رد شدن به محتوای اصلی

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

Link to لابی ایران سوئد Iran & Sweden

فهرست اوليه‌ي منتخبين جايزه‌ي ادبي دوبلين «ايمپك» اعلام شد

Posted: 17 Nov 2010 09:02 AM PST

اوليه‌ي منتخبين جايزه‌ي ادبي دوبلين «ايمپك» كه شامل 162 كتاب مي‌شود، اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني نشنال پست، اسامي نويسندگان صاحب نامي در ليست منتخبين اين جايزه‌ي 100 هزار يورويي به چشم مي‌خورد.

در اين فهرست نام مارگارت اتوود با كتاب «سال سيل» پيتر كري با كتاب «طوطي و اوليوير در آمريكا»، جان ايروينگ با «ديشب در رودخانه‌ي خروشان»، هيلاري منتل با «سالن گرگ» و كالوم مك‌كن با كتاب «بگذار دنياي بزرگ بچرخد» ديده مي‌شود.

هم‌چنين اسامي نويسندگاني چون «ليندن مكينتاير»، برنده‌ي جايزه‌ي گيلر سال 2009، كيت پولنيگر، برنده‌ي جايزه‌ي ادبي گاورنر جنرال 2009 و ليزا مور، برنده‌ي جايزه‌ي بوكر، جزو ليست اوليه‌ي منتخبين اعلام شد.

نويسندگان از 43 كشور جهان آثارشان را براي دريافت اين جايزه در معرض قضاوت داوران قرار داده‌ا

اسامي برندگان جايزه‌ي ادبي «جنرال گاورنر» اعلام شد

Posted: 17 Nov 2010 09:01 AM PST

اسامي برندگان جايزه‌ي ادبي «جنرال گاورنر» روز گذشته در مونترئال كانادا اعلام شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني كانادا ايست، امسال 11 نفر از 14 برنده‌ براي «اولين بار» اين جايزه را دريافت كردند.

جايزه‌ي ادبي «جنرال گاورنر» مهم‌ترين و قديمي‌ترين جايزه‌ي ادبي كاناداست كه هر ساله به هفت نويسنده‌ي فرانسوي و هفت نويسنده‌ي انگليسي اعطا مي‌شود.

اين جايزه‌ به بهترين نويسنده‌، تصوير‌گر و مترجم در بخش‌هاي داستاني، شعر، نمايشنامه، ادبيات غيرداستاني، ادبيات كودك و ترجمه اهدا مي‌شود.

جايزه‌ي بخش ادبيات داستاني به «دايان وارن» براي كتاب «آب سرد» اهدا شد. «وارن» بيشتر براي نوشتن نمايشنامه و مجموعه‌ي داستان كوتاه معروف است. هم‌چنين اثر ديگر او با نام «مار در آسمان شب» در بخش نمايشنامه‌ نامزد دريافت جايزه شده است.

«كيم ته اوي» جايزه‌ي ادبيات فرانسه‌ي اين بخش را از آن خود كرد.

در بخش شعر «ريچارد گرين» انگليسي و «دنيل فورنير» از فرانسه برنده شدند.

اسامي «رابرت چفه» و «ديويد پكت» به عنوان برندگان بخش نمايشنامه اعلام شد.

هم‌چنين «آلن كيسي» ، كه مانند «دايان وارن» ساكن ايالت ساسكاچوآن كاناداست، و «ميشل لووا» برنده‌ي بخش غيرداستاني شدند.

برندگان در هر بخش 25 هزار دلار به عنوان جايزه دريافت مي‌كنند و علاوه بر آن به ناشر كتاب برنده‌ 3000 دلار اهدا مي‌شود. هم‌چنين جايزه‌اي يك هزار دلاري به راه‌يافتگان به مرحله‌ي نهايي اعطا مي‌شود.

ارزش مجموع جوايز به رقم 450 هزار دلار مي‌رسد. اين جوايز در 25 نوامبر (4آذرماه) طي مراسمي به برندگان اعطا خواهد شد.

«يه حبه قند» ميركريمي در مرحله‌ي تدوين است

Posted: 17 Nov 2010 09:00 AM PST

با به پايان رسيدن فيلمبرداري، «يه حبه قند» رضا ميركريمي اين روزها در مرحله‌ي تدوين، صداگذاري و ساخت موسيقي قرار دارد.

محمدرضا منصوري، مجري طرح اين فيلم در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عنوان كرد: با مساعدت حوزه‌ي هنري، هفته‌ي گذشته سفري به استان يزد داشتيم و طي اين سفر سهيلا رضوي، نگار جواهريان، نگار عابدي، اصغر همت و شيدا خليق جلوي دوربين رفتند؛ بدين ترتيب با ضبط سكانس‌هاي باقي مانده، فيلمبرداري اين فيلم به پايان رسيد.

وي ادامه داد: اكنون تدوين اين فيلم توسط حسن حسندوست به نيمه رسيده و صداگذاري آن به واسطه‌ي بهمن اردلان در حال انجام است.

منصوري در عين حال از ساخته شدن موسيقي اين فيلم به واسطه‌ي محمدرضا عليقلي خبر داد.

به گزارش ايسنا، در اين فيلم رضا کيانيان، سعيد پورصميمي، نگار جواهريان، فرهاد اصلاني، اصغر همت، هدايت هاشمي، پريوش نظريه، نگار عابدي، ريما رامين‌فر، سهيلا رضوي، شمسي‌ فضل‌الهي و پونه عبدالکريم‌زاده به ايفاي نقش مي‌پردازند. داستان «يه حبه قند» در خانه باغي قديمي و سرسبز مي‌گذرد. سکوت خانه باغ قديمي وسرسبزي باورود مهماناني درهم مي‌شکند. چهار دختر اين خانه همراه همسر و فرزندانشان براي عروسي خواهرکوچکترشان «پسنديده» به ياري مادر شتافتند. اين اقامت براي خواهران و باجناق‌ها شايد دردسر باشد ولي براي بچه‌ها يک آرزوي بزرگ است تا اينکه ….

نقش کودکان و نوجوانان «يه حبه قند» هم برعهده شيدا خليق، محمد رضا زادسرور، عليرضا کشاورز، آنژلا ملايري، نيوشا گودرزي و پارسا مشيري است. «يه حبه قند» پس از «كودك و سرباز»، «زيرنورماه»، «اينجا چراغي روشن است»، «خيلي دور، خيلي نزديك» و « به همين سادگي » ششمين فيلم بلندسينمايي سيدرضا ميركريمي محسوب مي‌شود.

برخي از عوامل اين فيلم عبارتند از: نويسنده: رضاميرکريمي، محمدرضاگوهري (براساس طرحي ازميرکريمي و شادمهرراستين)، مديرفيلمبرداري: حميد خضوعي ‌ابيانه، مديرطراحي: محسن شاه‌ابراهيمي، طراح چهره‌پردازي: عبدالله اسکندري، صدابردار: بهمن اردلان، برنامه‌ريز و دستيار اول کارگردان: محسن قرايي، مشاور انتخاب بازيگر: افشين هاشمي، جانشين مديرتوليد: مسعود فيروزه، دستيار اول فيلمبردار: محمدابراهيميان، دستيار اول صحنه و لباس: مهدي موسوي، مديرصحنه: محمداورنگي، عکاس: علي نيک‌رفتار، تهيه‌کننده: رضاميرکريمي، محصول حوزه هنري.

در جشنواره وايمار فرصتي به معرفي حافظ و تأثير او بر ادبيات آلمان اختصاص يابد

Posted: 17 Nov 2010 09:00 AM PST

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در ديدار با رئيس سابق شوراي کليساهاي پروتستان آلمان که اکنون يک بنياد علمي و مذهبي را مديريت مي‌کند با اشاره به نقش فرهنگ در نزديکي جوامع، بر توسعه همکاري‌هاي فرهنگي ايران و آلمان تأکيد کرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمدباقر خرمشاد روز سه‌شنبه (بيست‌وپنجم آبان‌ماه) در اين ديدار با اشاره به پيشينه تمدني چندهزار ساله ايران و نقش اين کشور در توسعه فرهنگي جهان، گفت: هر چند که فرهيختگان و پژوهشگران مختلف از سابقه تمدني ايران مطلع هستند، ليکن ممکن است در سايه تبليغات رسانه‌هاي مغرض درباره توانمندي‌هاي امروز جمهوري اسلامي ايران از اطلاع کافي برخوردار نباشند؛ لذا ما از حضور انديشمندان آلماني در ايران براي آشنايي با واقعيت‌هاي ايران امروز استقبال مي‌کنيم و از شما مي‌خواهيم در اين زمينه تلاش نمائيد.

خرمشاد سپس با اشاره به جايگاه بزرگان فکري و فرهنگي ايران و آلمان مانند حافظ و گوته گفت: مناسب است اين بنياد در جشنواره وايمار که در آلمان برگزار مي‌شود با همکاري رايزني فرهنگي ايران در برلين، فرصتي را به معرفي حافظ و تأثير او بر ادبيات آلمان به ويژه گوته اختصاص دهد.

رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين گفت: با توجه به اينکه نوروز توسط يونسکو در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده،‌ شايسته است ترتيبي اتخاذ شود که اين بنياد در بزرگداشت اين جشن کهن در آلمان با رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مشارکت کند.

خرمشاد افزود: حضور دکتر ولفانگ هوبر که يک چهره معتبر و برجسته علمي و مذهبي به شمار مي‌رود و رياست شوراي کليساهاي پروتستان آلمان را بر عهده داشته، در رأس بنياد نوردنبرگ زمينه مناسبي است که مي‌تواند با همياري مرکز گفتگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي عرصه گفتگوي اسلام و پروتستان را گسترده شود.

به گزارش ايسنا به نقل از اداره‌کل روابط‌ عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در ادامه اين ديدار دکتر ولفانگ هوبر با اشاره به جلساتي که با مسوولان دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق‌(ع) داشته است، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي دعوت کرد در برپايي کنفرانسي که به زودي در آلمان با موضوع اخلاق اقتصادي برگزار مي‌شود، مشارکت نمايد.

وي همچنين اظهار اميدواري کرد سال آينده در جشنواره فرهنگي وايمار برنامه مناسبي را درباره حافظ سامان دهد.

پروفسور ولفانگ هوبر‌ که يک چهره برجسته علمي و ديني در آلمان به شمار مي‌رود تا سال 2009 ميلادي رياست کليساي انجيلي برلين، براندبورگدر و رئيس شوراي کليساهاي پروتستان آلمان را بر عهده داشته است.

مشكل بزرگ کتاب کودک و نوجوان تمركز آن در پايتخت است

Posted: 17 Nov 2010 08:59 AM PST

يک شاعر و نويسنده کودک و نوجوان گفت: يکي از مشکلات بزرگ کتاب کودک و نوجوان، تمرکز آن در پايتخت است.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه خراسان، علي اصغر سيد آبادي در همايش فعالان ادبيات گروه کودک و نوجوان که شب گذشته در فرهنگسراي کودک و آينده برگزار شد، با بيان مطلب بالا اظهار كرد: جريان رسمي کتاب کودک ايران در تهران متمرکز شده است و متاسفانه صداي افرادي که در شهرهاي مختلف براي کودک کار مي‌کنند، شنيده نمي‌شود.

وي تصريح کرد: علي‌رغم اينکه ما با رشد زياد شهرنشيني همراه هستيم، اما در کتاب‌هاي کودک ما، نوعي روستاگرايي وجود دارد؛ در حالي که بخش زيادي از مخاطبان ما در شهر‌ها ...ن هستند و خواندني، شنيدني و کالاي مناسب فرهنگي در اختيار خود ندارند.

سيدآبادي افزود: زماني که کالاي مناسب فرهنگي کودک و نوجوان شهرنشين و طبقه متوسط در کشور توليد نشود، اين نياز از جايي ديگر برطرف خواهد شد.

اين روزنامه‌نگار خاطرنشان کرد: در سال‌هاي اخير تعداد زيادي از کتاب‌هاي موجود در کشور، ترجمه‌ کتاب‌ها‌ي کودک و نوجوان خارجي است. با اينکه اين کار پنجره‌اي براي شناخت جهان بوده و باعث رشد و پيشرفت ما شده است اما متاسفانه توليد ما در حوزه‌ کودک و نوجوان نسبت به گذشته کم شده است.

وي ادامه داد: به دليل تلقي يکساني که خانواده‌ها، آموزش و پرورش و نهاد‌هاي رسمي نسبت به کتاب‌هاي کودک دارند، تنوعي در آثار ديده نمي‌شود. در نتيجه باعث مي‌شود که نياز بيشتر مخاطبان از طرف ما تامين نشود و اين نوع نگاه به نفع کتاب کودک در ايران نيست.

سيدآبادي ايجاد نشريه‌اي براي کودک و نوجوان در مشهد را ضروري دانست و گفت: خراسان، استاني است که سنت ادبي قوي پشت آن وجود دارد و از گذشته صداي بلندي در ادبيات ايران داشته است اما متاسفانه اين اتفاق در حوزه کتاب کودک و نوجوان شکل نگرفته است.

وي راه حل ممکن را نهادسازي دانست و ابراز عقيده كرد: مشهد، ظرفيت اين را دارد که جايزه‌اي مستقل در حوزه کتاب کودک و نوجوان به شکل غير دولتي با حمايت نهادهاي عمومي راه‌اندازي کند. اگر چنين جايزه‌اي راه اندازي شود، ادبيات کودک ايران نيز رونق خواهد يافت. همچنين بايد در بخش کتاب‌هاي مذهبي، جايزه‌اي به شکل جداگانه ايجاد شود.

شاعر کودک و نوجوان يادآور شد: متاسفانه در بخش کتاب‌هاي مذهبي، کميت جاي کيفيت را گرفته است و به دليل تعلق خاطري که در بين ما وجود دارد، از کتاب‌هايي که رنگ و بوي مذهبي دارند استقبال مي‌شود؛ لذا چنين جايزه‌اي مي‌تواند به کيفيت اين کتاب‌ها کمک کند.

5 اثر ميراث معنوي ايران به فهرست ميراث جهاني اضافه شدند

Posted: 17 Nov 2010 08:59 AM PST

پنج اثر در حوزه‌ي ميراث معنوي عصر روز سه‌شنبه (25 آبان‌ماه) در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيدند.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين خبر گفت: در پنجمين دوره‌ي نشست كميته‌ي بين‌الدولي پاسداشت ميراث معنوي در يونسكو كه امسال در شهر نايروبي، پايتخت كشور كنيا برگزار شد، پنچ اثر در حوزه‌ي ميراث معنوي معرفي‌شده توسط ايران در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيدند.

حسن محسني اين آثار را آيين‌هاي معنوي تعزيه، آيين‌هاي پهلواني، موسيقي مقامي بخش‌هاي شمال خراسان، مهارت‌هاي سنتي بافت فرش كاشان و مهارت‌هاي سنتي بافت فرش فارس خواند و افزود: از دو سال قبل ايران پنج اثر خود را با اين عناوين ارائه كرده بود كه عصر روز گذشته به اتفاق آراء و بعد از بررسي‌هاي كارشناسي توسط اعضاء به فهرست ميراث جهاني اضافه شدند.

وي ادامه داد: در اين نشست 45 اثر از طرف 130 كشور عضو كميته‌ي جهاني ميراث ناملموس ارائه شدند كه ايران از نظر كمي و تعداد بيشترين پرونده را داشت و خوشبختانه همه‌ي آنها در اين فهرست به ثبت رسيدند.

او يكي از اهدافي كه در اين نشست دنبال مي‌شود را رايزني و فعاليت براي اختصاص ميزباني يكي از دوره‌هاي بعدي اين كميته در ايران خواند و گفت: همان‌طور كه حدود يك‌ماه پيش جمهوري اسلامي ايران ميزبان همايش UNWTO در كيش بود، اكنون نيز اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم كه ايران ميزبان يكي از دوره‌هاي بعدي اين كميته باشد.

وي با اشاره به ثبت دو اثر ديگر ايران در طول دو سال گذشته (نوروز و رديف موسيقي ايران) اظهار كرد: با اين پنج اثر در طول دو سال، هفت اثر از ميراث معنوي ايران در فهرست ميراث جهاني ماندگار شدند.

