع آن به حدود یک متر می‌رسد. برگ‌های آن پهن و دراز مانند برگ‌های کاهو است که به رنگ سبز تیره است. در انتهای ساقه میوه آن که به شکل میوه کاج یا سیب فلس‌دار است مشاهده می‌شود‌. گلبرگ‌های آن ضخیم‌ و گوشتی بوده و انتهای گلبرگ‌ها ضخیم‌تر است که مصرف خوراکی دارد‌.

برای خرید آرتیشو دقت کنید که برگ‌ها باز نشده و سفت‌ و سبز باشد‌. هنگامی‌که برگ‌های آرتیشو قهوه‌ای است نشان دهنده کهنه بودن آن می‌باشد‌. فصل آرتیشو معمولاً ماه‌های فروردین و ادریبهشت (‌آپریل و می‌)است‌.

ترکیبات شیمیائی:
برگ‌های خوردنی آرتیشو دارای اینولین‌، اینولاز و ماده‌ای تلخ به‌نام سینارین Cynarine می‌باشد‌.
سینارین خاصیت زیادکننده ترشحات صفرا را دارد و علت صفرا برای آرتیشو داشتن این ماده است‌.

در صد گرم آرتیشو پخته مواد زیر موجود است:
انرژی ۱۴ کالری
پروتئین ۱/۵ گرم
آب ۸۶ گرم
مواد چرب ۰/۱ گرم
مواد نشاسته‌ای ۵ گرم
کلسیم ۲۲ میلی گرم
فسفر ۴۰ میلی گرم
آهن ۰/۶ میلی گرم
سدیم ۳۰ میلی گرم
پتاسیم ۰ ۲۵ میلی گرم
ویتامین آ ۴۰ واحد بین المللی
ویتامین ب ۱ ۰/۰۴ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۲ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۶ میلی گرم
ویتامین ث ۵/۲ میلی گرم

خواص داروئی:
آرتیشو از نظر طب قدیم ایران گرم و کمی خشک است‌. قسمت مورد استفاده آرتیشو برگ‌ها و قسمت وسط آن است که به‌نام قلب آرتیشو معروق می‌باشد‌. آرتیشو‌:

۱) کبد را تمیز و اعمال کبد را تنظیم می‌کند‌.
۲) ترشح صفرا را افزایش می‌دهد.
۳) از جمع شدن چربی در کبد جلوگیری می‌کند و آنهائی که کبد چرب دارند بهتر است از آرتیشو استفاده کنند.
۴) یرقان مزمن را درمان می‌کند‌.
۵) تقویت‌کننده بدن است‌.
۶) موجب دفع ادرار می‌شود‌.
۷) تب‌بر است‌.
۸) در درمان رماتیسم مؤثر است‌.
۹) یبوست های ناشی از عدم صفرا را درمان می کند.
۱۰) در درمان ورم روده موثر است .
۱۱) باعث دفع سنگهای کیسه صفرا می‌شود.
۱۲) نیروی جنسی را افزایش می‌دهد.
۱۳) کلیه و مثانه را گرم می‌کند.
۱۴) گاز و نفخ معده و روده را از بین می‌برد.
۱۵) باعث هضم غذا می‌شود.
۱۶) بیماری‌های کبدی را درمان می‌کند.
۱۷) کلسترول خون را پائین می‌آورد.
۱۸) داروی لاغری است و کسانی‌که می‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند می‌توانند هر روز آرتیشو بخورند.
۱۹) سرگیجه را برطرف می‌کند.
۲۰) آنهائی‌که گوششان زنگ می‌زند اگر آرتیشو را بخورند آنرا برطرف می‌کند.
۲۱) مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با خوردن آرتیشو قند خود را تنظیم کنند.
۲۲) در درمان میگرن موثر است‌.
۲۳) در برطرف کردن بیماری آسم اثر مفید دارد‌.
۲۴) نقرس را برطرف می‌کند‌.
۲۵) آرتیشو رگ‌ها را تمیز کرده و تصلب شرائین را درمان می‌کند‌.
۲۶) در برطرف کردن اگزمت مؤثر است‌.
۲۷) در درمان اکثر بیماری‌های پوستی اثر مفید دارد.
۲۸) سموم بدن را دفع می‌کند.
۲۹) زخم‌های ریه و روده را درمان می‌کند.
۳۰) برای جلوگیری از ریزش مو ار برگ‌های آرتیشو پماد تهیه کرده و به سر ب....
۳۱) برای برطرف کردن بوی بد زیر بغل عصاره برگ آرتیشو را به زیر بغل ب....
۳۲) عصاره آرتیشو را اگر به بدن ب... خارش را برطرف می‌کند.
۳۳) برای رفع آب آوردن بدن از جوشانده آرتیشو به مقدار سه فنجان در روز استفاده کنید.

مضرات:
آرتیشو چون گرم است ممکن است در بعضی از اشخاص تولید سودا کند لذا بهتر است با سرکه خورده شود ضمناً طعم آرتیشو را دوست ندارند. اینگونه اشخاص اگر بخواهند از مزایای آرتیشو استفاده کننده تنطور قرص یا کپسول آرتیشو مصرف نمایند.

” توت فرنگی ” ، میوه ای فوق العاده برای سلامت پوست

Posted: 08 Nov 2010 01:35 AM PST

اگر می خواهید پوستی شفاف و براق داشته باشید از این میوه استفاده کنید؟اما چگونه مصرف کنید تا بیشتر تاثیر کند؟

برلیانت بزرگمهر متخصص تغذیه گفت: مصرف توت فرنگی برای سلامت پوست، بافت‌های پیوندی و برای تقویت معده مفید است.
این متخصص تغذیه افزود: توت فرنگی حاوی آب زیادی است. آب برای ادامه حیات بسیار مفید است و افرادی که نمی‌توانند زیاد آب بخورند می‌توانند از سبزی‌ها و میوهای آبدار مانند توت فرنگی بیشتر استفاده کنند.
وی گفت: توت فرنگی از نظر ویتامین C بسیار غنی است و برای سلامت پوست و بافت‌های پیوندی بدن اهمیت دارد. یکی از مهمترین خواص ویتامین C این است که موجب بالا رفتن مقاومت و قدرت ایمنی بدن می‌شود.
این متخصص تغذیه افزود: مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می‌کنند، دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز است ، از تصلب شرائین جلوگیری می‌کند ، اشتها آور است و ادرار را زیاد می‌کند.
بزرگمهر اضافه کرد: با مصرف مرتب توت فرنگی ویتامین C بدن تأمین می‌شود. این ویتامین در دسته آنتی ‌اکسیدان‌هاست ، از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و حاوی مقداری پتاسیم و منیزیم است.
وی گفت: میوه‌های نوبرانه با اینکه گران‌تر هستند، ممکن است حساسیت زا باشند البته خارش دانه‌های قرمز روی پوست، سرفه و آبریزش بینی از جمله عوارض توت فرنگی‌های نوبر است.