تاسيس انجمن‌هاي خصوصي براي نويسندگان کودک و نوجوان

Posted: 17 Nov 2010 08:58 AM PST

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد گفت: بايد فضايي به وجود آيد تا بين افرادي که براي کودک و نوجوان کار کرده و توليد فکر، انديشه و محصولات فرهنگي مي‌کنند، روابط منطقي به وجود آيد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)منطقه خراسان، کاظم دبيري در همايش فعالان ادبيات گروه کودک و نوجوان که در فرهنگسراي کودک و آينده برگزار شد، گروه‌هاي کاري مرتبط با کودک و نوجوان را به دو دسته تقسيم و اظهار كرد: يک گروه مستقيما با کودک و نوجوان در ارتباط هستند مانند مدارس و پيش دبستاني که بايد از محصولاتي بهره ببرند تا بتوانند با کودک و نوجوان ارتباط برقرار کرده و براي ارتقاي شاخص‌هاي مورد نظر کوشا باشند و با دقت نظر اقداماتي را در اين خصوص انجام دهند.

وي افزود: گروه ديگر، توليد کننده‌ي محصولات فرهنگي هنري هستند مانند نويسندگان، مترجمان، شاعران، قصه‌نويسان، قصه‌گويان و نمايشنامه‌نويسان. سالانه در مشهد 20 ميليون کتاب منتشر مي‌شود که تنها 20 درصد آن مربوط به کودک و نوجوان است و بايد ديد که تا چه اندازه اين محصولات خوب بوده است. يقينا نمره‌ي پاييني به اين محصولات داده خواهد شد، بنابراين بايد به دنبال بالا بردن اين نمره‌ پايين بود.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد تصريح کرد: بايد پاتوق‌هايي به صورت تخصصي مانند اتاق شعر، قصه، ادبيات و مشاوره کودک شکل گيرد تا افرادي که براي کودک و نوجوان کار مي‌کنند از يکديگر اطلاعات کافي داشته باشند و در آن از اساتيد خوب استفاده کرده و جلسات نقد و بررسي آثار برگزار کنند.

دبيري تصريح کرد: تا زماني که فرد توليدکننده خود را ارتقا ندهد، افراد بهره‌بردار نيز ارتقا پيدا نخواهند کرد. به همين دليل لازم است که فرد اطلاعات خود را در زمينه‌ فناوري، دانش مجازي، اطلاعات نقاط ديگر دنيا و تجربيات داخل ايران افزايش دهد.

وي مخاطب اين محصولات فرهنگي را کودک و نوجوان دانست و ابراز كرد: بايد گروهي، از نياز‌ها و انتظارات کودک و نوجوان آگاهي يابند و شاخص‌هايي را براي اين مخاطبان در نظر گرفته و تنظيم کنند تا آنها با توليد يک اثر فرهنگي به ارتقا برسند.

دبيري يادآور شد: بخش مهمي از آسيب‌هايي که در روابط اجتماعي، خانوادگي و کاري به وجود مي‌آيد، به تشکيل شخصيت اوليه کودک برمي‌گردد؛ بنابراين بايد محصول ما بر کودک تاثير مثبت داشته باشد. تمامي روابط فرهنگي ـ هنري به ادبيات برمي‌گردد و گاهي اوقات، ادبيات متن نبوده بلکه جلوه‌ي آن در بين تصاوير است.

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مشهد خاطرنشان کرد: بايد انجمن‌هايي براي کودک و نوجوان تاسيس شود و کارگاه‌ها و پاتوق‌هاي کوچکي با مسؤوليت بخش‌هاي خصوصي به وجود آيد؛ البته ما هم فضاهايي را در اختيار آنها قرار خواهيم داد.

تداوم اعتراض نويسنده‌ي انگليسي زنداني در مالزي به حكم اعدام

Posted: 17 Nov 2010 08:57 AM PST

آلن شدريك، نويسنده‌ي انگليسي زنداني در سنگاپور حاضر به سكوت نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني اي.بي.سي، «آلن شدريك»، كه اصالتا مالزيايي است، اعلام كرده به فعاليت‌هاي خود عليه حكم اعدام در سنگاپور ادامه خواهد داد.

اين نويسنده‌ي 75 ساله براي نوشتن كتابي عليه سيستم قانوني سنگاپور به شش هفته حبس و 20 هزار دلار جريمه محكوم شده است.

وي كه در مالزي و انگليس زندگي مي‌كند، در ماه جولاي (تيرماه) به جرم نوشتن كتابي به‌نام «روزي مامور اعدامي سرخوش: عدالت سنگاپور در جايگاه متهم» توسط نيرو‌هاي پليس سنگاپور دستگير شد.

اين كتاب درباره‌ي فردي است كه در يكي از زندان‌هاي سنگاپور مامور اعدام بوده و بنا به گفته‌ي نويسنده در طول دوران كاري‌اش (2006 _ 1959) هزار مرد و زن را بالاي چوبه‌ي دار برده است.

هم‌چنين در اين كتاب با فعالان حقوق بشر، وكلا و نيروهاي سابق پليس در مورد حكم اعدام مصاحبه شده است.

شدريك در مصاحبه‌اش گفته است: من با حكم اعدام شديدا مخالفم. آنها هركار دوست دارند انجام دهند، اما من خفه نمي‌شوم.

سيد رضا واعظ، راننده قديمي سينه‌موبيل سينماي ايران درگذشت

Posted: 17 Nov 2010 08:56 AM PST

سيد رضا واعظ، راننده قديمي سينه‌موبيل سينماي ايران شامگاه گذشته در يك حادثه‌ي رانندگي درگذشت.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، واعظ اين روزها در فيلم «من مادر هستم»‌ به كارگرداني فريدون جيراني مشغول به كار بود.

او پيش از اين هم در آثار متعددي چون «پسر آدم، دختر حوا»، «چشم»، «آتش سبز»، «ستاره است»، «ستاره بود »، «ستاره شد»، «پارك وي»، «قرمز» و... به فعاليت پرداخته بود.

پيكر سيد رضا واعظ هم اكنون در قطعه 312 بهشت زهرا در حال خاكسپاري است.

پاي پياده در مسير منا ـ مکه

Posted: 17 Nov 2010 08:55 AM PST

اين روزها خيابان‌هاي مکه به دليل رفت و آمد زائران کشورهاي مختلف حال و

هواي ديگري دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا به مکه مکرمه، حجاج بعد از رمي جمره اول و به دليل ترافيك سنگين مسير منا- مکه با پاي پياده به سمت مکه در حرکتند تا اعمال خود را انجام دهند.

البته اين رفت و آمد از امروز حالت شديدتري به خود گرفته و رفت و آمد حجاج بيشتر به چشم مي‌خورد. در حالي كه مراسم قرباني پايان يافته است امروز نيز حجاج دومين رمي جمره را انجام مي دهند.

ترافيک سنگين و کمبود خودرو براي انتقال حجاج در مسير منا- مکه و بالعکس که اين روزها به دليل حضور انبوه حجاج عادي است باعث سوء استفاده رانندگان تاکسي و ديگر وسايل نقليه شده و آنها براي جابجايي حجاج رقم‌هاي بالايي دريافت مي‌کنند.

نماي خانه‌ي جورج اليوت در معرض خطر تخريب قرار دارد

Posted: 17 Nov 2010 08:53 AM PST


نماي خانه‌ي جورج اليوت، نويسنده‌ي قرن 19 انگليسي، در معرض خطر تخريب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از روزنامه‌ي اينديپندنت، نماي دست‌نخورده‌ي خانه‌ي جورج اليوت در لندن كه الهام‌بخش او در نوشتن اثر مشهورش «آسياب رودخانه‌ي فلاس» بوده، با ساخت و سازهاي دنياي مدرن مورد تهديد قرار گرفته است.

نام اصلي اين زن نويسنده «مري آن ايوانز» است كه در سال 1859 رمان «آسياب رودخانه‌ي فلاس» را با تاثير از زندگي خودش در اين خانه نوشت. وي بر حسب شرايط اجتماعي آن دوران نام مردانه‌ي «جورج اليوت» را براي خودش برگزيد.

قرار است ساختماني پنج طبقه دقيقا روبه‌روي خانه‌اي كه اليوت در آن زندگي مي‌كرده، ساخته شود.

برخي از اولويت‌هاي كميسيون‌هاي تخصصي شورا تا پايان سال نهايي مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:50 AM PST

دبير شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري(عتف) گفت: تعدادي از اولويت‌هاي كميسيون‌هاي تخصصي شوراي عالي تا پايان سال جاري نهايي مي شوند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي نژاد نوري در حاشيه نشست روسا، ‌دبيران و اعضاي كميسيون‌هاي تخصصي شوراي عالي عتف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برگزاري اين نشست براي همكاري ميان كميسيون هاي تخصصي شوراي عالي عتف است.

وي تصريح كرد: كميسيون هاي تخصصي نقشي اساسي در تعيين اولويت هاي تحقيقاتي و فناوري كشور دارند يعني بايد مطالعه و بررسي داشته باشند و در هر يك از حوزه هاي تخصصي، اولويت ها و مصاديق هماهنگ با نقشه جامع علمي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد.

مهدي نژاد ادامه داد: با توجه به آنكه كميسيون هاي متعددي وجود دارد بايستي به روش هاي خاصي در تبيين اين اولويت ها تلاش شود زيرا اين روش ها ممكن است در معتبر بودن يا نو بودن ابهام ايجاد كند؛ بنابراين در تلاش هستيم كه تمام كميسيون ها از يك روش منسجم و هماهنگ استفاده كنند تا نتايج استخراج شده معتبر باشد.

معاون پژوهشي وزير علوم خاطرنشان كرد: حدود شش تا هشت ماه از شكل گيري كميسيون‌هاي تخصصي مي گذرد و مطالعاتي نيز انجام شده و مطالبي آماده شده كه به اعضا و دبيران كميسيون ها آموزش داده مي شود تا كميسيون ها بعدا براساس شيوه‌اي منسجم و هماهنگ، اولويت هاي پژوهشي و فناوري كشور را استخراج كنند و در نگاشت نهايي اگر گفته شد پروژه اي انجام شود چگونگي انجام آن و اين كه چه دستگاه هايي در گير شوند تا بعد از اجرا نفع آن به جامعه برسد بايد بررسي شود.

معاون پژوهشي وزيرعلوم در خصوص تعداد كميسيون هاي موجود در شوراي عالي عتف اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 11 كميسيون تخصصي وجود دارد كه يك كميسيون به عنوان هماهنگي است و 10 كميسيون، تخصصي هستند.

وي درباره اولويت‌هاي كاري اين كميسيون ها خاطرنشان كرد: اين اولويت ها به كارهاي مطالعاتي نياز دارد كه اكنون در حال انجام است و برخي از آن ها ممكن است تا پايان سال نهايي شود.

امكان درمان همزمان آب مرواريد و آستيگماتيسم چشم

Posted: 17 Nov 2010 08:50 AM PST

يك فوق تخصص پيوند قرنيه گفت: با ورود امكانات، تجهيزات و شيوه‌هاي نوين جراحي، امكان درمان آب مرواريد و اصلاح عيوب انكساري مانند نزديك بيني، دوربيني و حتي آستيگماتيسم به طور هم زمان فراهم شده است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسين محمدربيع با بيان اينكه پيشتر در درمان آب مرواريد فقط كدورت عدسي چشم برطرف مي‌شد، اظهار كرد: اما امروزه با استفاده از تكنيك‌هاي نوين، آب مرواريد درمان و عدسي مصنوعي از جنس آكريليك يا سيليكون هيدروفوب (آب گريز) متناسب با نياز بينايي بيمار داخل چشم وي كار گذاشته مي‌شود.

وي درباره عمل فيكو نيز توضيح داد: فيكو روشي براي درمان جراحي آب مرواريد (كاتاراكت) با استفاده از امواج اولتراسوند و تيتانيوم است، ابتدا با چاقوي الماسه برش كوچكي در حد 2/2 تا 3 ميلي متر و بدون نياز به بخيه در سطح چشم ايجاد مي‌شود، سپس به وسيله فيكو هسته عدسي چشم امولسيه (پنبه‌اي و كف آلود) شده و با ساكشن (ايجاد فشار منفي و مكش) عدسي از داخل چشم خارج مي‌شود و براي اصلاح عيوب انكساري لنز چندكانونه به جاي عدسي قبلي كار گذاشته مي‌شود.

مسئول كارگاه اصلاح آستيگماتيسم حين عمل جراحي فيكو، در بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي،‌ با بيان اينكه اين شيوه درمان غالبا ممنوعيتي ندارد، ادامه داد: البته در افراد مبتلا به ديابت و گلوكوم (آب سياه) به علت ايجاد التهاب، سلولهاي حاصل از روند التهاب بر روي لنز رسوب و سبب كدورت آن مي‌شوند كه اين عارضه با استفاده از قطره‌هاي استروييدي نظير بتامتازون برطرف مي‌شود.

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن بيان اينكه با استفاده از اين روش، فرد بلافاصله پس از عمل فيكو مي‌تواند از بيمارستان مرخص شود، گفت: امروزه با بي حسي موضعي، بيمار درمان و بلافاصله از بيمارستان مرخص مي‌شود.

وي كدورت كپسول خلفي پشت عدسي را از عوارض عمل آب مرواريد در گذشته برشمرد و افزود: البته اين عارضه با ليزر درمان مي‌شد اما در شيوه جديد ميزان بروز اين عارضه نيز به حداقل رسيده است.

دكتر محمد ربيع، عفونت را از عوارض نادر اين شيوه درماني عنوان و اظهار كرد: جداشدگي شبكيه، عارضه‌اي است كه غالبا در افراد نزديك بين ايجاد مي‌شود كه افت شديد بينايي پس از عمل از مهمترين نشانه‌هاي آن است كه با تشخيص و درمان به موقع مي‌توان ديد بيمار را بهتر كرد.

وي گفت: چشم شماري از بيماران علاوه بر آب مرواريد ممكن است تا حدود 15 درصد آستيگمات باشد بنابراين پس از درمان جراحي كاتاراكت، آستيگمات مانع ديد كامل بيمار مي‌شود، چنانچه اين اشكال ديد بيش از 75/0 باشد، بيمار پس از عمل جراحي به كاهش ديد دچار مي‌شود.

رييس بخش چشم بيمارستان امام حسين (ع) افزود: براي جلوگيري از بروز اين عارضه مي‌توان از تكنيك‌هاي مختلفي استفاده كرد كه از آن جمله مي‌توان به ايجاد برش وسيعتر بر روي چشم، برش اضافه غير از برش اوليه و يا كارگذاري لنز «توريك» (لنز استوانه‌اي به جاي مدور) اشاره كرد كه هر جراح بسته به ميزان مهارت از يكي از اين سه روش براي اصلاح عيب آستيگمات چشم بيمار استفاده مي‌كند.

خاطرنشان مي‌شود، در بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي كه 8 تا 11 آذر ماه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود، شيوه‌هاي نوين جراحي و روشهاي برتر به صورت عملي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

هزينه فرآوري يك كيسه خون بيش از شش صد هزار ريال است

Posted: 17 Nov 2010 08:49 AM PST

معاون فني وكنترل كيفي سازمان انتقال خون با اشاره به اينكه ميزان استقبال جامعه پزشكي از كيسه‌هاي خون اطفال مطلوب نيست، افزود: در اين زمينه بايد اطلاع رساني بيشتري انجام و تلاش شود تا ضمن آگاه کردن هرچه بيشتر پزشکان و متخصصان اطفال از مزاياي مصرف اين کيسه‌ها، نسبت به بهره برداري از آنها نيز متعهدشان کرد.

دكتر صديقه اميني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا اظهار كرد: با در نظر گرفتن تمامي موارد، هزينه فرآوري يك كيسه خون بيش از ششصد هزار ريال برآورد مي‌شود. اين هزينه شامل مواد مصرفي، تجهيزات، فرآيند توليد، فرآيند تضمين و کنترل کيفيت و آموزش مي‌شود.

وي يادآور شد: تقريبا سي و شش سال از زماني که با تأسيس سازمان انتقال خون ايران بطري‌هاي شيشه‌اي جاي خود را به كيسه‌هاي خون فعلي دادند، مي‌گذرد. اين كيسه‌ها امروزه با امتيازات و ويژگي‌هاي متفاوت تهيه مي‌شوند. از كيسه‌هاي خون معمولي گرفته تا كيسه‌هاي فيلتردار و كيسه‌هاي ويژه كودكان كه تمامي آنها بر اساس اين دغدغه كه از منابع خوني بايد به بهترين شكل بهره‌برداري كرد، طراحي و توليد مي‌شوند.

معاون فني وكنترل كيفي سازمان انتقال خون افزود: کيسه‌هاي مورد استفاده در سازمان انتقال خون ايران شامل کيسه‌هاي توليد داخل و خارج از کشور بوده و کيسه‌هاي توليد خارج از کشورهاي مختلفي تهيه مي‌شود.

وي با بيان اينكه قيمت کيسه‌ها به عوامل متعددي چون نوع کيسه، تعداد کيسه‌هاي جانبي، وجود فيلتر جهت کاهش ل...يت و ... بستگي دارد، گفت: بر اساس اين ويژگي‌ها قيمت‌ كيسه خون متفاوت است اما به طور متوسط حدود 270 هزار ريال برآورد مي‌شود.

دكتر اميني گفت: به غير از کيسه خون معمولي در سازمان انتقال خون ايران از کيسه خون ويژه اطفال و همچنين کيسه‌هاي خون داراي فيلتر جهت کاهش ل...يت قبل از ذخيره سازي نيز استفاده مي‌شود.

وي افزود: در كيسه‌هاي خون ويژه اطفال هر واحد خون به چند قسمت تقسيم و در هر بار نياز کودک به ويژه اگر به تزريق مکرر خون در فواصل زماني کوتاه نياز داشته باشد، استفاده مي‌شود. اغلب اين کيسه‌ها در دنيا جهت نوزادان نارس و اطفال کمتر از ده کيلوگرم که نياز به خون دارند استفاده مي‌شود. کيسه‌هاي فيلتردار نيز جهت کاهش ل...يت قبل از ذخيره سازي به کار مي‌روند. اين کيسه‌ها گلبول‌هاي سفيد خون را به ميزان قابل توجهي کاهش داده و در بيماراني که تزريق خون مکرر دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

معاون فني و كنترل كيفي سازمان انتقال خون يادآور شد: استفاده از کيسه‌هاي خون اطفال قطعاً با بهينه سازي در مصرف خون همراه است. هرچند هدف اصلي استفاده از اين کيسه‌ها اين است که قرار گرفتن در معرض خون دريافتي از چندين اهدا کننده در اين گروه از بيماران کاهش يابد.

ايران جزو كشورهاي پيشرو منطقه در زمينه پيوند اعضا است

Posted: 17 Nov 2010 08:48 AM PST

رييس اداره پيوند و بيماري‌هاي خاص وزارت بهداشت با بيان اين كه ايران جزو كشورهاي پيشرو در مناطق خاورميانه و امرو(مديترانه شرقي) در زمينه پيوند اعضا بويژه پيوند كليه است، گفت: به طوري كه سالانه حدود 2 هزار پيوند كليه در سطح كشور انجام مي‌شود.

دكتر محمد عقيقي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، همزمان با هفته حمايت از بيماران كليوي (23 تا 30 آبان ماه) گفت: هدف ما انجام نيمي از اعمال پيوند كليه از جسد و بيماران مرگ مغزي است. اين در حاليست كه در سال 88 ، حدود 25 درصد از موارد پيوند كليه از بيماران مرگ مغزي صورت گرفت.

وي درباره وضعيت پيوند اعضا در ايران اظهار كرد: در زمينه پيوند عضو از جسد به بيماران به نقطه ايده‌آل نرسيده‌ايم اما در تلاش براي تحقق اهداف تعيين شده هستيم.

عقيقي درباره همكاريهاي بين بخشي بين اداره پيوند و بيماريهاي خاص و معاونت غذا و دارو براي رفع مشكلات دارويي بيماران پيوندي گفت: يكي از مهمترين اركان پيوند، دارو درماني بعد از عمل جراحي است بنابراين با توجه به تعامل نزديك اين اداره با معاونت دارو، داروهاي جديد را به آنان معرفي و به نوعي تامين داروها براي بيماران پيوندي بوده است.

وي با اشاره به داروهاي مورد نياز براي پيوند كليه اظهاركرد: اين داروها تقريبا در حال حاضردر دسترس است. بنابراين از اين جهت مشكلي وجود ندارد چرا كه اين داروها حمايت يارانه‌اي مي‌شود و برخي داروهاي پيوند كليه نيز زير پوشش بيمه قرار دارند.

وي افزود: قيمت برخي از داروهاي خاص به حدي بالاست كه حتي در صورت حمايت يارانه‌اي از آنها اگر بيمار زير پوشش بيمه نباشد، نمي‌تواند از آن‌ها استفاده كند. در اين جهت تهيه برخي داروهاي خاص مانند داروهاي ضد قارچ - كه در بيشتر مواقع براي پيوند ريه استفاده مي‌شود- دغدغه بيماران است.

رييس اداره پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت در ادامه گفت: پيشنهاداتي را براي تامين اين داروها به معاونت غذا و دارو داده‌ايم ولي منابع مالي آنان محدود است علاوه بر آن برخي از داروهاي مهم هنوز يارانه دريافت نمي‌كنند و متاسفانه زير پوشش بيمه هم قرار ندارند. در اين شرايط مشكلاتي براي اين بيماران به وجود مي‌آيد.

عقيقي در پايان اظهار كرد: روشهايي براي حمايت از بيماران براي استفاده از اين داروها از سوي نهادهايي چون دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يا برخي رديف‌هاي حمايتي رياست جمهوري وجود دارد. دراين شرايط برخي از بيماران به صورت موردي حمايت مي‌شوند اما اين وضعيت ايده‌آل نيست بلكه تحت پوشش قرار گرفتن داروهاي مهم بيماران پيوندي بايد نهادينه و سازمان يافته شود.

تحقيقات جديد: تلاش‌ها براي كاهش استعمال دخانيات در چين بي‌نتيجه مانده است

Posted: 17 Nov 2010 08:48 AM PST

تحقيقات جديد در چين نشان مي‌دهد تلاش‌ها براي جلوگيري از استفاده از تنباکو بي‌نتيجه مانده و در حال حاضر 301 ميليون چيني هنوز سيگار مي‌کشند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در تحقيقي که بر روي بيش از 13 هزار چيني در ابتداي امسال انجام شد، مشخص شد هيچ بهبود قابل توجهي در نرخ مصرف سيگار از سال 2002 تا کنون رخ نداده است.

اين تحقيق همچنين نشان داد 4/72 درصد افراد غيرسيگاري اين كشور در معرض دود سيگار سايرين قرار مي‌گيرند. از سويي ديگر، 63 درصد از افراد هنوز به استعمال دخانيات در مکان‌هاي‌عمومي مبادرت مي‌ورزند.

بر اساس تحقيقات به عمل آمده، بيماري و مرگ و ميرهاي مرتبط با سيگار و در معرض دود سيگار قرار داشتن در چند سال اخير نه تنها هيچ کاهشي در چين نداشته، بلکه در حال افزايش نيز هست.

گيلان، ميزبان دومين دوره مسابقات روباتيک کشوري

Posted: 17 Nov 2010 08:47 AM PST

مسابقات روباتيک کشوري به همت پارک علم و فناوري گيلان ، دهه فجر امسال در اين استان برگزار مي‌شود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خزر، دومين دوره مسابقات روباتيک کشوري به همت پارک علم و فناوري گيلان با همکاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد لاهيجان، مرکز علمي کاربردي جهاد دانشگاهي بندر انزلي، موسسه آفرينش، دانشگاه آزاد اسلامي واحد بندر انزلي و مرکز رشد واحدهاي فناوري بندر انزلي در ايام دهه فجر سال 1389 برگزار مي‌شود.

اين مسابقات در سه رشته مسابقات تعقيب خط - مسيرياب، شبيه سازي فوتبال دو بعدي و شبيه سازي فوتبال سه بعدي برگزار خواهد شد.

ثبت نام الکترونيکي تيم‌هاي متقاضي از دهه دوم آذر ماه آغاز خواهد شد.

سمينار«کنترل هوشمند توليد» برگزار مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:46 AM PST

سمينار «کنترل هوشمند توليد»، توسط انجمن مهندسين برق و الکترونيک شاخه غرب کشور در کرمانشاه برگزار مي‌شود.

فرزاد ناصح نيا، دبير انجمن مهندسين برق و الکترونيک شاخه غرب کشور در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، در خصوص برگزاري اين سمينار اظهار داشت: سمينار کنترل هوشمند توليد در روز سه شنبه دوم آذر ماه سال جاري در کرمانشاه برگزار مي‌شود.

وي افزود: سخنران اصلي اين کنفرانس استاد حسن بيوراني از دانشگاه کردستان و دانشگاه کاماموتو ژاپن است.

دبير انجمن مهندسين برق و الکترونيک شاخه غرب کشور گفت: اين سمينار يک روزه با تلاش اين انجمن و در محل سالن کنفرانس شرکت برق منطقه‌اي کرمانشاه واقع در خيابان گلايول کرمانشاه برگزار خواهد شد.

ناصح‌نيا در خصوص اين انجمن افزود: انجمن مهندسين برق و الکترونيک شاخه غرب کشور از سال 1378 راه‌اندازي شده که داراي هفت عضو حقوقي شامل شرکت برق استان‌هاي کرمانشاه، کردستان، ايلام، نيروگاه‌هاي بيستون و کردستان، شرکت مخابرات کرمانشاه و شرکت پيمان غرب و همچنين بيش از 400 عضو حقيقي است.

وي در پايان يادآور شد: علاقه‌مندان جهت ثبت نام و شرکت در اين سمينار مي‌توانند تا تاريخ 30 آبان ماه از ساعت 8 تا 12 با شماره تلفن 08318237379 تماس بگيرند.

پژوهشگران دانشگاه مشهد توالي‌هاي رسوبي منطقه ارس را بررسي مي‌كنند

Posted: 17 Nov 2010 08:46 AM PST

معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منطقه آزاد ارس گفت: پيرو تفاهم‌نامه دانشگاه فردوسي مشهد و سازمان منطقه آزاد ارس، پژوهشگران اين دانشگاه توالي‌هاي رسوبي ارس را بررسي مي‌كنند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه آذربايجان‌شرقي، فرهاد اسماعيلي افزود: تيم مطالعاتي دانشگاه فردوسي مشهد مطالعات زمين‌شناسي خود را روي توالي‌هاي رسوبي منطقه آزاد ارس آغاز كرده‌اند. اين مطالعات در راستاي بررسي شرايط زمين‌شناختي و چينه‌نگاري با ارزش جهاني در اين منطقه انجام مي‌شود.

وي اظهار كرد: بر اساس اين تفاهم‌نامه طرفين در زمينه مبادله اسناد علمي و پژوهشي موضوعات علمي مشترك در راستاي تسهيل شرايط دسترسي به منابع مورد نياز منطقه آزاد ارس براي ثبت ژئوپارك ارس همكاري خواهند كرد.

معاون سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اين‌كه ژئوسايت كوه «علي‌باشي» قابليت شناساندن داشته‌هاي زمين‌شناسي و تاريخي اين سرزمين به گردشگران داخلي و خارجي را دارد، تصريح كرد: تسهيل شرايط دسترسي به اين منطقه براي پژوهشگران داخلي و خارجي، برگزاري جشنواره فسيل، آموزش و توانمندسازي جوامع محلي و ايجاد موزه فسيل در راستاي ثبت ژئوپارك ارس است.

به گزارش ايسنا، چندي پيش نشست بررسي گزارش ثبت جهاني ژئوپارك منطقه آزاد ارس در كميسيون ملي يونسكو برگزار شد و اين كميسيون با رأي موافق تمام اعضا، تصميم به ثبت جهاني اين ژئوپارك گرفت و با ارسال پرونده ژئوپارك ارس براي ثبت جهاني موافقت كرد.

در منطقه آزاد ارس پنج محدوده به عنوان محدوده اصلي ژئوپارك وجود دارد كه در نوع خود بي‌نظير هستند و شامل ژئوسايت‌هاي زمين‌شناسي، مناطق فسيلي، چشمه‌هاي معدني، آبشارهاي مختلف و مقاطع متفاوت زمين‌شناسي در مناطق پارك كوهستان، چشمه تراورتن‌ساز كوه‌ گچي قالاسي، آبشار آسياب‌خرابه، آبشار ماهاران و كوه كيامكي است.

منطقه آزاد ارس واقع در شمال‌غرب كشور در استان آذربايجان‌شرقي و هم‌مرز با كشورهاي جمهوري آذربايجان، نخجوان و ارمنستان، بخش‌هايي از شهرستان‌هاي جلفا و كليبر را شامل مي‌شود.

منطقه آزاد ارس در امتداد رود ارس كشيده شده و از جنوب در ميان كوه‌هاي قره‌داغ و رشته كوه‌هاي اوچ‌داغ، مراكان، كيامكي و جنگل‌هاي ارسباران در شمال آذربايجان‌شرقي محصور است.

برنامه‌هاي کاهش وزن براي مبتلايان به چاقي‌ شديد مفيد‌ است

Posted: 17 Nov 2010 08:45 AM PST

نتايج يك تحقيق نشان مي‌دهد : برنامه کاهش وزن در ترکيب رژيم غذايي براي كساني كه به چاقي شديد مبتلا هستند، بسيار مفيد است.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در حالي که مزاياي رژيم غذايي و تمرين‌هاي ورزشي از مدت‌ها مشخص بوده است، اين مطالعات نشان مي‌دهند که مي‌توان نوع زندگي را در افراد داراي چاقي شديد تغيير داد.

اين مطالب بيانگر آن است که افرادي که در انجام جراحي‌هاي کاهش وزن ناتوان‌اند، مي‌توانند از اين طريق به کاهش وزن بپردازند.

در اين رابطه دکتر دون رايان، رييس سازمان تحقيقات پزشکي آمريکا اعلام کرد: اکثر افراد در خصوص چگونگي برخورد با چاقي و کاهش وزن خود نااميد هستند، اما اين برنامه ‌ها به آن‌ها براي کاهش وزن که شامل انجام برنامه‌هاي خانگي گسترده مي‌شوند، کمک مي‌کنند.

با کنترل تنوع غذايي و يافتن تحرکات مناسب براي فعال بودن به همراه يک دوست، برنامه‌هاي کاهش وزن مي‌تواند بسيار مفيد باشد.

تحقيقات دانشجويي عاملي مؤثر در ارتقاي سطح علمي است

Posted: 17 Nov 2010 08:45 AM PST

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي كردستان با تأكيد بر اهميت پژوهش، گفت: تحقيقات دانشجويي عاملي مؤثر براي ارتقاي سطح علمي است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دکتر عطاءالله حيدري درمراسم اختتاميه دومين كنگره پژوهشي دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي غرب كشور در تالار ابن‌سيناي دانشگاه علوم پزشكي كردستان با اعلام اين مطلب، اظهار داشت: تحقيقات دانشجويي از اهميت خاصي برخوردار بوده به طوري كه در اولويت نخست برنامه و سياست‌هاي دانشگاه‌ها قرار گرفته است.

وي افزود: آموزش و پژوهش دو مقوله بسيار مهم و مجزا از هم نيستند، چرا كه در كنار يكديگر دو بال پرواز دانشگاه علوم پزشكي هستند.

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي كردستان در ادامه هدف از برگزاري اين كنگره را ترغيب دانشجويان به تحقيق و پرسشگري و همچنين تلفيق آموزش و پژوهش عنوان كرد.

حيدري افزود: در اين كنگره دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي استان‌هاي لرستان، كرمانشاه، همدان، ايلام، قزوين و كردستان در تمام رشته‌هاي پزشكي، پيراپزشكي و پرستاري شركت داشتند و حتي از ساير استان‌هاي كشور نيز مقالاتي به دبيرخانه كنگره ارسال شده بود.

وي اظهار كرد: از 250 مقاله ارسالي به دبيرخانه كنگره، 30 مقاله به صورت سخنراني و 66 مقاله به صورت پوستر توسط داوران انتخاب شدند.

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي كردستان در ادامه با اشاره به اين‌كه زمان دانشجويي بهترين فرصت براي انجام يافته‌هاي پزشكي است، تصريح كرد: دانشجويان بايد سعي كنند با ارتقاي مهارت‌هاي پژوهشي و آموزشي خود داشته‌هايشان را افزايش دهند.

حيدري افزود: نشان دادن توانمندي دانشجويان و انتقال يافته‌هاي آنان و آشنايي با آداب و فرهنگ‌هاي مختلف استان‌هاي كشور از ديگر اهداف دومين كنگره دانشجويي غرب كشور بود.