مصرف ریحان، ترخون، زیره و رازیانه باعث افزایش شیرمادر می‌شود

Posted: 08 Nov 2010 01:33 AM PST

۴ نوع سبزی که شیر مادر را زیاد میکند

گیاهانی مانند ریحان، بادام زمینی، ترخون، زیره و رازیانه معطر خاصیت ضد نفخ داشته و با ورود به شیر مادر از دل درد کودک جلوگیری می‌کنند.
دکتر محمد حسین سیاح گفت: تعدادی از گیاهان با مکانیسم‌های مختلف و از طریق تحریک غدد تولید شیر باعث افزایش شیر مادران می‌شوند.
وی تصریح کرد: ریحان جزء گیاهان معطر و دارای خاصیت ضد نفخ برای مادر و کودکان است و رازیانه نیز همانند ریحان دارای همان خاصیت به اضافه هورمون‌های گیاهی است که از طریق تحریک با غدد مترشحه شیر باعث افزایش شیر مادران شیرده می‌شود.
این متخصص کودکان در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: سیاه دانه نیز با خاصیت ضد درد، ضد سرطان، هضم کننده غذا، کاهش دهنده پرفشاری خون باعث افزایش شیر مادران می‌شود و مصرف روزانه ۲ گرم سیاه دانه بلامانع است که بهتر است دانه‌ها له شوند تا اثر آنها بیشتر شود.
تاکنون عوارض جانبی از سیاه دانه مشاهده نشده و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می‌شود.
دکتر سیاح گفت: سیب‌زمینی هم برای مادر، مقوی و سالم است و مهمترین اثر آن ضد درد، ضد میکروب، خواب آور، خلط آور و ادرارآور بودن برای کودک است.

آنچه خانمها باید در مورد خوردن ماهی بدانند

Posted: 08 Nov 2010 01:32 AM PST

مصرف ماهی بسار سودمند است. ماهی دارای پروتئین بالا و چربی پایینی است، اما مانند بسیاری از مواد غذایی مفید، ماهی نیز می‌تواند برای مصرف کننده مضراتی داشته باشد.

تقریبا" تمامی گونه‌های ماهیان در بدن خود انواعی از مواد آلوده کننده را دارند و وجود مواد آلوده کننده باعث اثراتی بر مصرف کننده‌گان می گذارد. یکی از این نوع مواد آلوده کننده متیل‌جیوه است.

متیل‌جیوه شکل سمی جیوه است که در اثر آلودگی‌های صنایع ابتدا به‌صورت جیوه آزاد شده و پس از ورود به منابع آبی به‌صورت متیل‌جیوه در می‌آید.

در محیط آبی، متیل جیوه وارد بدن آبزیان از جمله ماهیان می‌شود. تقریبا" تمامی ماهیان دارای مقدار کمی جیوه در بدن خود می‌باشند. مقدار بسیار کم متیل‌جیوه، تاثیری بر انسان ندارد اما در صورتی که مقدار آن در بدن افزایش یابد، باعث اثرات بسیار بدی بر انسان و بخصوص کودکان خواهد بود.

خوردن مقدار زیادی ماهی حاوی جیوه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر سلامت مادران باردار و فرزند آنها داشته باشد. متاسفانه وجود مواد آلوده‌کننده، دارای اثرات کوتاه مدت قابل مشاهد‌ه‌ای نیست و اثر خود را در دراز مدت بر فرد می‌گذارد.

مقدار کم جیوه، بر سیستم مغزی نوزادانی که در رحم مادر در حال شکل‌گیری هستند اثر منفی می‌گذارد. مقدار زیادتری از جیوه باعث اثرات شدیدی در رفتار کودکان می‌گردد و باعث اختلال در یادگیری آنها در سالهای بعد خواهد شد.

وزارت دارو و تغذیه ایالات متحده‌ آمریکا توصیه کرده که مادرانی که در یک سال آینده قصد بچه‌دار شدن را دارند، مادران حامله، مادرانی که در حال شیر دهی می‌باشند و کودکان زیر شش سال از مصرف ماهیان دارای مقدار زیادی متیل‌جیوه پرهیز کنند.

چگونه می‌توان خود را در برابر اثرات منفی خورد ماهی آلوده حفاظت کرد:

۱٫ از ماهیان کوچکتر و جوانتر استفاده کنید. زیرا ماهیان جوانتر و کوچکتر احتمال وجود جیوه درآنها کمتر است.

۲٫ از ماهیان لاغرتری استفاده نمایید. ماهیان چاق‌تر و با دارا بودن بافت چربی بیشتر امکان ذخیره جیوه در بدن آنها بیشتر است.

۳٫ از ماهیان گوشتخوار نظیر ...ه‌ماهیان استفاده نکنید. این ماهیان در مقایسه با ماهیانی که از منابع گیاهی تغذیه می‌کنند، دارای منابع بیشتری جیوه می‌باشند.

خواص درمانی گیاه شیرین‌بیان

Posted: 08 Nov 2010 01:30 AM PST


معمولا این گیاه را برای درمان درد معده می شناسیم اما چه فواید سودمند دیگری برای این گیاه وجود دارد؟



مهمترین خاصیت شیرین بیان، درمان زخم و سرطان معده است.

گیاه دارویی شیرین بیان با نام علمی glycyrrhize globra گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در اکثر نقاط کشور ایران می‌روید، شیرین بیان گیاهی چندساله و دارای ساقه‌ای به طول یک متر است که در نواحی معتدل تا ارتفاع 2 متر می‌رسد.

برگ‌های این گیاه مرکب از تعدادی برگچه‌های سبز رنگ است. گل‌های این گیاه به رنگ بنفش، سفید و زرد است.

ریشه شیرین بیان به طور خیلی عمیق در زمین فرو می‌رود. پوسته ریشه این گیاه قهوه‌ای سیر و سیاه است و مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر می‌کند.
شیرین بیان
محمدامیر راشکی، مسؤول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت‌ وگو با ایسنا افزود: مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیداً کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود، درمان کننده زخم معده و سرطان معده است و برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز به مقدار یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید، شخص معالجه خواهد شد.

وی در این رابطه گفت: شیرین بیان را به صورت قطعات کوچک به قطر 5/0 سانتی متر و طول 5/1 سانتی متر به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

وی گفت: زخم‌ها و تاول‌های پوست را با چای شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شود.

راشکی بیان کرد: گیاه شیرین بیان ملین است و معمولاً آن را با گیاهان دیگر مخلوط می‌کنند که انقباضات را کم می کند.

وی در ادامه گفت: برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را باید مکید تا برطرف شود.

وی افزود: این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند تنگی نفس را تسکین می‌دهد و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

وی تاکید کرد: این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند و برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

وی ادامه داد: اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید برای لاغری موثر است.

وی گفت: برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر ب... و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

وی افزود: برای درست کردن شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و دریک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد و برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

وی اظهار کرد: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.
وی ضمن اشاره به این که نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، اظهار کرد: استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

کیوی بخورید، سرما نخورید

Posted: 08 Nov 2010 01:28 AM PST

اصل این میوه به کشور چین برمی‌گردد و مردم آن دیار به این میوه "یانگ تاوو" می‌گفته اند تا آنکه در اوایل قرن بیستم تخم این میوه توسط مسافران نیوزلندی خریداری شد. آنها این میوه را گوس‌بری نامیدند، اما در سال ۱۹۶۱ کیوی به عنوان یک دسر گران‌قیمت وارد منوی رستوران‌های آمریکایی شد و مردم این کشور نام آن را به کیوی تغییر دادند و با این نام، کم کم به تمام دنیا معرفی شد.

با سرد شدن هوا، بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌هایی که منبع غنی ویتامین C هستند در دسترس ما قرار می‌گیرند، از انواع مرکبات گرفته تا کلم‌های مختلف و حتی کیوی.

کیوی یکی از منابع غنی ویتامین C است و می‌دانیدکه خوردن مواد غذایی غنی از این ویتامین، ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

بررسی ها نشان داده‌است که هر عدد کیوی متوسط ،۵۷ میلی‌گرم ویتامین C دارد. به این علت متخصصان تغذیه،این میوه را منبع عالی این ویتامین معرفی می‌کنند.

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان های قوی است.

بررسی‌ها نشان داده است، افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود از انواع آنتی اکسیدان‌ها استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته قلبی و انواع سرطان‌ها دچار می شوند و دستگاه ایمنی بدنشان هنگام مقابله با استرس‌، قوی‌تر عمل خواهد کرد.

هر چه کیوی‌ رسیده‌تر باشد،آنتی اکسیدان بیشتری خواهد داشت و مغذی‌تر خواهد بود.