وي بر حمايت مادي و معنوي از پژوهش‌هاي محققان و پژوهشگران تاكيد كرد و افزود: فراهم آوردن زمينه‌هاي اشتغال در حوزه پژوهش، استفاده بهينه از پژوهش‌هاي پژوهشگران، حمايت از افراد مستعد پژوهش از طريق تشويق و ترغيب آنها، فرهنگ‌سازي در راستاي استفاده بهينه از پژوهش و نهادينه كردن اين مساله از ديگر اقدامات موثر در امر پژوهش و تحقيقات دانشجويي است.

حيدري در پايان خاطرنشان كرد: دانشجويان بايد محيط دانشگاهي را مغتنم بشمارند و از زمان آن بهترين استفاده را ببرند.

راه‌اندازي ‌واحد فعاليت‌هاي پژوهشي در تمام دانشگاه‌هاي پيام‌نور استان

Posted: 17 Nov 2010 08:44 AM PST

رييس دانشگاه پيام‌نور استان خوزستان گفت: برنامه‌هاي هفته پژوهش به دليل تعطيلات دوران امتحانات دانشجويان دانشگاه به صورت فشرده در مدت‌ زمان 2 روز، در سوله ورزشي چندمنظوره مرحوم شيباني دانشگاه برگزار مي‌شود.

دكتر عليرضا رازقي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خوزستان، اظهار داشت: برنامه‌هاي هفته پژوهش در دانشگاه پيام ‌نور خوزستان دوشنبه، 29 آذرماه، با حضور مسوولان سازمان مركزي، اعضاي هيات‌علمي، كاركنان و دانشجويان آغاز مي‌شود.

وي افزود: اين برنامه‌ها شامل نمايشگاه كتاب، پوستر و ايده‌هاي نو، مسابقات روباتيك و كارگاه‌هاي آموزشي و نمايشگاه توليدات دانشجويي است.

به گفته وي، نمايشگاه‌ هفته پژوهش امسال به صورت كاربردي برگزار مي‌شود.

رييس دانشگاه پيام‌نور استان خوزستان ادامه‌ داد: كارگاه‌هاي آموزشي براي اعضاي هيات‌علمي با موضوع طراحي سوالات امتحانات و روش تحقيق و كارگاه آموزشي ويژه دانشجويان با موضوع روش تحقيق، در روز نخست براي هر دانشكده برگزار مي‌شود.

رازقي‌زاده همچنين از برگزاري نمايشگاه پوستر با موضوع هفته پژوهش و كارآفريني خبر داد و گفت: نمايشگاه توليدات دانشجويي در زمينه‌هاي ماشين با انرژي خورشيدي، روبات‌هاي مختلف و دستگاه‌هاي كاربردي آزمايشگاه نانوتكنولوژي برپا مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه روز دوم سمينارهاي علمي در رشته‌هاي مختلف ارائه مي‌شود، افزود: فراخوان سمينارها منتشر شده كه پس از جمع‌آوري مقالات و بررسي كميته علمي، تعدادي از آن‌ها انتخاب مي‌شود.

رييس دانشگاه پيام‌ نور استان خوزستان با بيان اين‌كه كميته علمي عهده‌دار برگزاري هفته پژوهش است، اظهار داشت: ويژه‌نامه‌اي با عنوان هفته پژوهش چاپ مي‌شود. اختتاميه برنامه‌ها بعدازظهر روز دوم برگزار و در آن از دانش‌آموختگان برتر و پذيرفته‌شدگان كارشناسي ارشد استان تجليل مي‌شود.

وي افزود: ‌واحد فعاليتهاي پژوهشي و كارآفريني در تمام دانشگاه‌هاي پيام‌نور استان راه‌اندازي مي‌شود. مسوولان واحد‌هاي فعاليتهاي پژوهشي و كارآفريني در دوره‌هايي شركت مي‌كنند كه در آن‌ها اطلاعات مربوط به بودجه و كارهايي كه بايد انجام شود در اختيار مسوولان قرار مي‌گيرد.

حمايت بيمه‌ها از جراحي‌هاي پيشرفته كافي نيست

Posted: 17 Nov 2010 08:44 AM PST

عضو كميته علمي دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت با تاكيد بر لزوم گسترش انجام جراحي‌هاي آندوسكوپيك در كشور گفت: لازم است پرداخت هزينه‌هاي مربوط به استفاده از تجهيزات پيشرفته در جراحي‌ها در سازمان‌هاي بيمه‌گر بازبيني شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر سيدعلي صفوي ناييني عضو كميته علمي انجمن تحقيقات راينولوژي با اشاره به جراحي‌هاي اندوسكوپيك در درمان تومورهاي بيني، سينوس و قاعده جمجمه گفت: در جراحي‌هاي اندوسكوپيك از ابزار و تجهيزات ظريف به منظور عبور از راه‌هاي هوايي بدن براي انجام اقدامات تشخيصي – درماني به صورتي دقيق استفاده مي‌شود. انجام جراحي‌ها به اين روش سريع‌تر خواهد بود و در عين حال عوارض و دوره نقاهت كوتاه‌تري را به دنبال دارد.

به گفته وي، جراحي‌هاي اندوسكوپيك در برداشتن تومورهاي بيني و سينوس‌ها، درمان برخي شكستگي‌هاي صورت بدون ايجاد برش در پوست، درمان انسداد مجاري اشكي ناشي از عفونت‌هاي مزمن يا مصدوميت ناشي از ضربه به صورت با مشاركت چشم پزشك و به صورت تيمي كاربرد دارد. همچنين اين جراحي‌ها در برداشتن برخي تومورهاي قاعده جمجمه، درمان صدمات وارد شده به جمجمه و مهره گردن بدون ايجاد برش و با همكاري جراح اعصاب بسيار كاربرد دارد.

وي با تاكيد بر لزوم حمايت سازمان‌هاي بيمه‌گر از تجهيزات پيشرفته جراحي، ادامه داد: لازم است سازمان‌هاي بيمه‌گر در جهت تشويق مراكز درماني به تهيه اين تجهيزات و همچنين تشويق متخصصان در فراگيري دانش استفاده از اين تجهيزات، حمايت‌هاي لازم را داشته باشند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: در حال حاضر سازمان‌هاي بيمه‌گر در قبال اعمال جراحي به روش‌هاي درون بين (آندوسكوپيك) 20 درصد اضافه‌تر از هزينه جراحي‌هاي متداول مي‌پردازند. اين 20 درصد كفاف هزينه‌هاي سرسام آور جراحي‌هاي آندوسكوپيك را نمي‌دهد؛ بنابراين لازم است هزينه نگهداري اين تجهيزات طوري لحاظ شود كه مراكز درماني براي به كارگيري اين تجهيزات داوطلب شوند.

اين جراح سر و گردن گفت: در جراحي‌هاي اندوسكوپيك دوره نقاهت بيمار كوتاهتر، عوارض كمتر و بيمار در مدت كوتاهي ترخيص مي‌شود. همچنين در اين جراحي نسبت به جراحي‌هاي قديمي‌تر، زيبايي چهره بيمار شرايط بهتري خواهد داشت.

به گفته وي، جراحي‌هاي آندوسكوپيك در حال حاضر در حدود پنج مركز دانشگاهي كشور انجام مي‌شود. در دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك به منظور افزايش آگاهي و اطلاعات متخصصان كشور از صاحب نظران دنيا در اين زمينه دعوت شده است.

گفتني است، دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت با حضور صاحبنظران برجسته ايران و دنيا با هدف ارائه جديدترين روشهاي جراحي پلاستيك صورت از 26 تا 28 آبان ماه در هتل المپيك برگزار مي‌شود.

اصلاح معجزه‌ ‌آسا در علوم انساني امكان‌پذير نيست

Posted: 17 Nov 2010 08:43 AM PST

رييس پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با اعلام تكميل طرح پژوهشي «الگوها و راهبردهاي مطلوب براي آموزش علوم انساني در دانشگاه‌هاي كشور» جهت كاربرد در آموزش عالي تاكيد كرد: اصلاح معجزه‌ آ‌سا در علوم انساني امكان‌پذير نيست و انجام طرح‌هاي پژوهشي مختلف زمينه تحول را ايجاد مي‌كند.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عليخاني در حاشيه‌ همايش ارائه نتايج طرح پژوهشي «الگوها و را هبردهاي مطلوب براي آموزش علوم انساني در دانشگاه‌هاي كشور» با بيان اين كه اين طرح يك طرح كلان و ملي است، اظهار كرد: دكتر محمود مهرمحمدي از برجسته‌ترين اساتيد تعليم و تربيت كشور، اين طرح پژوهشي را هدايت كرده‌اند.

وي افزود: در اين طرح تلاش بر اين بوده است كه بتوان با نگاه جديد در خصوص ايجاد تحول در آموزش‌هاي علوم انساني آسيب شناسي صورت گيرد تا چالش‌ها مورد بررسي قرار داده و در نهايت الگوهاي مطلوب و در آموزش علوم انساني را ارائه دهند.

عليخاني با بيان اين كه طرح پژوهشي داراي شش بخش فرعي بوده است، تصريح كرد: كارفرماي طرح، پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي بوده است كه اميدواريم در دانشگاه‌هاي كشور مورد مطالعه قرار گيرد و معاونت‌هاي آ‌موزشي دانشگاه‌ها بتوانند از الگوها و راهبردهاي ارائه شده در برنامه ريزي و سياست‌گذاري‌ها استفاده كنند و در مراحل اجرايي به قانون و آيين‌نامه تبديل كنند.

وي ادامه داد: همچنين اساتيد دانشگاه‌ مي‌توانند از يافته‌هاي طرح جهت آ‌موزش دادن بهتر استفاده كنند. به طور كلي اين طرح كاربردي بوده و سياست‌ها و راهكارهاي اجرايي مختلفي را ارائه كرده است.

به گفته عليخاني، اين طرح پژوهشي در قالب كتاب منتشر خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: مطمئنا چند نسخه از اين طرح را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي، معاونت آموزش وزارت علوم و مراكز و موسسات ذي‌ربط ارسال خواهيم كرد.

رييس پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي با تاكيد بر اين كه مشكلات علوم انساني به سرعت از بين نمي‌رود، خاطرنشان كرد: رفع اين مشكلات نياز به زمان و ايجاد ادبيات، شرايط مناسب و بستر فرهنگي دارد اما قطعا اين طرح و طرح‌هاي مشابه به تدريج فضا و بسترهاي مناسب را ايجاد مي‌كنند و نقاط ضعف و مطلوب را هم نمايان مي‌كند.

وي افزود: اصلاح معجزه‌آسا در حوزه علوم انساني و مسائل اجتماعي امكان ناپذير است اما به تدريج تاثيرات خود را مي‌گذارد. از اين رو اميدواريم در آينده شاهد اين باشيم كه با انجام اين طرح، علوم انساني متحول و كاربردي شود.

حدود60 درصد دانشگاههاي دنيا درزمينه طب سنتي فعاليت مي‌کنند

Posted: 17 Nov 2010 08:42 AM PST

مدير موسسه تحقيقات حجامت ايران گفت: حدود60 درصد دانشگاههاي داراي درجه يک تا100 دنيا در زمينه‌هاي مختلف طب سنتي فعاليت مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه لرستان، دکتر خيرانديش در همايش طب سازگار با ساختار وجودي انسان با بيان اين مطلب افزود: بذر دوباره طب سنتي پس از يکصد سال براندازي نيازمند تلاش بيشتري است.

رئيس دانشكده طب سنتي شعبه ارمنستان در ايران تصريح کرد: دانشکده طب سنتي در دانشگاه تهران احداث شده که اولين فارغ التحصيلان اين رشته حدود 21 نفر هستند.

دکتر خيرانديش اذعان داشت: انسانها به پنج دسته معتدل، دمقي، صفراوي، بلغمي و سوداي تقسيم مي شوند که براي هر کدام ويژگيهاي رفتاري، استعدادهاي پذيرش بيماري، توانايي فکري و شخصيتي تعريف شده است.

الگوهاي مطلوب براي آموزش علوم انساني در دانشگاه‌هاي كشور تدوين شد

Posted: 17 Nov 2010 08:41 AM PST

نتايج طرح پژوهشي «الگوهاي مطلوب براي آموزش علوم انساني در دانشگاه‌هاي كشور» نشان داد كه براي گذر از وضع كنوني كه با آموزش مستقيم آميخته شده و دستيابي به وضع مطلوب كه با آموزش غير مستقيم معنا مي‌يابد بايد براي بهسازي راهبردهاي مستقيم رايج در آموزش‌هاي علوم انساني، تغيير را هبردها رايج در دوره تحصيلات تكميلي و ترويج راهبردهاي مشاركتي و ايجاد شرايط به كارگيري راهبردهاي «دانشجو محور» در دوره تحصيلات تكميلي به خصوص دوره دكتري تلاش‌ كرد.

به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمود مهرمحمدي مدير طرح پژوهشي الگوهاي مطلوب براي آموزش علوم انساني در دانشگاه‌هاي كشور اظهار كرد:‌زمينه اساسي طرح اين بود كه الگوها و راهبردهاي مطلوب علوم انساني چيست؟

وي ادامه داد: آ‌موزش فكورانه يا بازانديشانه، آموزش مساله محور، آ‌موزش مباحثه محور يا ديالكتيكي، موقعيت محور، سوال محور،‌پيامد محور، گروه محور، آموزش حساس نسبت به نقش ديدگاه‌ها در شناخت و فهم پديده‌ها، آموزش معنا حساس، هماهنگ با ارزشيابي، آموزش مبتني بر تفاوت‌هاي فردي، آموزش مشاور محور، آموزش گروهي، يادگيري متكي به ظرفيت انتقادي، تفكر تلفيقي، نگارش يادداشتهاي تحليلي و باشگاه مجلات از فرضيات اصلي پژوهش به شمار مي‌رود.

وي تصريح كرد: آنچه كه بايد به استادان عرضه شود، ارائه مجموعه الگوها و راهبردهاي داراي قابليت احتمالي اثربخشي است كه بايد با به كارگيري منطق و خرد عملي در موقعيت‌هاي خاص به كار گرفته شود. استاد را نمي‌توانيم از انديشه‌ورزي، تفكر، اتخاذ تدبير مناسب و يا ايفاي نقشي به نوعي در عرصه طراحي آموزش معاف كنيم بنابراين اگر نتيجه هر مطالعه‌اي اين باشد كه استاد احساس امنيت خاطر، آسودگي و اين را بكند كه آنچه كه انديشيدني بوده است ديگران انجام داده و تنها بايد آ‌نها را به كار گرفت براي آموزش عالي سم مهلك است.

وي در خصوص يافته‌هاي مطالعات درباره الگوها و راهبردهاي تدريس در اين طرح گفت: تهيه و ارائه طرح درس و هدف‌گذاري تصريح شده شناختي، مهارتي و نگرشي براي تدريس و اعلام قبلي آن به دانشجويان ضرورت دارد؛ بنابراين استفاده استاد از طرح درس و ارائه آن به دانشجويان تا آنجا مي‌تواند در بهبود كيفيت تدريس موثر باشد كه توجه استاد را به تامل و برنامه ريزي پيش از ورود به كلاس و صنه عمل تحريك و تشويق كند.

مهرمحمدي تصريح كرد: ضعف دانش حرفه‌اي استادان يكي از مهمترين يافته‌هاي م طالعه است كه به عنوان يكي از چالش‌هاي ارتقاء كيفيت تدريس علوم انساني مطرح است.

وي افزود: براي گذر از وضع كنوني كه با آموزش مستقيم آميخته شده و دستيابي به وضع مطلوب كه با آموزش غير مستقيم معنا مي‌يابد بايد براي بهسازي راهبردهاي مستقيم رايج در آموزش‌هاي علوم انساني از طريق ترويج راهبردهاي چهارگانه «استاد محور» در دوره كارشناسي تلاش شود. همچنين بايد براي تغيير راهبردهاي رايج در دوره تحصيلات تكميلي و ترويج راهبردهاي مشاركتي و ايجاد شرايط به كارگيري راهبردهاي «دانشجو محور» در دوره تحصيلات تكميلي به خصوص دوره دكتري تلاش‌هاي فراواني صورت گيرد.

مهر محمدي درباره پيشنهاد سياست‌هاي اجرايي طرح پژوهشي گفت: نظام آموزشي عالي بايد به سيستمي تبديل شود كه براي استادان تمام رشته‌ها «دانش پژوهشي تدريس» در كنار «دانش پژوهشي تخصصي» به يك اولويت تبديل شود و دانش پژوهشي تدريس را بايد به هويت مشترك استادان رشته‌هاي گوناگون تبديل كرد كه مستلزم بازسازي فرهنگ حاكم بر آموزش عالي كشور است.

وي افزود: همچنين پيش بيني پروژه پايان دوره تحصيلي در طراحي برنامه درسي براي تمام دوه‌هاي آموزشي حتي كارشناسي، جدي گرفتن مقوله آزمون جامع براي دوره دكتري، طراحي و اجراي برنامه‌هاي آموزش حرفه‌اي استادان، استقرار نظام توجيه، راه اندازي مجلات علمي – پژوهشي يا علمي – ترويجي مخصوص آموزش و فراهم سازي زمينه استقلال عمل حرفه‌اي بيشتر استادان پيشنهاد شده است.

اعلام آمادگي وزارت بهداشت براي اعزام گروه متخصص كمكي به هائيتي

Posted: 17 Nov 2010 08:39 AM PST

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي كشورمان در پي شيوع گسترده وبا در هائيتي براي اعزام گروه متخصص كمكي به اين كشور اعلام آمادگي كرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسن امامي رضوي با اعلام اين خبر گفت: وزارت بهداشت ايران در زمينه بيماريهاي همه‌گير در همه كشورها آماده اعزام گروه كمكي است و اين آمادگي را به سازمانهاي بين‌المللي نيز اعلام كرده است.

بر اساس اعلام وبدا، وي در خصوص شيوع بيماري وبا در هائيتي و اعزام گروه به اين كشور نيز اظهار داشت: در اين خصوص با WHO نامه نگاري كرده و آمادگي داريم هر زمان كه سازمان جهاني بهداشت صلاح بداند گروهي از متخصصان خود را براي كمك به مهار اين بيماري به هائيتي اعزام كنيم.

هزينه‌هاي مستقيم ديابت شامل ‌٥/٢ تا ‌١٥ درصد كل بودجه بهداشتي است

Posted: 17 Nov 2010 08:39 AM PST

كارشناس بيماريهاي غدد و متابوليك وزارت بهداشت عنوان كرد: هزينه‌هاي مستقيم بيماري ديابت، از 5/2 تا 15 درصد كل بودجه بهداشتي را شامل مي‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر عليرضا مهدوي ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بيماري ديابت علاوه برهزينه‌هاي مالي كه براي خود بيمار و خانواده‌هايشان دارد هزينه‌هاي نامحسوسي همچون درد، اضطراب، ‌ناراحتي، ‌سردرد و عمدتاً كاهش كيفيت زندگي را برايشان در پي خواهد داشت.

وي با اشاره به اين كه افراد بيمار،‌ هزينه‌هاي غيرمستقيمي را هم پرداخت مي‌كنند، افزود: كيفيت انجام فعاليت‌هاي شغلي روزمره افراد ‌با ابتلا‌ به ديابت كاهش مي‌يابد و حتي تعدادي از آنها توانايي كاركردن را ازدست مي‌دهند. غيبت از كار،‌ ناتواني و زمين‌گيري، ‌بازنشستگي پيش از موعد و يا مرگ زودهنگام از جمله عوارض اين بيماري است.

دكتر مهدوي خاطرنشان كرد: اقدام‌هاي پيشگيري كننده‌اي همچون تصحيح رژيم غذايي و انجام فعاليت‌هاي جسماني روزانه نه تنها در پيشگيري و كنترل ديابت مؤثر هستند بلكه موجب كاهش چاقي، ‌بيماريهاي قلبي- عروقي و حتي در مواردي سرطان‌ها مي‌شوند.

بنا بر اعلام وبدا به گفته وي، غربالگري و بيماريابي و درمان به موقع بيماري ديابت نقش زيادي در كاهش هزينه دارد و هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم را به طور چشمگيري كاهش مي‌دهد.

ششمين همايش سالانه انجمن سرطان ايران برگزار مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:38 AM PST

ششمين همايش سالانه انجمن سرطان ايران با محوريت عدالت در سلامت و با هدف ارايه جديدترين روشهاي تشخيصي و درمان اين بيماري 26 تا 28 ابان ماه امسال در مركز همايش‌هاي بين‌المللي رازي تهران برپا مي‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر عبدالله فضلعلي زاده رييس انجمن سرطان ايران با اعلام اين خبر گفت: سرطان سومين عامل مرگ در ايران به شمار مي‌رود كه علت آن استفاده غيرصحيح از كودهاي شيميايي، مصرف غذاهاي آماده و نوشابه‌هاي گازدار و نيز استعمال سيگار است.

وي كمبود پزشك درمانگر را با وجود توجه دولت به امر سلامت از جمله عواملي برشمرد كه به دليل وجود نداشتن يك سيستم متمركز ثبت سرطان در كشور شاهد گسترش روزافزون اين بيماري هستيم.

دكتر فضلعلي زاده با تاكيد بر اهميت بيماري سرطان، خاطرنشان كرد: در ششمين همايش سالانه انجمن سرطان ايران درمان‌هاي پيشرفته و سرطان، تغذيه و سرطان، تازه‌هاي سرطان اطفال و پرستاري در سرطان مورد بحث و هم انديشي صاحبنظران داخل و خارج كشور قرار مي‌گيرد.

وي با تاكيد بر كار تيمي پزشكان متخصص در تشخيص و درمان سرطان يادآور شد: از آنجا كه درمان سرطان نيازمند همكاري متخصصان رشته‌هاي مختلف راديوتراپي - انكولوژي، جراحي، آسيب شناسي و ... است، يكي از محورهاي ششمين همايش سالانه انجمن سرطان را «كارگروهي در تشخيص و درمان سرطان» تشكيل مي‌دهد.

دكتر فضلعلي زاده همچنين از نقش اقتصاد و اخلاق در سرطان و راديولوژي و سرطان (تشخيص و مداخله) به عنوان ديگر مباحث اين همايش نام برد.

به گفته وي اين همايش كه از سوي انجمن سرطان ايران برپا مي شود با همكاري استادان مدعو خارج از كشور، مراكز تحقيقات سرطان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران و شهيد بهشتي برگزار مي‌شود.

هشتمين دوره مسابقه برنامه نويسي دانشجويي ايران برگزار مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:37 AM PST

هشتمين دوره مسابقات اينترنتي برنامه نويسي دانشجويي ايران روز جمعه 28 آبان ماه جاري با شركت حدود 200 تيم سه نفره از 50 دانشگاه سراسر كشور برگزار مي‌شود.

دكتر محمد قدسي ــ عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف و سرپرست برگزاري مسابقات منطقه‌يي برنامه‌نويسي دانشجويي ACM در ايران ــ با اعلام اين مطلب به خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: در اين مسابقات كه به روال سال‌هاي گذشته به ميزباني دانشكده مهندسي كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي شود 9 مساله به شركت‌كنندگان ارائه مي شود و تيم‌ها پنج ساعت فرصت دارند كه مسائل را حل و از طريق اينترنت به سيستم داوري خودكار مسابقه ارسال و بلافاصله از درستي يا غلط بودن راه حل خود مطلع شوند.

وي خاطرنشان كرد: هدف از برگزاري اين مسابقه آزمايشي كمك به دانشگاه‌هاي مختلف براي انتخاب تيم‌هاي برترشان براي شركت در دوازدهمين دوره مسابقات منطقه‌يي برنامه‌نويسي دانشجويي ACM در منطقه غرب آسياست كه 10 و 12 آذر ماه به ميزباني دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.

سرپرست مسابقات منطقه‌يي برنامه نويسي دانشجويي (ACM) در ايران تصريح كرد: دو يا سه تيم برتر مسابقات منطقه‌يي به سي و پنجمين دوره مسابقات جهاني برنامه‌نويسي دانشجويي كه سال ميلادي آينده در مصر برگزار مي‌شود، اعزام خواهند شد.

وي خاطرنشان كرد: 100 تيم راه يافته به مرحله نهايي اين مسابقات كه به «المپيك برنامه‌نويسان» موسوم است از بين 20 هزار تيم دانشجويي از هزار و 800 دانشگاه از 90 كشور دنيا كه در طول چهار ماه در مرحله مقدماتي(منطقه‌يي) مسابقات در مناطق مختلف جهان رقابت كرده اند انتخاب خواهند شد.

قدسي خاطرنشان كرد: مسابقات بين‌المللي برنامه‌نويسي دانشجويي از سال 1976 به همت انجمن بين‌المللي ماشين‌هاي محاسباتي (ACM) پايه گذاري شده و با هدف رقابت و تشويق توانايي «حل مساله» بين دانشجويان رشته كامپيوتر و فراهم كردن زمينه شكوفايي استعدادهاي آنان و ترغيب كارگروهي در توليد نرم‌افزار با استقبال فزاينده دانشجويان جهان هر ساله برگزار مي‌شود.

پارك علم و فناوري و شركت گاز استان يزد تفاهم‌نامه همكاري امضا كردند

Posted: 17 Nov 2010 08:36 AM PST

در جلسه‌اي با حضور روسا و معاونين پارك علم وفناوري يزد و شركت گاز استان يزد تفاهم‌نامه توسعه همكاري‌ها به امضاي طرفين رسيد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه يزد، مهندس پيله ور، مديرعامل شركت گاز استان يزد در اين جلسه با اشاره به علاقه‌مندي‌ها و توانمندي‌هاي گسترده يزد و شركت گاز استان يزد، توسعه همكاري‌ها در حوزه‌هايي همچون انرژي نو، فناوري‌هاي انتقال و توزيع گاز، مديريت و اصلاح الگوي مصرف را خواستار شد.

وي اظهار داشت: شركت گاز استان يزد مي‌تواند توانمندي‌هاي موجود در موسسات دانش بنياد و مراكز رشد فناوري پارك علم و فناوري يزد را به بدنه عظيم صنعت نفت كشور متصل ساخته و از اين طريق عوايد سرشاري را متوجه شركت‌هاي دانش بنياد مجموعه مديريت استان كند.

دكتر ياراحمدي، رييس پارك علم و فناوري يزد به تشريح توانمندي‌هاي موسسات و سياست‌هاي توسعه‌اي پارك علم و فناوري يزد پرداخت.

وي با استقبال از گسترش حوزه همكاري‌ها به ويژه در بحث راهبردي انرژي‌هاي نو و سيستم‌هاي بهينه مصرف انرژي از آمادگي پارك جهت هر نوع مساعدت و مشاركت در اين زمينه خبر داد.

در ادامه اين نشست، تفاهم‌نامه همكاري‌هاي دو جانبه به منظور حمايت مشترك از طرح‌هاي نو و فناوري در حوزه‌هاي مشترك كاري به امضاي طرفين رسيد.

با امضاي اين تفاهم‌نامه، باب جديدي از همكاري‌ها بين اين دو سازمان گشوده شده است كه اميد مي‌رود در آينده نزديك حجم فعاليت‌هاي فناوري به ويژه در حوزه انرژي را افزايش دهد.

همايش ملي «گياهان دارويي» برگزار مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:36 AM PST

مدير مركز خدمات تخصصي گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مازندران گفت: همايش ملي گياهان دارويي با همكاري مراكز تحقيقاتي مرتبط گياهان دارويي دراسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود.

سميه احمدي در گفت‌وگو با سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه مازندران، اظهار داشت: همايش ملي گياهان دارويي با همكاري مراكز تحقيقاتي مرتبط اين حوزه در روزهاي يازدهم، دوازدهم و سيزدهم اسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود.

وي تصريح كرد: بررسي پتانسيل‌هاي موجود در زمينه توليد و توسعه كشت، صادرات، نحوه مصرف داروهاي گياهي و ارايه راهكارهاي مصرف صحيح گياهان دارويي از مهمترين اهداف در برگزاري اين همايش به شمار مي‌رود.

احمدي عنوان كرد: همايش ملي گياهان دارويي با حضور اساتيد و پژوهشگران برتر اين حوزه و با همكاري جهاد دانشگاهي مازندران، دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري، شبكه ملي پژوهش و فناوري گياهان دارويي كشور، پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي كشور، انجمن علمي گياهان دارويي، دانشگاه مازندران و دانشگاه علوم پزشكي بابل برگزار مي‌شود.

مدير مركز خدمات تخصصي گياهان دارويي جهاد دانشگاهي مازندران خاطرنشان كرد: اين همايش در سه محور علوم پايه، علوم پزشكي و علوم كشاورزي و منابع طبيعي برگزار خواهد شد.

احمدي يادآور شد: در روز برگزاري اين همايش ملي، كارگاه‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي مختلف با حضور اساتيد داخلي و خارجي برگزار مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: علاوه بر برگزاري كارگاه‌ها، نمايشگاه توليدات و محصولات گياهان دارويي نيز به منظور معرفي و بازديد شركت كنندگان عرضه خواهد شد.

درصورت استقبال دانشجويان، اين دانشگاه صاحب رصدخانه مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:35 AM PST

معاون فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه گفت: درصورت استقبال دانشجويان، اين دانشگاه صاحب رصدخانه مي‌شود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه با برگزاري نشستي پيرامون نجوم که در محل سالن اجتماعات بيمارستان آيت‌الله طالقاني برگزار شد، جمع کثيري از دانشجويان را با گوشه‌هاي اعجاب انگيزي از آسمان و کرامت موجود در آن آشنا کرد.

در اين نشست که تحت عنوان "گاهي به آسمان نگاه کن " برگزار شد، دکتر خداياري رييس انجمن نجوم کرمانشاه با نمايش تصاوير جذاب و مطالب حيرت آوري پيرامون فضا و نجوم، ديدگاه باشکوهي را براي دانشجويان فراهم آورد.

همچنين دکتر حميدرضا اختري معاون فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه، اظهار داشت: اگر دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي استقبال کنند، مي‌توانيم دانشگاه را صاحب رصدخانه کنيم.

عصاره گياه خوشاريزه در کاهش دردهاي قاعدگي موثر است

Posted: 17 Nov 2010 08:34 AM PST

عصاره گياه خوشاريزه در کاهش طول درمان دردهاي قاعدگي (ديسمنوره) موثر است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، منطقه علوم پزشکي تهران، دکتر معصومه دل آرام، استاديار گروه مامايي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد پژوهشي را با هدف «تعيين تاثير عصاره گياه خوشاريزه بر ديسمنوره اوليه» انجام داده است.

در اين پژوهش مي‌خوانيم: قاعدگي دردناك تقريباً در 5 درصد از زنان داراي قاعدگي‎هاي منظم ديده مي‎شود. در اين راستا روش‎هاي درماني متفاوتي مطرح شده و مسلماً انتخاب داروهايي با عوارض جانبي كمتر ترجيح داده مي‎شود.

طي اين مطالعه كارآزمايي باليني يك سو كور، 60 نفر از دانشجويان داراي ديسمنوره اوليه در دانشگاه علوم پزشكي شهركرد مورد بررسي قرار گرفتند. دانشجويان به طور تصادفي به دو گروه 30 نفره دريافت كننده عصاره خوشاريزه و دارونما تقسيم شدند. براي گردآوري اطلاعات از ابزار سنجش شدت درد استفاده شد. در پايان ماه اول و دوم پس از درمان، شدت درد دو گروه تعيين و با شرايط قبل از مداخله مقايسه شد. در نهايت داده‌ها با استفاده از آزمون‎هاي تي ، كا اسكوئر و من ويتني مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

ميانگين شدت ديسمنوره در مدت 2 ماه قبل از تجويز دارو در دو گروه با يكديگر اختلاف معني داري نداشتند ولي پس از تجويز دارو، اين ميانگين در گروه مداخله کمتر از گروه بدون مداخله بود كه بين دو گروه اختلاف معني داري مشاهده شد.

نتايج اين مطالعه حاکي از آن است که عصاره گياه خوشاريزه و دارونما توانستند طي درمان، شدت ديسمنوره را كاهش دهند و تاثير خوشاريزه بسيار بيشتر از دارونما بود. بنابراين استفاده از عصاره خوشاريزه در درمان ديسمنوره پيشنهاد مي‎شود.

خلاصه اين پژوهش در فصلنامه دانشگاه علوم پزشکي اراک به چاپ رسيده است.

پژوهشكده‌ها بر كيفيت طرح متمركز شوند

Posted: 17 Nov 2010 08:33 AM PST

رييس پژوهشكده نانوتكنولوژي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: با حمايت ويژه رياست جمهوري توانستيم جزو كشورهاي مطرح در زمينه نانوتكنولوژي باشيم و اكنون بايد پا را فراتر بگذاريم و از مرحله توليد علم به توليد ثروت برسيم.