علاوه بر ویتامین C،کیوی منبع مناسب فیبر غذایی نیز است، طوری که در هر یک عدد آن،۲/۵ گرم فیبر وجود دارد.

بررسی‌ها نشان داده‌است، رژیم‌هایی که فیبر غذایی زیادی دارند، نمی‌گذارند سطح کلسترول خون به حد غیرمجاز و بیمارگونه برسد و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و حملات قلبی کم می‌شود.

فیبرها سطح قند خون را نیز در حد طبیعی تنظیم می‌کنند.

همچنین به علت متصل شدن فیبرها به ترکیبات سمی در روده بزرگ و دفع سریع‌تر آنها، احتمال بروز سرطان روده به حداقل می ‌رسد.

دریافت این ماده مغذی همچنین در کاهش علائم بیماری آسم بسیار موثر است.

اما نباید حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و سایر منابع غذایی کلسیم و حتی قرص‌های کلسیم، کیوی خورد، زیرا هم کلسیم جذب نمی‌شود و هم در افراد مستعد، احتمال تشکیل سنگ افزایش می یابد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! گفت و گوی من و خدا تست آلزایمر دختر فداکار کفر دخترا رو در بیارید! داستان جالب امتحان داماد ها! ( انده خنده! ) تصاویری شگفت انگیز و جالب راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! Posted: 31 Jan 2011 11:09 AM PST فرهنگ > تجسمی - محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه نقاشی معروف لئوناردو داوینچی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سر دربیاورند. به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «سفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد. آنها به نتیجه رسیده‌اند داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌هایش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است. این لایه‌های نازک رنگدانه‌های هم‌خانواده نوعی سایه دور دهان مونالیزا ا

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 2 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 1 تارنگار : زيبا ترين كلام ها Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Posted: 19 Oct 2011 08:07 AM PDT رمز جذابیت برخی افراد چیست؟ یکی از مهمترین رازهای رسیدن به آن جذابیت است و قبل از هر چیز باید بدانیم که جذابیت چیزی غیر از زیبایی است‌. شخص می‌تواند صورت زیبایی نداشته باشد اما بسیار جذاب باشد و هم چنین می‌تواند بسیار زیبا باشد اما اصلاً جذابیت نداشته باشد. جذابیت و گیرایی یک ویژگی کاملاً اکتسابی است و به راحتی می‌توانیم صاحب آن باشیم‌: ظاهری آراسته داشته باشید. تمیز و مرتب باشید، هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب می‌کند. بعضی از افراد براساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی می‌افتند و خود را به شکل‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند. مهمترین مسئله این است که مرتب

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ داستان : قلب هدیه... Posted: 27 Jan 2011 11:39 AM PST پسر به دختر گفت اگه یه روزی به قلب احتیاج داشته باشی اولین نفری هستم که میام تا قلبمو با تمام وجودم تقدیمت کنم.دختر لبخندی زد و گفت ممنونم تا اینکه یک روز اون اتفاق افتاد..حال دختر خوب نبود..نیاز فوری به قلب داشت..از پسر خبری نبود..دختر با خودش میگفت :میدونی که من هیچوقت نمیذاشتم تو قلبتو به من بدی و به خاطر من خودتو فدا کنی..ولی این بود اون حرفات..حتی برای دیدنم هم نیومدی…شاید من دیگه هیچوقت زنده نباشم.. آرام گریست و دیگر چیزی نفهمید چشمانش را باز کرد..دکتر بالای سرش بود.به دکتر گفت چه اتفاقی افتاده؟دکتر گفت نگران نباشید پیوند قلبتون با موفقیت انجام شده.شما باید استراحت کنید..درضمن این نامه برای شماست..! دختر نامه رو برداشت.اثری از اسم روی پاکت دیده نمیشد. بازش کرد و درون آن چنین نوشته شده بود : سلام عزیزم.الان که این نامه رو میخونی