دكتر امين بهزادمهر در گفت‌وگو با سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه سيستان و بلوچستان، افزود: اين مهم به خاطر تحولي كه در ساختار مولكولي هر محصولي مي‌تواند دخالت كرده و آن را به سمت دلخواه پيش ببرد، مورد استقبال كشورهاست و كشورهاي صنعتي سرمايه‌گذاري زيادي در اين زمينه انجام داده‌اند.

وي ادامه داد: توليد اين محصولات مي‌تواند موجب صرفه‌جويي در هزينه و ايجاد ارزش افزوده در كشور شود.

بهزادمهر اضافه كرد: كاربرد اين علم در توليد مصارف بخش‌هاي مختلف صنعتي و پزشكي بسيار زياد است و مي‌توانيم يافته‌هاي علمي را به نقطه صنعتي برسانيم.

وي گفت: با برنامه‌هاي انجام شده و نيروي انساني جوان و كارآمد توانستيم اين علم را به مرحله‌اي برسانيم كه حرفي جديد براي گفتن داشته باشيم.

رييس پژوهشكده نانوتكنولوژي دانشگاه سيستان و بلوچستان افزود: اين اولين تجربه موفقي بود كه انجام شد، اما متاسفانه با وجود توليدات و يافته‌هاي علمي در اين زمينه از لحاظ صنعتي كردن اين علوم نسبت به بسياري از كشورها عقب هستيم.

بهزادمهر اظهار كرد: اگر سرعت توليد علم به ثروت در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته‌تر را با كشورمان مقايسه كنيم، اين روند توليد علم به ثروت، خيلي بيشتر از روند كشور ماست.

وي بيان كرد: بايد بپذيريم كه تاكنون تجربه‌اي در اين زمينه نداشته‌ايم، ولي اكنون مي‌توانيم اين توليد علم را به ثروت تبديل كنيم.

بهزادمهر اضافه كرد: در كشور ما به كاربردي كردن يافته‌هاي علمي كمتر پرداخته شده است و مي‌طلبد تا اين فاصله را كم كنيم و بيشتر تاكيدمان بر روي توليد ثروت باشد.

دانشيار دانشگاه سيستان و بلوچستان در ادامه گفت: در پژوهشكده‌ها تلاش مي‌شود تا با استفاده از روش‌هاي مختلف طرح را تا مرحله نيمه صنعتي برسانيم و لازم است در اين زمينه با مديران صنعتي نيز تبادل نظر داشته باشيم تا در مورد كاربردي شدن طرح به اطمينان دست يابيم.

بهزادمهر خاطرنشان كرد: لازم است در پژوهشكده‌هاي نانو كه تاكنون كميت مدنظر بوده، بيشتر روي كيفيت طرح توجه شود و از نيروي انساني توانمندي كه در اختيار داريم، استفاده بهينه كنيم.

هزينه‌هاي مستقيم ديابت شامل ‌‌٢/٥ تا ‌‌١٥ درصد كل بودجه بهداشتي است

Posted: 17 Nov 2010 08:33 AM PST

كارشناس بيماريهاي غدد و متابوليك وزارت بهداشت گفت: هزينه‌هاي مستقيم بيماري ديابت، از2/5 تا 15 درصد كل بودجه بهداشتي را شامل مي‌شود.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر عليرضا مهدوي در اين زمينه اظهاركرد: بيماري ديابت علاوه برهزينه‌هاي مالي كه براي خود بيمار و خانواده‌هايشان دارد هزينه‌هاي نامحسوسي همچون درد، اضطراب، ‌ناراحتي، ‌سردرد و عمدتاً كاهش كيفيت زندگي را برايشان در پي خواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه افراد بيمار،‌ هزينه‌هاي غيرمستقيمي را هم پرداخت مي‌كنند، افزود: كيفيت انجام فعاليت‌هاي شغلي روزمره افراد ‌با ابتلا‌ به ديابت كاهش مي‌يابد و حتي تعدادي از آنها توانايي كاركردن را ازدست مي‌دهند. غيبت از كار،‌ ناتواني و زمين‌گيري، ‌بازنشستگي پيش از موعد و يا مرگ زود هنگام از جمله عوارض اين بيماري است.

مهدوي خاطرنشان كرد: اقدام‌هاي پيشگيري كننده‌اي همچون تصحيح رژيم غذايي و انجام فعاليت‌هاي جسماني روزانه نه تنها در پيشگيري و كنترل ديابت مؤثر هستند بلكه موجب كاهش چاقي، ‌بيماريهاي قلبي- عروقي و حتي در مواردي سرطان‌ها مي‌شوند.

بنا براعلام وبدا به گفته وي، غربالگري و بيماريابي و درمان به موقع بيماري ديابت نقش زيادي در كاهش هزينه دارد و هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم را به طور چشمگيري كاهش مي‌دهد.

واگذاري تعرفه‌گذاري به وزارت بهداشت منجر به كاهش زيرميزي مي‌شود

Posted: 17 Nov 2010 08:32 AM PST

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: برعكس اظهارنظرهايي مبني بر تشديد پديده زيرميزي، با واگذاري امر تعرفه‌گذاري به وزارت بهداشت، معقتدم اين كار كاهش زيرميزي را در پي دارد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسن امامي رضوي با بيان اين مطلب گفت: بحث دريافت اضافه بر تعرفه (پديده زيرميزي) عوامل مختلفي دارد كه يكي از آنها درآمد كم پزشكان است، ولي دليل عمده اين پديده قانون‌گريزي است.

وي افزود: من معتقدم برعكس آنچه در اعتراضات مي‌شنويم، واگذاري تعرفه‌گذاري به وزارت بهداشت چون منجر به تشديد كنترل و نظارت‌ها مي‌شود در روند برچيده شدن پديده زيرميزي مؤثرتر است.

بنا براعلام وب‌دا، امامي رضوي در ادامه با اشاره به قانون مصوب اخير مجلس درخصوص تفكيك پزشكان خصوصي و دولتي، اظهاركرد: اين قانون نيز به اجراي طرح حذف زيرميزي كمك مي‌كند، زيرا با اين تفكيك تعرفه‌ها منطبق با قيمت تمام شده خدمات شده و ديگر بهانه‌اي براي دريافت غيرقانوني پزشكان وجود نخواهد داشت.

بيش از ‌٢/٥ ميليون مورد بازديد از مراكز عرضه كالا به شهروندان

Posted: 17 Nov 2010 08:31 AM PST

طي سال گذشته با اجراي طرح‌هاي تشديد نظارت بهداشت بسيج سلامت نوروزي بيش از 2/5 ميليون بازديد از اماكن و مراكز عرضه كالا به شهروندان در سراسر كشور انجام شد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: يك ميليون و 961 هزار و496 مورد از اين بازديدها مربوط به طرح تشديد نظارت و بازرسي‌هاي بهداشتي در ساعات غير اداري و روزهاي تعطيل سال 88 و 559 هزار و 577 مورد نيز مربوط به طرح بسيج سلامت نوروزي بود كه از تاريخ اول اسفند 88 تا 15 فروردين 89 اجرا شد.

بر اساس گزارش وب‌دا، سال گذشته در مجموع دو ميليون و 521 هزار و 73 مورد بازديد از اماكن و مراكز عرضه كالا به شهروندان توسط مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت انجام شده است.

بيماري راشيتيسم دوباره در انگليس قد علم كرده است

Posted: 17 Nov 2010 08:31 AM PST

بيماري راشيتيسم يا نرمي استخوان كه يك بيماري مربوط به قرن هفدهم است، پس از80 سال دوباره در انگليس سر برآورده و پزشكان ادعا ‌كرده‌اند كه بازگشت اين بيماري نتيجه الگوي زندگي مدرن است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين بيماري ناشي از كاهش شديد ويتامين D در بدن است.

پزشكان انگليسي مي‌گويند: به نظر مي‌رسد كه استفاده زياد و افراطي از كرم‌هاي ضد آفتاب، بازي كردن مداوم كودكان با رايانه‌ و تماشاي تلويزيون به جاي قرار گرفتن در فضاي آزاد و نيز رژيم غذايي نامناسب، عوامل اصلي ظهور مجدد بيماري راشيتيسم هستند.

به گزارش روزنامه‌ تلگراف چاپ لندن، اين پزشكان تاكيد كردند: در حال حاضر كودكان در هر طبقه اجتماعي و از تمام اقشار جامعه ممكن است به اين بيماري مبتلا شوند و اين بار بيماري راشيتيسم فقط به خانواده‌هاي فقير و بي‌بضاعت محدود نمي‌شود.

بر اساس اين گزارش، نيكلاس كلارك ـ پروفسور جراحي ارتوپدي اطفال در دانشگاه سوتامپتون و دستيارش دكتر جوستين ديوس اخيرا روي 200 كودك مبتلا به مشكلات استخواني مطالعه كرده و به اين نتايج دست يافته‌اند.

كلارك تاكيد كرد: بسياري از اين كودكان دچار كمبود شديد ويتامين D بودند و نياز به درمان داشتند. وجود اين ويتامين براي جذب كلسيم ضروري است كه حاصل آن تقويت استخوان‌ها و دندان‌ها است.

وزارت بهداشت براي اعزام گروه متخصص كمكي به هائيتي اعلام آمادگي كرد

Posted: 17 Nov 2010 08:30 AM PST

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي كشورمان در پي شيوع گسترده وبا در هائيتي براي اعزام گروه متخصص كمكي به اين كشور اعلام آمادگي كرد.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسن امامي رضوي با اعلام اين خبر گفت: وزارت بهداشت ايران در زمينه بيماريهاي همه‌گير در همه كشورها آماده اعزام گروه كمكي است و اين آمادگي را به سازمانهاي بين‌المللي نيز اعلام كرده است.

بر اساس اعلام وب‌دا، وي در خصوص شيوع بيماري وبا در هائيتي و اعزام گروه به اين كشور نيز اظهاركرد: در اين خصوص با WHO نامه نگاري كرده و آمادگي داريم هر زمان كه سازمان جهاني بهداشت صلاح بداند گروهي از متخصصان خود را براي كمك به مهار اين بيماري به هائيتي اعزام كنيم.

يك روانپزشك: جدول و شطرنج از آلزايمر پيشگيري مي‌كند

Posted: 17 Nov 2010 08:30 AM PST

يك روانپزشك در يزد گفت: بروز آلزايمر بيشتر به صورت اختلال در حافظه كوتاه مدت است و معمولا در 50 تا 60 سالگي شروع مي‌شود و به تدريج كه پيشرفت مي‌كند، از نظر رواني و رفتاري و انجام عملكردهاي پيچيده تخريب مي شود.

دكتر قاسم دستجردي در گفت‌وگو با خبرنگاربهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه يزد، بيان كرد: با افزايش سن همه ارگانهاي بدن به مرور زمان دچار افت عملكرد مي‌شوند و به طبع همان طور كه پوست، قلب و دستگاه تنفس دچار افت مي‌شود، مغز هم از اين قائده مستثني نيست.

وي اضافه كرد:‌ افت عملكرد مغز و افزايش سن يك امر اجتناب ناپذير است؛ اما با انجام يك سري اقدامات، مسير آن را مي‌توان كندتر كرد، چرا كه نمي‌توانيم به طور كامل از بيماري كه شروع شده جلوگيري كنيم ولي با استفاده از داروها و اقدامات ديگر مي توان از بروز اين اختلال جلوگيري و مغز و ذهن را فعال و پوياتر نگه داريم.

دستجردي، داشتن تغذيه مناسب مثل مصرف سبزيجات و ميوه جات كه داراي آنتي اكسيدان هستند به خصوص اسفناج، كلم بروكلي، كاهو، توت فرنگي و‌ انگور در سنين جواني را در جلوگيري از افت عملكرد مغز بسيار موثر دانست.

وي همچنين افزود: مصرف ماهي،‌ ويتامين‌ها به خصوص ويتامين E ، مصرف مناسب چاي و قهوه كمك زيادي به جلوگيري از اين بيماري مي‌كند.

اين روانپزشك خاطرنشان كرد: همچنين ورزش ذهن و تمريناتي كه به افزايش تمركز كمك مي‌كند مانند حل جدول، بازي شطرنج، حل معما، يادآوري يك خاطره از سالهاي گذشته از بروز اين بيماري جلوگيري مي‌كند.

وي يادآور شد: تحقيقات ثابت كرده است كه در افرادي كه زمينه ژنتيك براي ابتلا به بيماري آلزايمر دارند، مصرف سيگار اين موضوع را تشديد مي‌كند، بنابراين عدم مصرف سيگار و ديگر مواد مخدر ‌مي‌ تواند از بوجود آمدن اين بيماري پيشگيري كند.

هزينه فرآوري يك كيسه خون بيش از 600 هزار ريال است

Posted: 17 Nov 2010 08:29 AM PST

معاون فني وكنترل كيفي سازمان انتقال خون با اشاره به اينكه ميزان استقبال جامعه پزشكي از كيسه‌هاي خون اطفال مطلوب نيست، افزود: در اين زمينه بايد اطلاع رساني بيشتري انجام و تلاش شود تا ضمن آگاه کردن هرچه بيشتر پزشکان و متخصصان اطفال از مزاياي مصرف اين کيسه‌ها، نسبت به بهره برداري از آنها نيز متعهدشان کرد.

دكتر صديقه اميني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، اظهار كرد: با در نظر گرفتن تمامي موارد، هزينه فرآوري يك كيسه خون بيش از600هزار ريال برآورد مي‌شود. اين هزينه شامل مواد مصرفي، تجهيزات، فرآيند توليد، فرآيند تضمين و کنترل کيفيت و آموزش مي‌شود.

وي يادآور شد: تقريبا سي و شش سال از زماني که با تأسيس سازمان انتقال خون ايران بطري‌هاي شيشه‌اي جاي خود را به كيسه‌هاي خون فعلي دادند، مي‌گذرد. اين كيسه‌ها امروزه با امتيازات و ويژگي‌هاي متفاوت تهيه مي‌شوند. از كيسه‌هاي خون معمولي گرفته تا كيسه‌هاي فيلتردار و كيسه‌هاي ويژه كودكان كه تمامي آنها بر اساس اين دغدغه كه از منابع خوني بايد به بهترين شكل بهره‌برداري كرد، طراحي و توليد مي‌شوند.

معاون فني وكنترل كيفي سازمان انتقال خون افزود: کيسه‌هاي مورد استفاده در سازمان انتقال خون ايران شامل کيسه‌هاي توليد داخل و خارج از کشور بوده و کيسه‌هاي توليد خارج از کشورهاي مختلفي تهيه مي‌شود.

وي با بيان اينكه قيمت کيسه‌ها به عوامل متعددي چون نوع کيسه، تعداد کيسه‌هاي جانبي، وجود فيلتر جهت کاهش ل...يت و ... بستگي دارد، گفت: بر اساس اين ويژگي‌ها قيمت‌ كيسه خون متفاوت است اما به طور متوسط حدود 270 هزار ريال برآورد مي‌شود.

اميني گفت: به غير از کيسه خون معمولي در سازمان انتقال خون ايران از کيسه خون ويژه اطفال و همچنين کيسه‌هاي خون داراي فيلتر جهت کاهش ل...يت قبل از ذخيره سازي نيز استفاده مي‌شود.

وي افزود: در كيسه‌هاي خون ويژه اطفال هر واحد خون به چند قسمت تقسيم و در هر بار نياز کودک به ويژه اگر به تزريق مکرر خون در فواصل زماني کوتاه نياز داشته باشد، استفاده مي‌شود. اغلب اين کيسه‌ها در دنيا جهت نوزادان نارس و اطفال کمتر از ده کيلوگرم که نياز به خون دارند استفاده مي‌شود. کيسه‌هاي فيلتردار نيز جهت کاهش ل...يت قبل از ذخيره سازي به کار مي‌روند. اين کيسه‌ها گلبول‌هاي سفيد خون را به ميزان قابل توجهي کاهش داده و در بيماراني که تزريق خون مکرر دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

معاون فني و كنترل كيفي سازمان انتقال خون يادآور شد: استفاده از کيسه‌هاي خون اطفال قطعاً با بهينه سازي در مصرف خون همراه است. هرچند هدف اصلي استفاده از اين کيسه‌ها اين است که قرار گرفتن در معرض خون دريافتي از چندين اهداء کننده در اين گروه از بيماران کاهش يابد.

ايران در دهه‌هاي آينده شاهد سونامي سرطان خواهد بود

Posted: 17 Nov 2010 08:28 AM PST

يك عضو فرهنگستان علوم پزشکي ايران گفت: تعداد مبتلايان به سرطان در برخي نقاط جهان از جمله ايران به طور روز افزوني گسترش پيدا كرده است و در دهه‌هاي آينده شاهد گسترش و افزايش موارد سرطان در ايران به صورت انفجاري و مانند يك سونامي هستيم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا، دكتر منوچهر دوايي ـ فوق تخصص اطفال در دوازدهمين همايش سالانه آسيب شناسي و ششمين همايش انجمن سرطان اظهاركرد: پيشگيري از سرطان در سطح 1 و 2 لازم است و رفع عوامل ريسك زا و توجه بيشتر به سياست‌هاي كلان تغذيه‌اي و رفتاري باعث مي‌شود تا بار سنگين سرطان را در كشور كمتر كنيم.

اين فوق تخصص اطفال با اشاره به پيشگيري سطح 2 ادامه داد: غربالگري، تشخيص و درمان زودرس سرطان مي‌تواند باعث صرفه‌جويي در عواملي مانند هزينه‌ها شود و اميدواريم سطوح مختلف مديريتي جامعه مانند وزارت بهداشت، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و خانواده‌ها به پيشگيري توجه بيشتري كنند.

در ادامه اين مراسم دكتر سعادت ميرصدرايي ـ استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: در سال جاري لغو اختيارات سازمان نظام پزشكي درباره تعيين تعرفه‌ها را شاهد بوده‌ايم و با وجود همه‌ وعده‌هاي داده شده اين موضوع در مجلس به تصويب رسيد .اين در حاليست كه مشكل از سازمان مسوول تعرفه‌گذاري نيست؛ بلكه از عواملي مانند كافي نبودن سرانه درمان و سهم بيمه‌ها از هزينه‌هاي درمان نشأت مي‌گيرد.

تبليغات ماهواره‌اي جوان سازي صورت و كوچك كننده بيني مبناي علمي ندارد

Posted: 17 Nov 2010 07:03 AM PST


رييس دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت نسبت به تبليغات ماهواره‌اي در مورد كرم‌هاي جوان كننده صورت و دستگاه‌هاي كوچك كننده بيني هشدار داد و گفت: اين تبليغات مبناي علمي ندارد و متاسفانه در برخي از مواقع عوارض جدي بر جاي مي‌گذارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محسن نراقي در حاشيه دومين كنگره خاورميانه‌اي رانيولوژي جراحي پلاستيك صورت، گفت: تبليغات ماهواره‌اي جوان سازي صورت و كوچك كننده بيني گمراه كننده است و سبب فريب مردم مي‌شود، اين تبليغات جنبه علمي ندارد و مردم بايد نسبت به استفاده آنها هوشيار باشند، هيچ كرم يا قرصي نمي‌تواند در جوان سازي صورت كار روش‌هاي علمي را انجام دهد.

وي ادامه داد: در جوان سازي صورت علاوه بر مباحث جراحي، مباحث غير جراحي مانند تزريق بوتاكس، سيلر و لايه برداري سطحي مطرح است، بنابراين هيچ كرمي نمي‌تواند كارهاي اين موارد را انجام دهد، اما كرم‌هاي ضد آفتاب مي‌توانند در پيشگيري از پيري پوست موثر باشند، متاسفانه برخي مواقع تبليغات مطرح شده عوارض زيادي بر جاي مي‌گذارند كه لازم است مردم براي استفاده از اين كرم‌ها از منابع علمي تحقيق كنند.

رييس دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت با اشاره به جايگاه ايران در جراحي پلاستيك و زيبايي ، گفت: ايران از اين نظر در جايگاه خوبي قرار دارد، اما لازم است تجربيات در اين زمينه به روز شود و فاصله علمي با مراكز معتبر دنيا كاسته شود.

وي با بيان اينكه در دومين كنگره خاورميانه‌اي مباحث مربوط به راينولوژي، جراحي پلاستيك بيني و جراحي‌هاي پلاستيك صورت مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، ادامه داد: در اين كنگره تمام مشكلات مربوط به بيني اعم از مسايل تنفسي ، مشكلات سينوس‌ها و غيره مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد، همچنين در اين كنگره جديدترين روش‌هاي آندوسكوپيك بيني، سينوس و قاعده جمجمه مطرح مي‌شود.

نراقي افزود: پيش از اين بسياري از ضايعات قاعده جمجمه با روش‌هاي وسيع درمان مي‌شد، اما در جراحي‌هاي آندوسكوپي در درمان اين ضايعات از برش‌هاي بسيار كوچك استفاده مي‌شود و اين جراحي‌ها با عوارض بسيار كمتر و طول درمان بسيار كوتاهتر مطرح هستند كه سبب مي‌شود بيمار درد و رنج كمتري داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به جراحي‌هاي رينو نورو سرجري، افزود: به وسيله اين جراحي‌ها از راه بيني به مغز دسترسي مي يابيم و جراحي‌هاي مغز انجام مي‌شود، اين جراحي ها نيز در اين كنگره مورد بحث و برسي قرار مي‌گيرند، ‌اين جراحي‌ها شايد بيش از10 سال گذشته آغاز شده است، در اين جراحي‌ها از سيستم‌هاي تصويري با هدايت‌ رايانه‌اي استفاده مي‌شود كه باعث پيشرفت درمان تومورها شده و بسيار امن‌تر از روش‌هاي گذشته است، به طوريكه اين جراحي به صورت تيمي و با حضور جراحان مغز و اعصاب انجام مي‌شود.

رييس دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت، افزود: بيماران مبتلا به پركاري تيروئيد دچار بيرون زدگي چشم مي‌شوند كه اين امر ظاهري نامطلوب را براي بيمار به همراه دارد در روش آندوسكوپي از راه بيني مي‌توان چشم‌ها را به داخل كشيد و به اين ترتيب اصلاح بيرون زدگي چشم در بيماران پركاري تيروي انجام شود، همچنين به وسيله اين جراحي‌ها بيماراني كه مجاري اشكي‌شان بسته شده به جاي برش از راه بيني اين مجاري اصلي باز مي‌شوند.

وي جراحي پلاستيك بيني را شايع ترين جراحي‌هاي پلاستيك در ايران عنوان كرد و گفت: لازم است در جراحي‌هاي پلاستيك بيني جراح از تجربه كافي برخوردار باشد، با توجه به اينكه روش‌هاي جراحي پلاستيك بيني در سال‌هاي اخير بسيار تحول يافته است، بايد جراحان و متخصصان اين امر در دوره‌هاي آموزشي شركت كرده و دانش خود را به روز كنند.

به گفته نراقي پيش از اين روش‌هاي جراحي بيني متكي بر برداشتن بافت‌ها بود كه اين امر سبب مي‌شد بيني در دراز مدت دچار تغيير شكل شود، به طوريكه بيني دچار افتادگي و يا فرو رفتگي در دو طرف شود، به اين ترتيب علاوه بر ظاهر مصنوعي مشكلات تنفسي زيادي براي بيمار به وجود مي آمد، اما در روش‌هاي جديد جراحي‌هاي بيني بافت بيني تقويت مي‌شود، به اين ترتيب بافتي از بيني خارج نشده، بلكه با روش‌هاي پيشرفته تغيير شكل در اين بافت‌ها ايجاد مي‌شود.

وي تاكيد كرد: زيبايي بيني به معني كوچك شدن آن نيست، بلكه ايجاد تناسب با قسمت‌هاي ديگر است، در روش‌هاي جديد جراحي‌هاي پلاستيك بيني علاوه بر حفظ بافت‌ها سعي مي‌شود بيني به صورت طبيعي بوده و آثار عمل در آن مشاهده نشود، از سوي ديگر حفظ عملكرد بيني در اين روش‌ها بسيار مورد توجه است.

رييس دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت با اشاره به جراحي‌هاي پلاستيك صورت ادامه داد: در اين كنگره جراحي‌هاي پلاستيك صورت از چند جنبه مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرند، با توجه به افزايش سطح سلامت و بهداشت و همچنين افزايش طول عمر، توجه به زيبايي و جوان‌تر شدن در دنيا بسيار مطرح شده است، به اين ترتيب بحث‌هاي جراحي‌هاي جوان سازي صورت و همچنين تحولات زيادي در روش‌هاي غير جراحي جوان سازي صورت مانند تزريق بوتاكس و سيلر در دنيا و از جمله ايران رايج شده است كه اين روش‌هاي غير جراحي سبب كاهش روش‌هاي جراحي جوان سازي صورت مي‌شود.

وي افزود: برخي تصور مي‌كنند كه روش‌هاي غير جراحي جوان سازي صورت بسيار راحت است و هر فردي مي‌تواند آن را انجام دهد، اين در حالي است كه اين اعمال به تخصص‌هاي علمي مربوط به خود نياز دارند و مراجعه به غير متخصصان مشكلات زيادي را در اين زمينه به دنبال دارد، عوارض يك تزريق نامناسب از عوارض يك جراحي بد بسيار بيشتر است و حتي يك تزريق نامناسب مي‌تواند پوست را بسيار پيرتر از گذشته نشان دهد.

نراقي در ادامه به ترميم ضايعات صورت در تصادفات و همچنين مجروحان جنگي اشاره كرد و گفت: روش‌هاي ترميمي مختلفي به اين منظور وجود دارد، اما در موارد نادر ممكن است روش‌هاي ترميمي موجود پاسخگو نباشد، براي افرادي كه قسمت‌هاي زيادي از صورت خود را از دست داده‌اند، طي پنج سال اخير پيوند صورت مطرح شده است و پيوند صورت به تعداد محدودي در دنيا انجام شده است كه مي‌تواند زندگي افراد را تغيير دهد، البته اين اعمال مشكلات و محدوديت‌هاي خاص خود را دارند، چرا كه اين اعمال كار تيمي هستند و گاهي براي انجام آن بايد 12 متخصص فعال باشند، در حال حاضر پيوند صورت در چهار كشور جهان مطرح است.

وي گفت: در ايران براي انجام پيوند صورت از نظر توانايي جراحان امكان آن وجود دارد كه به عنوان قطب پيوند جراحي هاي صورت در منطقه مطرح شود، اما به اين منظور بايد شرايط فراهم باشد و اين امر نيازمند كارگروهي و برنامه‌ريزي‌ دقيق است، امكانات سخت افزاري و نرم افزاري اين امر در حال حاضر فراهم است، اما مهمترين مانع مربوط به سيستم‌ كار گروهي در اين اعمال است، چرا كه ايرانيان كمتر عادت به انجام كارها به صورت تيمي دارند و اين گونه اعمال حمايت نهادهاي مختلف را مي‌طلبد.

رييس دومين كنگره خاورميانه‌اي راينولوژي و جراحي پلاستيك صورت با اشاره به حضور برجسته‌ترين افراد در زمينه جراحي‌هاي پلاستيك بيني و صورت در اين كنگره، گفت: در كنگره گذشته كه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد، يك‌هزار و500 نفر از 26 كشور جهان شركت كردند.

به گزارش ايسنا، در اين كنگره تنديس و لوح پروفسور فضل اله رضا به سه پيشكسوت گوش، حلق و بيني به ترتيب دكتر محمد حسين عابدي، دكتر هوشنگ بديعي و دكتر محمود اويسي اهداء شد.

ايران جزو كشورهاي پيشرو منطقه در زمينه پيوند اعضا است

Posted: 17 Nov 2010 07:00 AM PST

رييس اداره پيوند و بيماري‌هاي خاص وزارت بهداشت با بيان اينكه ايران جزو كشورهاي پيشرو در مناطق خاورميانه و امرو(مديترانه شرقي) در زمينه پيوند اعضا بويژه پيوند كليه است، گفت: به طوري كه سالانه حدود 2 هزار پيوند كليه در سطح كشور انجام مي‌شود.

دكتر محمد عقيقي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، همزمان با هفته حمايت از بيماران كليوي (23 تا 30 آبان ماه) گفت: هدف ما انجام نيمي از اعمال پيوند كليه از جسد و بيماران مرگ مغزي است. اين در حاليست كه در سال 88 ، حدود 25 درصد از موارد پيوند كليه از بيماران مرگ مغزي صورت گرفت.

وي درباره وضعيت پيوند اعضا در ايران اظهار كرد: در زمينه پيوند عضو از جسد به بيماران به نقطه ايده‌آل نرسيده‌ايم اما در تلاش براي تحقق اهداف تعيين شده هستيم.

عقيقي درباره همكاريهاي بين بخشي بين اداره پيوند و بيماريهاي خاص و معاونت غذا و دارو براي رفع مشكلات دارويي بيماران پيوندي گفت: يكي از مهمترين اركان پيوند، دارو درماني بعد از عمل جراحي است، بنابراين با توجه به تعامل نزديك اين اداره با معاونت دارو، داروهاي جديد را به آنان معرفي و به نوعي تامين داروها براي بيماران پيوندي بوده است.

وي با اشاره به داروهاي مورد نياز براي پيوند كليه اظهاركرد: اين داروها تقريبا در حال حاضردر دسترس است. بنابراين از اين جهت مشكلي وجود ندارد چرا كه اين داروها حمايت يارانه‌اي مي‌شود و برخي داروهاي پيوند كليه نيز زير پوشش بيمه قرار دارند.

وي افزود: قيمت برخي از داروهاي خاص به حدي بالاست كه حتي در صورت حمايت يارانه‌اي از آنها اگر بيمار زير پوشش بيمه نباشد، نمي‌تواند از آن‌ها استفاده كند. در اين جهت تهيه برخي داروهاي خاص مانند داروهاي ضد قارچ - كه در بيشتر مواقع براي پيوند ريه استفاده مي‌شود- دغدغه بيماران است.

رييس اداره پيوند و بيماري‌هاي خاص وزارت بهداشت در ادامه گفت: پيشنهاداتي را براي تامين اين داروها به معاونت غذا و دارو داده‌ايم، ولي منابع مالي آنان محدود است علاوه بر آن برخي از داروهاي مهم هنوز يارانه دريافت نمي‌كنند و متاسفانه زير پوشش بيمه هم قرار ندارند. در اين شرايط مشكلاتي براي اين بيماران به وجود مي‌آيد.

عقيقي در پايان اظهار كرد: روشهايي براي حمايت از بيماران براي استفاده از اين داروها از سوي نهادهايي چون دانشگاه‌هاي علوم پزشكي يا برخي رديف‌هاي حمايتي رياست جمهوري وجود دارد. دراين شرايط برخي از بيماران به صورت موردي حمايت مي‌شوند اما اين وضعيت ايده‌آل نيست بلكه تحت پوشش قرار گرفتن داروهاي مهم بيماران پيوندي بايد نهادينه و سازمان يافته شود.

حدود60 درصد دانشگاه‌هاي دنيا درزمينه طب سنتي فعاليت مي‌کنند

Posted: 17 Nov 2010 06:59 AM PST

مدير موسسه تحقيقات حجامت ايران گفت: حدود60 درصد دانشگاه‌هاي داراي درجه يک تا100 دنيا در زمينه‌هاي مختلف طب سنتي فعاليت مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه لرستان، دکتر خيرانديش در همايش طب سازگار با ساختار وجودي انسان با بيان اين مطلب افزود: بذر دوباره طب سنتي پس از يکصد سال نيازمند تلاش بيشتري است.

رييس دانشكده طب سنتي شعبه ارمنستان در ايران تصريح کرد: دانشکده طب سنتي در دانشگاه تهران احداث شده که اولين فارغ التحصيلان اين رشته حدود 21 نفر هستند.

دکتر خيرانديش اذعان داشت: انسانها به پنج دسته معتدل، دمقي، صفراوي، بلغمي و سوداي تقسيم مي شوند که براي هر کدام ويژگي‌هاي رفتاري، استعدادهاي پذيرش بيماري، توانايي فکري و شخصيتي تعريف شده است.

امكان درمان همزمان آب مرواريد و آستيگماتيسم چشم

Posted: 17 Nov 2010 06:59 AM PST

يك فوق تخصص پيوند قرنيه گفت: با ورود امكانات، تجهيزات و شيوه‌هاي نوين جراحي، امكان درمان آب مرواريد و اصلاح عيوب انكساري مانند نزديك بيني، دوربيني و حتي آستيگماتيسم به طور هم زمان فراهم شده است.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر حسين محمد ربيع با بيان اينكه پيشتر در درمان آب مرواريد فقط كدورت عدسي چشم برطرف مي‌شد، اظهاركرد: اما امروزه با استفاده از تكنيك‌هاي نوين، آب مرواريد درمان و عدسي مصنوعي از جنس آكريليك يا سيليكون هيدروفوب (آب گريز) متناسب با نياز بينايي بيمار داخل چشم وي كار گذاشته مي‌شود.

وي درباره عمل فيكو نيز توضيح داد: فيكو روشي براي درمان جراحي آب مرواريد (كاتاراكت) با استفاده از امواج اولتراسوند و تيتانيوم است، ابتدا با چاقوي الماسه برش كوچكي در حد 2/2 تا 3 ميلي متر و بدون نياز به بخيه در سطح چشم ايجاد مي‌شود، سپس به وسيله فيكو هسته عدسي چشم امولسيه (پنبه‌اي و كف آلود) شده و با ساكشن (ايجاد فشار منفي و مكش) عدسي از داخل چشم خارج مي‌شود و براي اصلاح عيوب انكساري لنز چندكانونه به جاي عدسي قبلي كار گذاشته مي‌شود.

مسئول كارگاه اصلاح آستيگماتيسم حين عمل جراحي فيكو، در بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي،‌ با بيان اينكه اين شيوه درمان غالبا ممنوعيتي ندارد، ادامه داد: البته در افراد مبتلا به ديابت و گلوكوم (آب سياه) به علت ايجاد التهاب، سلولهاي حاصل از روند التهاب بر روي لنز رسوب و سبب كدورت آن مي‌شوند كه اين عارضه با استفاده از قطره‌هاي استروييدي نظير بتامتازون برطرف مي‌شود.

اين دانشيار دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ضمن بيان اينكه با استفاده از اين روش، فرد بلافاصله پس از عمل فيكو مي‌تواند از بيمارستان مرخص شود، گفت: امروزه با بي حسي موضعي، بيمار درمان و بلافاصله از بيمارستان مرخص مي‌شود.

وي كدورت كپسول خلفي پشت عدسي را از عوارض عمل آب مرواريد در گذشته برشمرد و افزود: البته اين عارضه با ليزر درمان مي‌شد؛ اما در شيوه جديد ميزان بروز اين عارضه نيز به حداقل رسيده است.

ربيع، عفونت را از عوارض نادر اين شيوه درماني عنوان و اظهاركرد: جداشدگي شبكيه، عارضه‌اي است كه غالبا در افراد نزديك بين ايجاد مي‌شود كه افت شديد بينايي پس از عمل از مهمترين نشانه‌هاي آن است كه با تشخيص و درمان به موقع مي‌توان ديد بيمار را بهتر كرد.

وي گفت: چشم شماري از بيماران علاوه بر آب مرواريد ممكن است تا حدود 15 درصد آستيگمات باشد بنابراين پس از درمان جراحي كاتاراكت، آستيگمات مانع ديد كامل بيمار مي‌شود، چنانچه اين اشكال ديد بيش از 0/75 باشد، بيمار پس از عمل جراحي به كاهش ديد دچار مي‌شود.

رييس بخش چشم بيمارستان امام حسين (ع) افزود: براي جلوگيري از بروز اين عارضه مي‌توان از تكنيك‌هاي مختلفي استفاده كرد كه از آن جمله مي‌توان به ايجاد برش وسيعتر بر روي چشم، برش اضافه غير از برش اوليه و يا كارگذاري لنز «توريك» (لنز استوانه‌اي به جاي مدور) اشاره كرد كه هر جراح بسته به ميزان مهارت از يكي از اين سه روش براي اصلاح عيب آستيگمات چشم بيمار استفاده مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، در بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي كه 8 تا 11 آذر ماه در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود، شيوه‌هاي نوين جراحي و روشهاي برتر به صورت عملي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

ايران و چين 30 ميليارد دلار مبادلات تجاري دارند

Posted: 17 Nov 2010 06:56 AM PST

رييس اتاق بازرگاني ايران گفت: بي‌کيفيتي کالاهاي چيني از موضوعات روز رسانه بود، با اعزام 45 خبرنگار ايراني به اكسپو در 6 ماه گذشته اين تبليغات و شايعه‌هاي سوء به حداقل رسيده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه خزر، اسدالله عسگراولادي در جمع خبرنگاران با بيان اين که مبادلات تجاري ايران و چين در سال جاري 30 ميليارد دلار پيش‌بيني مي‌شود که 16.5 ميليارد دلار آن صادرات و 14.5 ميليارد دلار آن واردات است، گفت: صادرات به کشور چين از دو طريق انرژي و نفت خام، صورت مي‌گيرد و در بخش‌هاي غيرنفتي نيز مواد غذايي، خشکبار، فرش و موکت، سنگ‌هاي معدني، سنگ‌هاي ساختماني و برخي از محصولات ثانوي پتروشيمي و همچنين ماشين‌آلات کشاورزي از اهم صادرات ايران به چين است.

وي با اشاره به اينکه علي‌رغم برخورداري فراوان کشور چين از محصولات دريايي، برخي از محصولات دريايي ايران نيز به چين صادر مي‌شود، درباره واردات از اين کشور ادامه داد: مواد اوليه کارخانه‌ها، ماشين‌آلات صنعتي، راهسازي، کشاورزي، قطعات واگن‌هاي راه‌آهن، لوازم يدکي اتومبيل، مصالح بندرسازي، ماشين‌آلات، نفت و گاز، کنتور آب و گاز واردات صورت مي‌گيرد.

عسگراولادي افزود: با کشور چين در رشته‌هاي مختلفي همکاري داريم و برآنيم سرمايه‌گذاري‌هاي مشترکي را تشويق کنيم.

رييس اتاق بازرگاني ايران و چين در پاسخ به خبرنگار ايسنا درباره محبوبيت کم کالاهاي چيني خاطرنشان کرد: کيفيت پايين کالاي چيني در مواردي نظير نساجي، کفش، لوازم برقي و اسباب بازي گزارش مي‌شود، البته کالاهايي که تجار از کشور چين تهيه مي‌کنند مرغوب است و اکثر کالاهاي بي‌کيفيت به صورت غيرمجاز وارد کشور مي‌شود.

وي ادامه داد: بي‌کيفيت و کم‌کيفيت بودن کالاهاي چيني از موضوعات روز رسانه بود، با اعزام 45 خبرنگار ايراني به اکسپو، در 6 ماهه گذشته اين تبليغات و شايعه‌هاي سوء به حداقل رسيده است.

كم‌ترين ميزان مصرف سم در كشور به خوزستان اختصاص يافت

Posted: 17 Nov 2010 06:55 AM PST

مدير ترويج كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به اينكه 30 درصد افراد جامعه را كشاورزان تشكيل مي‌دهند، گفت:‌ سلامت جامعه با پيشرفته بودن هر كشور در ارتباط مستقيم است و در بخش كشاورزي با پنج ميليون بهره‌بردار در كشور، رسيدگي به وضعيت بهداشت و بهداشت حرفه‌يي كشاورزي كار كوچكي نيست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خوزستان، فرامك عزيز كريمي در نخستين گردهمايي تخصصي مديريت جامع حفاظت از محصول و بهداشت حرفه‌يي كشاورزي كه در محل آمفي تئاتر جهاد كشاورزي خوزستان برگزار شد، با بيان اين مطلب اظهار كرد: با رويكرد جديدي كه از سال‌هاي گذشته در زمينه توليد محصول سالم و با هدف توليد محصولات ارگانيك در آينده نزديك شكل گرفته است، اميدواريم بتوانيم در كنار توليد محصول سالم، درجهت بهداشت حرفه‌يي كشاورزان كه باعث سلامت جامعه روستايي مي‌شود، اقدامات خوبي انجام دهيم.

وي با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌اي در سطح كشور بين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و معاونت ترويج و آموزش سازمان تحقيقات وزارت جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: اين تفاهم‌نامه با اهداف دستيابي به نيروي كار سالم در بستر محيط زيست، بهبود شرايط محيط كاري، ارتقاي سطح فكري، بهبود رفتار سالم و بهبود وضعيت بهداشتي خانوار روستايي بين 2 دستگاه منعقد شده است.

مدير ترويج كشاورزي جهاد كشاورزي خوزستان يادآور شد: در استان خوزستان از سال 84 در جهت توليد محصول سالم در قالب سايت‌هاي مدرسه در مزرعه (FFS) اقدامات خوبي انجام شد؛ مدرسه در مزرعه يك كلاس مشاركتي است كه در مزرعه و با حضور كارشناسان ادارات ترويج و كشاورزان پيشرو برگزار مي‌شود و از ابتداي مراحل تهيه زمين و كاشت تا انتها كشاورزان و كارشناسان ادارات ترويج با بازديدهاي مستمرانه محصول و كليه عمليات كاشت، داشت و برداشت و هم‌چنين مبارزه با آفات را پيگيري مي‌كنند.

عزيز كريمي با بيان اينكه كنترل و كاهش مصرف سموم يكي ديگر از اهداف سايت‌هاي مبارزه تلفيقي با آفات (IPM) است، اظهار كرد: مبارزه تلفيقي با آفات مهم‌ترين ويژگي‌ و هدف اين سايت‌ها مي‌باشد. البته در كنار اين، همه مسايل ديگر بصورت مشاركت و پاسخگويي به سوالات كشاورزان مطرح مي‌شود و در IPM از روش‌هاي غير شيميايي براي كنترل آفات استفاده مي‌شود.

وي افزود: در IPM از همه روش‌ها شامل تناوب و كشت مخروط استفاده مي‌شود تا مصرف سم را به حداقل رسانده و كشاورزي به يك كشاورزي سالم تبديل شود. همچنين در زمينه كنترل بيولوژيك هم با اقدامات خوب صورت گرفته، هم اكنون بيش از 20 انستيتوي توليد حشرات مفيد در استان وجود دارد كه از اين حشرات به جاي سم استفاده مي‌شود.

مدير ترويج كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به اينكه اين كار از سال 84 و در شهر شوش آغاز و اكنون تعداد سايت‌ها به 31 سايت افزايش يافته است، ادامه داد: قرار است در همين سايت‌ها از حضور مسوولان بهداشت حرفه‌يي در كنار كشاورزان استفاده شود.

عزيز كريمي خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم فرهنگ بهداشت و سلامت كشاورزان را ارتقاء دهيم، كشاورزان در زمينه كاهش به حداقل رساندن مصرف سموم توجيه شده و مي‌توانيم آمار 30 درصدي سرطان‌هايي را كه با كشاورزي مرتبط مي‌دانند حذف كنيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر در مجموع 142 سايت در زمينه‌هاي دام، توليد محصولات زارعي و باغي در استان وجود دارد، تصريح كرد: خوزستان از استان‌هاي پيشرو در اين زمينه است و هم‌چنين خوزستان كم‌ترين ميزان مصرف سم را در كشور به خود اختصاص داده است.

مدير ترويج كشاورزي سازمان جهاد كشاورزي خوزستان در زمينه ميزان اثربخشي دوره‌هاي مدرسه در مزرعه (FFS) از ابتدا تاكنون خاطرنشان كرد: 82 درصد از بهره‌برداران شركت در اين جلسات را در حل مشكل توليدي و افزايش مهارت و سطح دانش خود مؤثر دانسته‌اند.

عزيز كريمي افزود: سلامتي شرط اول هر كاري است و ما خود را در بخش كشاورزي در قبال توليد محصول سالم براي جامعه موظف مي‌دانيم و بايد پيگير سلامتي و بهداشت حرفه‌يي كشاورزان باشيم.

گزارش صندوق بين‌المللي پول از باثبات شدن اقتصاد ايسلند

Posted: 17 Nov 2010 06:55 AM PST

بر اساس اعلام صندوق بين‌المللي پول (IMF)، اقتصاد ايسلند بيشتر ثبات يافته و تدابير براي پرداخت بدهي‌ها در اين كشور جزيره‌اي لطمه ديده از بحران اقتصادي، حياتي است.

به گزارش ايسنا، سه بانك بزرگ ايسلندي در ماه اكتبر 2008 دچار فروپاشي شدند و اين كشور به كمك براي پرداخت بدهي‌ها نياز دارد كه از سوي IMF پيش برده مي‌شود.

اين صندوق در بيانيه‌اي پس از پايان مذاكرات درباره بازبيني تدابير اقتصادي كه به همراه اين كمك مالي اجرا مي‌شوند، اعلام كرد: روند ثبات اقتصادي پس از بحران ايسلند، در حال ادامه است.

هيات اجرايي IMF كه در واشنگتن مستقر است، در ماه نوامبر 2008 توافق ضمانتي دو ساله 1.4 ميليارد اس دي آر (2.1 ميليارد دلار آمريكا) براي ايسلند را به منظور پشتيباني از برنامه اين كشور براي احياي اعتماد و ثبات‌سازي اقتصادي به عنوان كشوري كه در بحبوحه بحران بانكي است، مورد تاييد قرار داد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! گفت و گوی من و خدا تست آلزایمر دختر فداکار کفر دخترا رو در بیارید! داستان جالب امتحان داماد ها! ( انده خنده! ) تصاویری شگفت انگیز و جالب راز شگفت‌انگیز لبخند مونالیزا فاش شد!! Posted: 31 Jan 2011 11:09 AM PST فرهنگ > تجسمی - محققان با استفاده از اشعه ‌ایکس در مطالعه نقاشی معروف لئوناردو داوینچی موفق شدند از شیوه رنگ‌آمیزی و قرار گرفتن این لایه‌ها در نقاط مختلف چهره مونالیزا سر دربیاورند. به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان موفق به کشف این نکته شده‌اند که داوینچی در نقاشی‌هایش جلوه‌ای به کار می‌برد که به «سفوماتو» یا محوکاری شهرت دارد. آنها به نتیجه رسیده‌اند داوینچی برای خلق این جلوه بصری حدود 40 لایه بسیار نازک رنگی روی نقاشی‌هایش بکار برده و برای این کار از انگشت دستش استفاده کرده است. این لایه‌های نازک رنگدانه‌های هم‌خانواده نوعی سایه دور دهان مونالیزا ا

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 2 Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 1 تارنگار : زيبا ترين كلام ها Parsine.Com | پایگاه خبری تحلیلی پارسینه 3 Posted: 19 Oct 2011 08:07 AM PDT رمز جذابیت برخی افراد چیست؟ یکی از مهمترین رازهای رسیدن به آن جذابیت است و قبل از هر چیز باید بدانیم که جذابیت چیزی غیر از زیبایی است‌. شخص می‌تواند صورت زیبایی نداشته باشد اما بسیار جذاب باشد و هم چنین می‌تواند بسیار زیبا باشد اما اصلاً جذابیت نداشته باشد. جذابیت و گیرایی یک ویژگی کاملاً اکتسابی است و به راحتی می‌توانیم صاحب آن باشیم‌: ظاهری آراسته داشته باشید. تمیز و مرتب باشید، هماهنگی و پاکیزگی شما، ناخودآگاه شما را جذاب می‌کند. بعضی از افراد براساس تصوری اشتباه برای جذاب شدن به زحمت زیادی می‌افتند و خود را به شکل‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند. مهمترین مسئله این است که مرتب

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ

آخرین مطالب لابی ایران سوئد (((( Iran & Sweden )))) براي پويايي و پيشرفت ، گام نخست از پشت درهاي بسته برداشته مي شود . ارد بزرگ داستان : قلب هدیه... Posted: 27 Jan 2011 11:39 AM PST پسر به دختر گفت اگه یه روزی به قلب احتیاج داشته باشی اولین نفری هستم که میام تا قلبمو با تمام وجودم تقدیمت کنم.دختر لبخندی زد و گفت ممنونم تا اینکه یک روز اون اتفاق افتاد..حال دختر خوب نبود..نیاز فوری به قلب داشت..از پسر خبری نبود..دختر با خودش میگفت :میدونی که من هیچوقت نمیذاشتم تو قلبتو به من بدی و به خاطر من خودتو فدا کنی..ولی این بود اون حرفات..حتی برای دیدنم هم نیومدی…شاید من دیگه هیچوقت زنده نباشم.. آرام گریست و دیگر چیزی نفهمید چشمانش را باز کرد..دکتر بالای سرش بود.به دکتر گفت چه اتفاقی افتاده؟دکتر گفت نگران نباشید پیوند قلبتون با موفقیت انجام شده.شما باید استراحت کنید..درضمن این نامه برای شماست..! دختر نامه رو برداشت.اثری از اسم روی پاکت دیده نمیشد. بازش کرد و درون آن چنین نوشته شده بود : سلام عزیزم.الان که این نامه رو میخونی